וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביורוקרטיה הורגת את האנרגיה הסולארית

ג'ק סמית

12.8.2010 / 6:48

משק החשמל



>> בינואר 2010 פירסמה רשות החשמל תוכנית מקיפה לעידוד הקמת מתקנים סולאריים בינוניים. שוק היזמות הסולארית רחש פעילות לקראת פרסום התוכנית ובעלי קרקעות, יזמים וספקים התייצבו על הקו הזינוק כדי להיות מוכנים עם בקשות לקבלת רישיון להקמת מתקן סולארי.

התוכנית של רשות החשמל נשענה על חקיקה הקובעת כי חברת החשמל חייבת לחתום על הסכם עם כל יזם המצליח להקים תחנה סולארית, שממנו תרכוש את כל החשמל המיוצר בתחנה לפי תעריפים שפורסמו על ידי רשות החשמל. ואכן, לאחר פרסום התוכנית שטף את רשות החשמל זרם בלתי פוסק של עשרות בקשות להקמת מתקנים. כיום בשלים כמה פרויקטים לסגירה פיננסית עם המלווים ולחתום על הסכם הנקרא ppa עם חברת החשמל.



ואולם על סף הרגע המיוחל התברר ליזמים שקיים פרט "קטן" שמעכב את מימוש החזון הסולארי שהותווה על ידי קובעי המדיניות. אין בכלל הסכם ppa שמוכן לחתימה. במה כרוכה הכנת ppa על ידי חברת החשמל? ראשית, חברת החשמל צריכה להכין את ההסכם, דבר שלקח כמה חודשים. עם הכנת ההסכם, החל המחול הידוע בין חברת החשמל לרשות החשמל, שמפקחת על פעולות החברה מול יצרני חשמל פרטיים. חברת החשמל מנסה להכניס ל-ppa הוראות המיועדות להגן על עצמה מחשיפות אשר למעשה נכפות עליה, כי הרי היא חותמת על ההסכם מכורח הרגולציה ולא מרצונה. מנגד, רשות החשמל מבקשת לרסן את חברת החשמל ולהגן על היזמים.



הדיאלוג בין הרשות לחברת החשמל כרוך בדיון בסוגיות רגולטוריות בנושאים החורגים מיריעת ה-ppa מבחינתם של המיזמים הסולאריים, כמו האם זכאית חברת החשמל לשיפוי מהמדינה בגין החשיפה הנכפית עליה? ואם כן, באיזה היקף ובאילו תנאים? ומה יקרה אם יחול שינוי מבני בחברה החשמל? כל אלה נושאים שאין להם כל רלוונטיות להסכם ה-ppa וליחסים בין היזם לחברת החשמל.



ומה קורה בינתיים עם היזם? הוא מפסיד כסף, והרבה. היזם ממשיך לממן את הפרויקט, להעסיק עובדים, יועצים, לשלם על הקרקע, לתת מקדמות לספקים ולעתים אף סופג עליות מחירים של ציוד או שירותים. הוצאות אלה גורמות לו לשחיקה ברווחיות הפרויקט. כך, היזמים שטיפסו והזיעו במעלה ההר וחשבו שכבשו את הפסגה העסקית, מוצאים את עצמם מתגלגלים במדרון חלקלק לתהום הביורוקרטיה הישראלית.



באופן אירוני המפסידה הגדולה ביותר היא המדינה עצמה, שיזמה ועודדה את התוכנית, כאשר בימים אלה אנו עדים לכך כי בשיא הקיץ יכולת הייצור של מערכת החשמל נמתחת לקצה גבול היכולת.



דרושה התערבות דחופה בעניין של שר התשתיות, יו"ר רשות החשמל ויו"ר חברת החשמל, כך שכל אחד בתחום אחריותו יפעל לקידום השלמת ה-ppa למיזמים הסולאריים ומימוש החזון הסולארי של הממשלה.



הכותב הוא שותף וראש מחלקת האנרגיה במשרד עורכי הדין גורניצקי ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully