וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל: 200 מיליון דולר תמורת 260 עובדים

אורה קורן

12.8.2010 / 7:50

התמ"ת הגיע להבנות עם החברה, לפיהן היא תקבל את המענק בגין הרחבת המפעל בקרית גת. בן אליעזר אף עקף את שר האוצר וכתב לרה"מ על החשיבות האסטרטגית של אינטל בישראל

משרד התמ"ת הגיע להבנות עם חברת אינטל, שלפיהן החברה תקבל מענק של 200 מיליון דולר בגין הרחבת מפעלה בקרית גת בהשקעה של 2.7 מיליארד דולר.

שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, שהציג את ההסכם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציין כי אינטל התחייבה להעסיק 600 עובדים חדשים ולהמשיך להעסיק את 2,200 עובדיה במפעל הקיים גם אחרי 2016. עם זאת, מדו"ח שחיבר מנהל מרכז ההשקעות, חזי צאיג, עולה כי תמורת המענק התחייבה אינטל להעסיק רק 260 עובדים בנוסף לאלה שכבר עובדים במפעל.

ההבנות הוצגו למשרד האוצר, אולם לא קיבלו את אישורו. מקורבים למגעים ציינו כי במשרד האוצר מתנגדים לגובה המענק, ולכן ההצעה הועברה ישירות ובאופן חד-צדדי על ידי בן-אליעזר לנתניהו, כשעותק שלה מועבר לידיעת שר האוצר, יובל שטייניץ.

לפי הנוהג המקובל, הממשלה אמורה להכריע בעניין מענקים חריגים כדוגמת המענק המדובר, מכיוון שהם חורגים מתקציב מרכז ההשקעות. עם זאת, בדרך כלל הצעות בעניין מגיעות לאחר שגובשה הסכמה בין משרד האוצר ומשרד התמ"ת.

מקורבים לנתניהו אמרו בעבר כי הם תומכים במתן מענק סביר, שיאפשר לאינטל להקים בישראל מפעלים, אולם תמורת הסכם לטווח ארוך. לפי גישה זו, אינטל תתחייב לייצר בישראל לטווח ארוך את מוצריה המתקדמים ביותר, תמורת התחייבות ממשלתית להעניק לה מענק לפי מפתח שיוסכם מראש.

המענק יוכל להיגזר מנוסחה שתשקלל שיעור מההשקעה והתייחסות למספר מועסקים חדשים. מקורבים למגעים העריכו באחרונה, כי משרד האוצר יאשר לאינטל מענק של כ-150 מיליון דולר - שיתבסס על "יתרת זכות" שיש לאינטל בשקלים בשווי של כ-135 מיליון דולר ועל תוספת לסכום זה. היתרה נובעת משינויי מטבע בין המענק שאינטל קיבלה בדולרים לבין שוויו בשקלים.

במכתבו לנתניהו ציין בן-אליעזר, כי "במו"מ מול אינטל הצליח המשרד להגיע להישגים משמעותיים. בין היתר סוכם כי גובה המענק יהיה 200 מיליון דולר, וזאת לעומת 540 מיליון דולר שלהם זכאית החברה לפי החוק. אבקש לציין כי מדובר בהיקף השקעה חסר תקדים בסכום של 2.7 מיליארד דולר. כמו כן סוכם כי במסגרת הרחבת הפעילות תתבצע תוספת של 600 עובדים (לעומת 400 בהצעתה הראשונה של החברה), וכפי שמצוין במסמך המצ"ב, ההרחבה תוסיף אלפי מקומות עבודה באופן עקיף. בנוסף, החברה התחייבה כי 2,200 העובדים המועסקים כיום במפעל הקיים, שתקופת ההתחייבות עבורם תסתיים ב-2016, ימשיכו להיות מועסקים על ידי החברה". בן-אליעזר לא פירט לאיזה טווח זמן של תעסוקה מחויבת החברה.

"אין צורך להכביר במלים על תרומתה של אינטל לתעשייה"

עם זאת, במסמך של צאיג נכתב במפורש, כי "מחויבות החברה בכתב האישור המקורי שניתן לפאב 28 היתה העסקת 2,200 איש. ב-2009 החברה העסיקה בפועל מספר גדול יותר של עובדים, ומספר העובדים הישירים בפאב 28 היה 2,540. אינטל מתחייבת להעסקה של כ-600 עובדים נוספים מעבר להתחייבותה בבקשה הקודמת, דהיינו ההתחייבות היא להעסקה של לפחות 2,800 עובדים בפאב 28 בקרית גת".

בניסיונו לקבל את תמיכת נתניהו בהמלצה הוסיף בן-אליעזר, כי "אין צורך להכביר במלים על תרומתה של אינטל לתעשייה המתקדמת בישראל והיותה חלוצה בתחום. חברת אינטל, שפועלת בישראל זה כ-35 שנה, מעסיקה יותר מ-6,700 עובדים, רובם באזורי הפריפריה ובעלויות שכר גבוהות, ומאז ומתמיד עמדה מעל ומעבר להתחייבויותיה כלפי ישראל.

אני מאמין כי המשך שיתוף הפעולה עם אינטל הוא יעד אסטרטגי לתעשייה ולמשק הישראלי, במיוחד בתקופה זו. לצורך כך קיימת חשיבות גבוהה לשמירת רצף פעילותה והתרחבותה בישראל".

במסמך שצירף צאיג נכתב עוד כי ישנה חשיבות רבה להישארות בסבב המיקומים של אינטל, שכן קיום תשתיות הוא חלק מהשיקולים המנחים להשקעה. ויתור על ישראל במשך שלושה סבבים, הסביר, עלול להקטין את הכדאיות בשדרוג והקמה מקומית, ומגדיל את ההסתברות להקמה ושדרוג במקום אחר בסבבים הבאים. כיום המדינות המועמדות להקמת הפרויקט הבא של אינטל הן אירלנד, ארה"ב וישראל.

לדבריו, בדיקת כדאיות ההשקעה למשק נובעת מתשלומי מסים הנובעים מהמפעל ומתרומתו לתמ"ג. לדבריו, מסי החברה ומסי דיווידנד צפויים לגדול כתוצאה מהשדרוג ב-617 מיליון דולר, פי 1.5 מערך המענק. סך המסים הנובעים מהמפעל, כולל מס הכנסה, צפוי לגדול ב-1.3 מיליארד דולר. המשמעות היא שהחזר המענק למדינה דרך תשלומי המסים יתבצע בתוך כשלוש שנים.

בנוסף, כתב צאיג, בחישוב רווח נקי, עלויות שכר, דיווידנדים ועידוד תעשייה, ההכנסה הלאומית צפויה לגדול כתוצאה מהשדרוג ב-3.3 מיליארד דולר - פי שמונה מערך המענק. צאיג ציין כי אינטל צפויה להגדיל ב-600 את מספר עובדי הקבלן שלה, שכן על כל מועסק ישיר היא מעסיקה לפחות שלושה מועסקים עקיפים. יתרונות נוספים למשק מקיומם של מפעלי אינטל שהוזכרו כוללים יציבות תעסוקתית, הכנסה ברמה גבוהה יחסית ושיפור ההון האנושי והידע הטכנולוגי בישראל.

ממשרד התמ"ת נמסר: "אינטל התחייבה בעבר להעסיק 2,200 עובדים, ובסופו של דבר היא העסיקה 2,540 עובדים - 340 עובדים יותר ממה שהתחייבה, עובדים שהיא יכולה לפטר מבלי שהדבר יהיה תלוי מענק. לפי חוות דעת מקצועית שהוגשה למשרד התמ"ת, אם לא יהיה שדרוג למפעל, הסבירות שעובדים אלה ימשיכו להיות מועסקים היא נמוכה מאוד - בעקבות צמצום מדרגי של פעילות אינטל בישראל. כך יירד מספר העובדים שאינטל אינה מחויבת להעסיק.

"המחויבות של אינטל כעת תהיה להעסיק 600 עובדים, כתנאי לקבלת המענק להקמת המפעל החדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully