וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשלוש דקות נמחקו 15 מיליון שקל

מאת נועם בר

12.8.2010 / 6:48

ב-2008 נכנסה הפניקס לתחום ביטוחי המשנה נגד רעידות אדמה וקטסטרופות. שנה וחצי לאחר מכן החליטה חברת הביטוח לסגור את הפעילות אבל זה היה כבר מאוחר מדי: רעידת האדמה בצ'ילה מחקה להפניקס את הרווחים שצברה בתחום



>> 16 שנה לאחר שחברת הביטוח הסנה הסתבכה ב-1992 בהפסדים כבדים בשל פעילות ביטוחי משנה, ניסתה הפניקס את מזלה בתחום ומכרה ביטוחי משנה נגד רעידות אדמה וקטסטרופות. שנה וחצי לאחר מכן החליטה הפניקס כי היא לא בנויה לפעילות כזו וסגרה אותה בשקט.

בפברואר האחרון, רגע לפני שהסתיים תוקפן של הפוליסות שמכרה, התרחשה רעידת אדמה בצ'ילה, והפניקס מחקה את מרבית הרווח שאספה בביטוחי משנה.



לפני שלוש שנים העריכו בחברה שפעילות הביטוח של הפניקס מוגבלת מדי לשוק המקומי, ויצאו לחפש מקור הכנסה נוסף מעבר לים.



בהתחלה ניסתה הפניקס להיכנס לענף הביטוח בחו"ל באמצעות רכישה של חברת ביטוח זרה. ב-2007 חתמה הפניקס על מזכר הבנות לרכישת 60% מחברת ביטוח קטנה ברומניה בשם abc, תמורת 5.3 מיליון יורו. חודשיים לאחר מכן, עם תום בדיקת נאותות שביצעה הפניקס, היא נסוגה מהעסקה בטענה שהמחיר שהציעה גבוה מדי.



הפניקס לא התייאשה. ב-2008 היא ניסתה שוב להשיג דריסת רגל בחו"ל, והפעם דרך תחום ביטוחי הבריאות באוקראינה. הפניקס חתמה על מזכר הבנות עם חברת מידלנד קפיטל מנג'מנט של אלכסנדר שניידר ואדוארד שיפרין - מי שהיו אז בעלי קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב.



בהסכם נקבע כי הפניקס תרכוש 50% מחברת ביטוח אוקראינית בשם אינטר טראנס פוליס (itp - inter trans polis) תמורת השקעה של 38 מיליון שקל. כמה חודשים לאחר מכן ביטלה הפניקס את העסקה שוב, בטענה שבדיקת הנאותות שעשתה גילתה כי התוכנית העסקית של itp אינה מתאימה להגשמת מטרות הפניקס בחו"ל.



גם הפניקס רצתה חו"ל



בזמן שחברות ביטוח ישראליות אחרות, כמו כלל ביטוח, הראל וביטוח ישיר הצליחו להשיג דריסת רגל בפעילות הביטוח באירופה וארה"ב - הפניקס נשארה מאחור.



בחברה התבשל פתרון מקורי: במקום להתמודד בחו"ל עם המבטחים הגדולים על לקוח הקצה, למכור ביטוחי משנה לאותם מבטחים גדולים.



מי שנבחר לעמוד בראש המיזם החדש היה ישראל קפלן, שכיהן אז בהפניקס כמנהל אסטרטגיות ביטוחי משנה וסיכונים ביטוחיים. לקפלן היה ניסיון רב בתחום ביטוחי המשנה - אך מהצד השני של המתרס, כמי שבמשך 17 שנה ניהל את מחלקת ביטוחי המשנה והיה אחראי על רכישות ביטוחי המשנה של הפניקס ממבטחים שונים בעולם. ב-2008 נוסף להפניקס כובע של מבטחת משנה.



הההתמקדות של הפניקס הוגדרה למכירת ביטוחי משנה לא פרופורציונליים (ביטוחים שמופעלים רק מרמת נזק מסוימת) בתחום הסיכונים הבינלאומיים המכיל אירועים עם סבירות נמוכה מאוד, כמו רעידות אדמה וקטסטרופות אחרות.



הרעיון היה לנצל מצבים שבהם חברות ביטוח המשנה הגדולות בעולם נאלצות, בשל מגבלות הוניות, להעביר חלק מנתחי הביטוח שהן לוקחות על עצמן לחברות קטנות.



ביטוחים על אירועי קטסטרופה קורצים מצד אחד, בשל הסבירות הנמוכה מאוד להתרחשותם. ואולם בו בזמן הם מכילים סיכון גדול בשל הנזק העצום שבדרך כלל כרוך בהתרחשות קטסטרופלית. כך, שנים ארוכות של גביית פרמיות בביטוחים כאלה עלולות ללכת לאיבוד בנזק של אירוע קטסטרופה בודד.



בחברה בחרו שלא להיכנס לתחום ביטוחי המשנה על חבויות ונזקי גוף, הנחשבים לביטוחים מסוכנים יותר, אלא להתמקד במכירת ביטוחי משנה על נזקי רכוש ואובדן רווחים בלבד, כשתוקף הביטוחים נקבע לשנה אחת קדימה.



הפניקס לא נשאה לבד בנטל הביטוח. היא היתה אחת מתוך שורה של מבטחי משנה שהתחלקו יחד בסיכון ובפרמיות של כל מבוטח. במקרה של אירוע קטסטרופה, הפניקס לא היתה הראשונה בתור של מבטחי המשנה.



חלקה של הפניקס בביטוח הופעל רק לאחר שהנזק באירוע הגיע לדרגה מסוימת. למרות הסיכון הכרוך בפעילות, הפרמיות שהגיעו ממנה להפניקס ב-2008 הסתכמו במיליוני שקלים בודדים.



עובדה זו, יחד עם המשבר בשוק ההון שתפס את הפניקס חשופה מדי, הן לשוק בכללותו והן להשקעות בעייתיות כמו נגזרי משכנתאות וקרנות שנפגעו מההונאה הגדולה של ברנרד מאדוף הבהירו לחברה כי רצוי לפזר את פעילותה גם לפעילויות ביטוחיות מגוונות שאינן תלויות בשוק ההון. החברה החליטה ב-2009 להמשיך את פעילות ביטוחי המשנה ואף להרחיב אותה.



לפידות החליט לסגור



באמצע 2009, עם כניסתו של אייל לפידות לכיסא המנכ"ל בהפניקס, החלה בחינה מחודשת של תחומי הפעילות. החברה ראתה בתחום זה פעילות הדורשת לרתק הון גדול.



בנוסף יש לבצע בפעילות כזו ניהול סיכונים קפדני, והחברה התקשתה לפעול בזירה של שחקנים גדולים ובינלאומיים, כשבניגוד לביטוחים הרגילים שהיא מוכרת - כאן לא היא זו שקובעת את הפרמיה שנגבית מהמבוטחים.



שנה וחצי אחרי שהחלה בביטוחי משנה, הופסקה פעילות זו. סך הפרמיות שהגיעו מהפעילות הסתכם לפי הערכות בכ-15 מיליון שקל.



ביטוחי המשנה שמכרה הפניקס נמכרו לשנה קדימה, והפסקת הפעילות לא סיימה מיידית את החשיפה שלה לביטוחים שמכרה בחודשים שקודם לכן.



בסוף פברואר 2010, חודשיים לאחר שהפניקס סיימה את פעילותה כמבטחת משנה, התרחשה בצ'ילה רעידת אדמה גדולה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר.



הרעידה, שנמשכה כשלוש דקות, קיפחה את חייהם של 800 איש והסבה נזק ל-1.5 מיליון בתים. הפניקס ביטחה את נזקי רעידת אדמה זו דרך ביטוחי משנה שמכרה זמן קצר לפני הפסקת הפעילות.



הנזק של הפניקס מרעידת האדמה מחק את רוב הפרמיות שהיא הרוויחה בתקופתה כמבטחת משנה.



לפי גורמים בחברת הביטוח הפניקס, נכון להיום הסתיים תוקפן של כל הפוליסות שנמכרו, ופעילות ביטוחי המשנה שלה נסגרה ברווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully