וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאננות של דרהי

אמיר טייג

12.8.2010 / 8:50

לאחר שהשקיע כ-1.25 מיליארד שקל ברכישת מניות HOT, פטריק דרהי לא יכול להרשות לעצמו להיות שאנן. אמיר טייג מציע לטייקון, אם ברצונו להרוויח, להוציא מ-HOT את פישמן ומוזס

זה היה ביוני 2009. שני אנשי המפתח של פטריק דרהי ישבו בקפיטריה המהודרת על גגו של מלון הילטון בתל אביב. האווירה במלון המפואר השרתה נינוחות ממוזגת, על רקע תל אביב המיוזעת שנשקפה מהחלון. דקסטר גואי ומייקל גולן התרווחו בכיסאם.

כמה שבועות קודם לכן הובילו השניים עסקה שחשפה לראשונה את דרהי לקהילה העסקים המקומית. הם רכשו את מבנק לאומי 15% מ-HOT לפי מחיר של 33.5 שקל למניה. השוק העריך את העסקה והמניה טיפסה לשווי של 36 שקל.

הרווח על הנייר נסך בגואי ובגולן ביטחון. כאשר נשאלו השניים: "האם אתם מבינים לאיזה חברה חולה אתם נכנסים?", הם השיבו בפשטות: "במקרה הכי גרוע, פטריק ימכור את המניות ברווח ויילך לעשות עסקים במקום אחר". מעט יותר משנה לאחר העסקה עם בנק לאומי, דרהי, גואי וגולן כבר מבינים כי המסע אליו יצאו במאי 2009 יהיה ארוך ומפרך מכפי שתיכננו.

בזמן שכל חברות התקשורת הישראליות החליפו ידיים בחמש השנים האחרונות, חלקן אפילו פעמיים, נותרה HOT בידי אותם בעלי שליטה. אמנם, דרהי כבר מחזיק בכ-45% מהחברה, אך למעשה הוא לא שולט בה. התקנון של HOT נתפר כך שלא תיתכן העברת שליטה ללא אישור של שניים מתוך שלושת בעלי המניות ההיסטוריים שלה - דלק של יצחק תשובה, אליעזר פישמן, וידיעות אחרונות של נוני מוזס. כל עוד פישמן ומוזס לא ישחררו את אחיזתם, דרהי לא יכול לקבל את השליטה - לא משנה כמה מניות ירכוש.

התקנון הבעייתי של HOT הוא הסיבה העיקרית למחלתה הכרונית. בהיעדר בעל שליטה ברור, HOT מעולם לא נוהלה כאשר הרווח של החברה עומד בראש סדר העדיפות של הנהלתה. החברה אמנם פעלה במשך השנים כדי להפחית את נטל החוב האדיר שלה, אך מעולם לא הצליחה לצאת מהמשבר של תחילת שנות ה-2000 ולהפוך למכונת מזומנים בסדר גודל של שאר חברות התקשורת בישראל.

דרהי הבין מהר כי כדי להשביח את חברה הוא יצטרך לבצע בה שינויים מהותיים, שינויים שיתר בעלי המניות לא יאהבו במיוחד. הוא הבין כי יהיה עליו לרכוש את חלקם מוקדם ככל הניתן, אך הוא לא האמין כמה קשה זה יהיה. יותר משנה לאחר שנכנס לחברה, דרהי עדיין לא הצליח לשנות את התקנון הבעייתי שלה או להשפיע באופן מהותי על התנהלותה השוטפת. בשבוע האחרון הוא גם נאלץ לוותר על גולן כנציגו בחברה, כנראה על רקע לחצים מצד שותפיו.

לאחר שהשקיע כ-1.25 מיליארד שקל עד כה ברכישת מניות HOT, ועוד 650 מיליון שקל ברכישת מירס, דרהי לא יכול להרשות לעצמו להיות שאנן. מניית HOT נסחרת ברמה של 37.4 שקלים, מחיר דומה למחיר הממוצע ששילם עבור אחזקותיו בחברה. רווח על הנייר הוא לא רשם, ומעבר לכך, לא נראה שמישהו עומד בתור כדי לרכוש ממנו את המניות.

דרהי נמצא כיום במצב של "לא לירוק ולא לבלוע" - המצב הגרוע ביותר עבור בעל מניות. כדי להצעיד את החברה קדימה, ולמזג לתוכה את מירס, הוא חייב להוציא ממנה את פישמן ומוזס. הוא יודע זאת, אך גם פישמן ומוזס יודעים זאת. מכאן נובע המחיר הגבוה שהם דורשים וכנראה גם יקבלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully