וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרכים היצירתיות של הבנקים להגדיל את התשואה על ההון

מאת אתי אפללו

12.8.2010 / 6:48

הבינלאומי יקים זרוע השקעות ופעילות בשוק ההון ? מזרחי טפחות הולך על תחום החיתום ? בלאומי פוזלים אל עבר המגזר החרדי ? בדיסקונט מגבירים התחרות על הברוקראז'. סביבת הריבית הנמוכה מאלצת את הבנקים לשבור את הראש איך לשפר את התשואה על ההון



>> "המצב פה לא הגיוני; תראו אילו עיוותים יוצרת הריבית הנמוכה; עד סוף השנה הריבית תחזור לרמה נורמלית" - את הדברים האלה אמר מנכ"ל של בנק בישראל בתחילת 2010 לנוכח ריבית של 1.25% ששררה אז במשק. אלא שבחצי השנה שחלפה מאז הריבית במשק הועלתה במתינות ונכון להיום שיעורה 1.75% בלבד - קצב עלייה נמוך מזה שצפו בבנקים. התוצאה: בחודש האחרון החלו לדון מחדש בבנקים בתוכניות האסטרטגיות, כשאחת ההנחות היא סביבת ריבית נמוכה של 2%-3% לכל היותר בשנים הקרובות, מה שיקשה עליהם להציג רווחיות גבוהה.



המשבר הפיננסי הגלובלי הותיר צלקת כואבת במערכת הבנקאות. את הלקח שלמדו בבנק הפועלים, שנאלץ למחוק מיליארד דולר בגין השקעות בנכסים מגובי נכסים, הפנימו גם המתחרים - למתן את התיאבון לסיכון. אלא ש"הדיאטה" הזו הביאה לכך שהבנקים הנמיכו את תחזיותיהם לתשואה על ההון, לרמה דו-ספרתית נמוכה.

אבל כשהנחת העבודה היא סביבת ריבית נמוכה בטווח הארוך גם תשואה דו-ספרתית נמוכה אינה אתגר פשוט כשמדובר בבנקאות מסורתית. לפני כחודש, בשיחה שקיים המפקח על הבנקים עם אנליסטים המסקרים את שוק ההון, הביע רוני חזקיהו דאגה מפני צמצום מקורות ההכנסה של הבנקים. בינתיים, הנהלות הבנקים שוברות את הראש מאיפה ישיגו תשואה על ההון. לכל בנק פתרונות משלו.



הפועלים - עמלות במקום ריבית



התשואה על ההון שהשיג בנק הפועלים ב-2009 היתה 6.7%. יעד התשואה שהציבה הנהלת הבנק בתחילת 2010 לשלוש השנים הקרובות הוא 10%-15%.



בתקופה האחרונה, כחלק מהתגברות התחרות בין שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - מגבירים בפועלים את הפעילות בתחום האשראי לעסקות גדולות, ונכנסים לעימות חזיתי עם לאומי. התוצאה: ירידה בריביות שגובים הבנקים מהלקוחות הגדולים.



אימוץ מדיניות זו גרם, אולי, לירידה במרווחים של הפועלים, אלא שבמקביל מציג הבנק שינוי במבנה העסקות שהוא מוביל - מה שמשפיע על מועדי רישום ההכנסות מהן. עסקות האשראי הגדולות מתבצעות במתווה של קונסורציום, כשהפועלים מוביל את העסקה ו"מוכר" חלק מההלוואה לבנקים אחרים.



מבחינת הלקוחות הכבדים, מדובר במצב שבו מעניק להם הפועלים הלוואה בריבית נמוכה, אבל גובה מהם גם עמלות על ארגון הקונסורציום. בניגוד לריבית, הנפרסת לאורך כל חיי ההלוואה, עמלות אלה משולמות בדרך כלל במועד קבלת ההלוואה - מה שמגדיל את הכנסות הפועלים בטווח הקצר.



תחום נוסף שעשוי להגדיל את התשואה על ההון שיציג הפועלים בשנים הקרובות הוא פעילות האחזקות הריאליות. בנק הפועלים החל להתעניין בתחום זה עם כניסתו של היו"ר יאיר סרוסי לתפקיד. פעילות זו תבוצע דרך זרוע ההשקעות של הבנק, פועלים שוקי הון, כשתחום השקעות מועדף בבנק הוא תשתיות. באחרונה פועלים שוקי הון החל לשווק קרן המתמחה באחזקות ריאליות בתחום התשתיות, ובבנק מנסים לשכנע משקיעים להצטרף לקרן.



עד כה, פעילות האחזקות הריאליות היתה נחלתו של בנק לאומי. כעת, נראה כי יותר ויותר בנקים יבחרו בכיוון זה. היתרון העיקרי לבנק בהשקעות מסוג זה הוא גיוון מקורות ההכנסה - מה שמקטין את תנודתיות ההכנסות, שכן משבר המשפיע באופן מיידי על הפעילות הפיננסית של הבנק לא תמיד ישפיע באותה עוצמה ובאותה מהירות על ההשקעות הריאליות, ולהפך.



לאומי - חרדים וערבים



בנק לאומי הציג ב-2009 תשואה על ההון של 10.2%. לאומי אמנם לא פירסם יעד תשואה רשמי, אבל מכוון גם כן לתשואה דו-ספרתית דומה לזו של הפועלים. היו"ר החדש של לאומי דוד ברודט שואף לחזק את פעילות הבנק בחו"ל. לאומי, בדומה לבנקים האחרים, נכווה בשנים האחרונות מפעילויות שהשיק מחוץ לגבולות ישראל.



המשבר הפיננסי הגלובלי כמעט שסתם את הגולל על פעילויות מעבר לים, והחזיר את הבנקים הישראליים, ובמיוחד את הפועלים שהיו לו בעבר שאיפות בתחום הפעילות בשווקים המתעוררים, הביתה, לישראל.



לבנק לאומי פעילות עניפה בשוק האמריקאי באמצעות לאומי ארה"ב. פעילות שלא הניבה לבנק תוצאות טובות בשנים האחרונות. התשואה על ההון של לאומי ארה"ב במחצית 2010 היתה 4.3%. ב-2009 הציג לאומי ארה"ב תשואה אפסית. הסיבה העיקרית לתשואה הנמוכה שמשיג לאומי בארה"ב היא הקטנת הסיכון שהוא מוכן לקחת והימנעות מכניסה להשקעות אגרסיביות בחו"ל.



ברודט אינו הראשון שרואה את פוטנציאל הצמיחה בשווקים הבינלאומיים. גם היו"ר היוצא של לאומי, איתן רף, האמין ביציאה לחו"ל. לעומתם, מנכ"לית הבנק גליה מאור אינה נלהבת מרעיון הצמיחה מעבר לים. לדעתה, לאומי ארה"ב לא הגיע למסה הקריטית שממנה יוכל להגדיל את הסיכון שהוא נוטל בפעילות בחו"ל. כדי להגיע למסה הזו, יש להגדיל את הפיקדונות - משימה לא פשוטה, בלשון המעטה, הן בשוק המקומי הן בחו"ל.



מקור צמיחה נוסף שהנהלת לאומי מכוונת אליו בשנים הקרובות נמצא דווקא בישראל - הגברת הפעילות במגזרים החרדי והערבי. לאומי מחזיק בבנק הערבי ישראלי, בנק שמניב תשואה דו-ספרתית גבוהה: 21% ב-2009 ו-23.3% ברבעון הראשון 2010. הפעילות במגזר החרדי נמצאת תחת החטיבה הבנקאית בלאומי ומרוכזת בשבעה סניפים בשכונות החרדיות. במשך שנים סבל לאומי מנחיתות בפעילות במגזר החרדי בשל חרם שהוטל על הבנק ועל החברה הבת שלו לשעבר אפריקה ישראל. בשנה האחרונה חידש לאומי את "היתר העסקא" שלו ובכוונתו להתמקד בנישה זו.



דיסקונט - שינוי בתוכנית האסטרטגית



יעד התשואה על ההון שהציבה הנהלת דיסקונט ל-2010 הוא 9%-11%. לאחר שהציג תשואה של 5.7% ברבעון הראשון, דיסקונט רחוק מאוד מיעד תשואה זה. בסוף השנה אמור דיסקונט לגבש תוכנית אסטרטגית חדשה לחמש השנים הקרובות, ובה יציג יעד חדש. אחד השינויים הצפויים בתוכנית החדשה של דיסקונט הוא התמקדות בשוק ההון.



דיסקונט נמצא בעמדת נחיתות בהשוואה לבנקים האחרים מבחינת הפעילות בשוק ההון. חלקו של דיסקונט במערכת הבנקאות הוא כ-17%. חלקו בעוגת שוק ההון נמוכה מ-10%. אחד הגורמים לכך הוא מערכת המחשוב המיושנת של דיסקונט, שאינה מאפשרת פיתוח של תוכנות מסחר מתקדמות. לאחר שהשלים בשנה האחרונה הטמעה של פרויקט מחשוב גדול, ההערכה היא שדיסקונט יפתח מערכות מחשוב שיאפשרו לבנק להגביר את פעילותו בשוק ההון.



ואולם דיסקונט אינו הבנק היחידי שנושא עיניו אל שוק ההון. חמש שנים אחרי שוועדת בכר דחקה אותם מאחזקותיהם בשוק ההון, גילו בשנים האחרונות בבנקים את הרווחים שבאפשרותם לייצר בתחום הבוקראז'. היתרון המובהק שמציע תחום פעילות זה לבנקים הוא שההכנסות מעמלות תלויות במחזור הפעילות - ולא במצב השוק. בנוסף, חלק נכבד מלקוחות הבנקים העבירו נתח משמעותי מפעילותם מפיקדונות, שבעבורם קיבלו ריביות אפסיות, להשקעה בתיקי ניירות ערך. התוצאה: החל ב-2009, שהתאפיינה במחזורי מסחר גדולים, נרשמה עלייה בהכנסות הבנקים מעמלות הקשורות לפעולות בשוק ההון.



צעד רגולטורי נוסף שהגביר את האטרקטיביות של שוק ההון בעיני הבנקים הוא כניסתה לתוקף בסוף השנה של הוראה שלפיה קרנות נאמנות לא יוכלו לבצע ברוקראז' בגופים קשורים בשיעור של יותר מ-20% - כלומר, יתר פעילות הברוקראז' תועבר לגופים חיצוניים. כדי שפעילות הברוקראז' של קרנות אלה תעבור אל הבנקים ולא לבתי השקעות מתחרים, מקיימים הבנקים סבב מצגות אינטנסיבי בחברות קרנות הנאמנות. שוק ההון אינו התחום הראשון שבו דיסקונט מחליט להעלות את נתח השוק שלו, שנמצא בפיגור בהשוואה לחלקו היחסי במערכת. התחום הקודם היה משכנתאות - תחום שעליו הסתער דיסקונט תוך הורדת מחירים. דיסקונט הצליח להגיע לנתח שוק של 15% במשכנתאות, אבל לא הצליח לשמור עליו לאורך זמן, וירד חזרה לנתח שוק נמוך מ-10%. הפעם יצטרכו לחשוב בדיסקונט גם כיצד לשמר הגדלה, אם אכן יעלה הדבר בידם, בתחום שוק ההון.



מזרחי טפחות - חיתום



למזרחי טפחות יעד תשואה על ההון של 18%. יעד שאפתני שכבר ברור כי הבנק לא יעמוד בו. הסיבה העיקרית לפספוס היעד היא שהנהלת מזרחי טפחות קבעה את היעד בהסתמכה על הון ראשוני של 6.7%, ואילו על פי דרישות המפקח על הבנקים ההון הראשוני של הבנקים לא יהיה נמוך מ-7.5%. מזרחי טפחות צפוי לפרסם יעד תשואה חדש.



למזרחי טפחות פעילות עניפה בתחום המשכנתאות. הרתיחה בתחום הנדל"ן למגורים איפשרה לבנק להציג גידול בפעילות זו, שמפצה על המרווחים הנמוכים בתחום המשכנתאות. בנוסף, למזרחי תיק ותיק גדול בתחום המשכנתאות, שמניב הכנסה קבועה במרווח גבוה יחסית.



עם זאת, כמו שאר הבנקים מזרחי טפחות פונה לתחום שוק ההון. באחרונה רכש הבנק 20% מחברת רוסאריו קפיטל העוסקת בהנפקות ובחיתום. עם רכישת רוסאריו אמר אלי יונס, מנכ"ל הבנק, כי ההשקעה מתבקשת כדי להבטיח שמזרחי טפחות יציג נוכחות בכל תחומי הפעילות בשוק ההון - שבו פעיל הבנק מעבר לחלקו היחסי בתחומי המסחר והתפעול.



לאחר רכישת רוסאריו נודע על מגעים שלא הבשילו בין הבינלאומי ללידר שוקי הון, שגם כן דומיננטית בתחום החיתום. עם זאת, לא כל הבנקים חושבים כי פעילות בתחום החיתום במודל שלפיו בנק נכנס לשותפות בשיעור נמוך בחברת חיתום מעניינת גופים פיננסיים גדולים, שרואה בסופו של יום פחות ממחצית הרווחים - אבל נושא בסיכונים, הן תדמיתיים הן כאלה הקשורים לניגודי עניינים.



הבינלאומי - זרוע השקעות



גם הבנק הבינלאומי יציג בסוף השנה תוכנית אסטרטגית חדשה לחמש השנים הבאות. יעד התשואה שאליו מכוונים בבינלאומי הוא סביב ה-10%. הבנק נמצא בעיצומו של מהלך לקליטת הבנקים שרכש - אוצר החייל, מסד ויו-בנק - ובתוכנית האסטרטגית הקרובה יוחלט אם לשמור על עצמאות הבנקים והמותגים שלהם, או לנסות ולמזגם לקבוצה בנקאית אחת.



מסע הרכישות של הבינלאומי הפחית באופן ניכר את יעילות הבנק. בין השאר נרשמה עלייה בהוצאותיו, בעיקר בתחום המחשוב. כך שברור מדוע מחפשים בבינלאומי דרכים להגדיל את ההכנסות.



הפנייה לאפיק ההשקעות הריאליות היא אחת הדרכים. גם בבינלאומי חושבים שהשקעות ריאליות הן אלטרנטיבה לתשואות הנמוכות במערכת הבנקאות בתקופה זו - את תחילתה של המגמה ראינו בהשקעה שביצע הבינלאומי במניות עזריאלי (מחזיק 2.5% מהחברה).



בנוסף, שוקלים בבינלאומי להקים זרוע השקעות במתכונת לאומי פרטנרס של לאומי או הפועלים שוקי הון של הפועלים. הכוונה היא שהבינלאומי ירכז בזרוע זו את ההשקעות הריאליות וכן פעילויות נוספות בשוק ההון, כמו חיתום ובנקאות להשקעות.



נתח השוק של הבינלאומי בשוק ההון גבוה מנתחו הכללי במערכת והחשיבות של המשך חיזוק הפעילות בשוק ההון בעבור הבינלאומי נובעת גם מהשפעה ייחודית שיש להוראה הרגולטורית בעניין הברוקראז' בקרנות הנאמנות על יו-בנק, כאמור חברה בת של הבינלאומי. על פי ההוראה, שיעור הברוקארז' שניתן לבצע בגופים קשורים של נאמן הקרנות יוגבל ל-20%. גם יו-בנק דומיננטי בתחום הנאמנות לקרנות, והוא מבצע גם את הברוקראז' בקרנות רבות. ההוראה תאלץ אותו לוותר או על חלק מפעילות הנאמנות או על חלק מהברוקראז', כך שיהיה עליו למצוא דרך לפצות על הירידה בהכנסות.



מגדילים את הסיכון בנוסטרו



בפני הבנקים שבוחנים דרכים יצירתיות על מנת להשיג תשואה עומדת הדרך הפשוטה - הגדלת הסיכון בהשקעות בנוסטרו כדי להגדיל את התשואה. ואכן, ככל שחולפים הימים והצלקות שהותיר המשבר מגלידות, הבנקים צפויים, אמנם באטיות, להגדיל את הסיכון בתיקי ניירות הערך שלהם, הנוסטרו, כדי שיוכלו להציג תשואה עודפת. עד 2007 גדל היקף תיקי ניירות הערך של הבנקים בקצב מהיר. בסוף 2007 הסתכם תיק ניירות הערך של חמשת הבנקים הגדולים ב-163 מיליארד שקל והיווה 16% מהיקף המאזן שלהם. משקל איגרות החוב הקונצרניות בתיק הגיע ל-45%.



ב-2008 היקף התיק הצטמצם משמעותית, כולל משקל האג"ח הקונצרניות בו, כתוצאה מהמשבר בשווקים. היקף התיק ב-2008 הסתכם ב-129 מיליארד שקל, כ-12.5% מהיקף המאזן, ושיעור האג"ח הקונצרניוןת בו ירד ל-33%, כשמשקל האג"ח הממשלתיות עלה ל-61% לעומת 48% ב-2007.



ב-2009 הבנקים החלו לצאת מהבונקר, אבל בזהירות. היקף התיק עלה ל-145 מיליארד שקל, כ-13.2% מהמאזן, אך שיעור האג"ח הקונצרניות היה 34% ומשקל האג"ח הממשלתיות הגיע ל-62% - הבנקים נשארו בעמדה שמרנית מאוד.



כעת שומעים מכיוון בבנקים על כוונות להגדיל באטיות את רמת הסיכון בתיק ניירות הערך, כדי להשיג תשואה עודפת. כחלק מתוכנית זו בוחנים גם אפשרות להשקיע בניירות ערך של חברות בחו"ל.



הנוסטרו הגדול והאגרסיבי במערכת הבנקאות הוא של בנק לאומי - 57.5 מיליארד שקל בסוף 2009. האג"ח הקונצרניות היוו כ-38% מהתיק של לאומי. לדיסקונט יש את תיק הנוסטרו השני בגודלו במערכת - 31.4 מיליארד שקל.



ריבית נמוכה, רווחים נמוכים



>> סביבת הריבית הנמוכה פוגעת בהכנסות המימון של הבנקים בגלל שחיקת המרווח על הפיקדונות. הבנקים מתפרנסים בעיקר מהמרווח הפיננסי שבין הריבית שהם מעניקים על פיקדונות הציבור לבין הריבית שהם גובים על האשראי שהם נותנים. ריביות אלה מבוססות על ריבית הפריים - ריבית בנק ישראל בתוספת 1.5%.



כשריבית בנק ישראל יורדת לרמה נמוכה מאוד המרווח נשחק. הסיבה העיקרית: בצד הפיקדונות הבנקים לא יכולים להוריד באותו שיעור את הריבית שהם נותנים ללקוחות. לסביבת הריבית האפסית יש השפעות נוספות, למשל ירידה בצמיחת הפיקדונות מכיוון שהאלטרנטיבות הניצבות בפני הלקוח אטרקטיביות יותר כאשר הריבית על פיקדונות כה נמוכה.



קיפאון בצמיחת הפיקדונות בעייתי מבחינת הבנקים מכיוון שמדובר במקור הזול ביותר שלהם למתן אשראי. עם זאת, משום שנרשמת ירידה בצמיחה בשוק, גם הביקוש לאשראי מצטמצם. בנוסף, על העסקות הגדולות מתחרים הבנקים ושוק ההון, שחזר להציע ריביות נמוכות למנפיקים, שדומות ברמתן לריביות ערב המשבר, דבר שגם כן תורם לירידה במרווחי המימון של הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully