וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהפורינט חלש - השקל קונה יותר: חופשת הכל כלול ובזול בהונגריה

שרית מנחם

12.8.2010 / 14:26

החל בחופשת ספא במחיר מצחיק, דרך פסטיבלים צבעוניים ואוכל זול וכלה בחיי לילה תוססים - הונגריה מחפשת דרכים חדשות להתאושש מהמשבר הכלכלי. היעד: להביא את התיירים ■ הישראלים כבר שם



נתחיל מהסוף. בטיסה חזרה ארצה, במחלקת העסקים של חברת התעופה מאלב, חילקה הדיילת את השבועון הכלכלי "אקונומיסט", שלא הביא בשורות טובות במיוחד: על איור השער ביצבץ סנפיר כריש ממי האוקינוס. הכותרת המודגשת באדום הכריזה: "הפחד חוזר".



אירופה עדיין חווה משבר פיננסי כבד וגם להונגריה יש צרות משלה, אבל אחרי שבוע במדינה - גם כותרות שליליות מקבלות פרשנות אישית חיובית. הצרות בהחזר החוב של הונגריה אמנם מנדנדות את השווקים הפיננסיים, אבל תיירת מרוצה מוצאת גם כאן חצי כוס מלאה: כשהפורינט חלש - השקל קונה יותר. יותר תבלינים, יותר וילונות ומפות תחרה ולאוהבי הנקניק - הרבה יותר סלמי.



המטבע החלש הוא צ'ופר קטן בחופשה שכללה טעימות מכל העולמות, החל בחופשת ספא כפרית בצפון המדינה, באזור המציע מרחבים מוריקים ועתירי מים להטענת מצברים, וכלה בבודפשט, הבירה ההונגרית היפה שמציעה מכל טוב: יופי אדריכלי עתיר היסטוריה, שלל מוזיאונים, רובע יהודי, אירועי תרבות, הופעות, פסטיבלים וחיי לילה צבעוניים. הכל מתובל באוכל הונגרי טוב ובהרבה יין, שלטענת המקומיים לא זכה לשם עולמי רק בגלל שיווק גרוע.



ספא במיקור חוץ



הגענו לחופשה בהונגריה כאורחים של לשכת התיירות ההונגרית ושל חברת התעופה מאלב. אחרי שלוש שעות טיסה מנתב"ג לשדה התעופה הבינלאומי פריהג', יצאנו מחוץ לעיר הגדולה: במרחק שעה וחצי נסיעה צפונה משדה התעופה של בודפשט ממוקמת לילפורד (lillafured) - עיירת נופש קטנה וירוקה, השוכנת בסמוך למישקולץ (miskolc), העיר השלישית בגודלה בהונגריה. הדרך למלון פאלוטה-לילפורד, מרשת המלונות הנגסט (palota lillafured, מחיר חדר ללילה: 150-230 יורו לזוג), שהוקם ב-1930 על צלע הר גבוה, חשפה שרשרת הרים עטופה בירוק, מעוטרת באגמים ובנחלים. מלבד העיצוב המלאכותי שהציע המלון, שכלל תקרות גבוהות ומצוירות וריהוט עתיק, מכל חלון ומרפסת הגיחה צמחייה ירוקה ופראית. מי שיטפס אל הצריח הנמצא בקומה השישית יזכה בנקודת תצפית מצוינת לעבר רכס הבויק שעליו שוכן המלון, בסמיכות לנחל סינבה (szinva) ולאגם האמורי (hamori).



אף על פי שהמלון מציע בריכות, ג'קוזי, סאונה וחדר מלח, את חוויית הספא ההונגרית החלטנו לקבל במיקור חוץ. אחרי נסיעה קצרה למישקולץ הגענו ל-cave bath of miskolctapolca, שבו יש מרחצאות טבעיים במערות. אפשר ליהנות גם מבריכות פתוחות ומשירותי ספא מפנקים כמו מסז'ים וסאונות.



אזור לילפורד מציע מנוחה אמיתית עם שקט ונוף ציורי שממנו אפשר להתרשם גם בעת רכיבה על אופניים. אלה שיחפצו באטרקציות תיירותיות יוכלו לבקר במערת אנה (anna cave) שאורכה כחצי ק"מ. סיורים מודרכים, היוצאים כל שעה עגולה, מעניקים מידע על התהליכים הגיאולוגיים שאירעו במשך 150-200 אלף שנה ואחראיים ליצירת הנטיפים במערה.



למרגלות ההרים בלילפורד שוכנת טירת דיושג'יור (diosgyor) שנבנתה במאה ה-14 על ידי לואיס הגדול. המסיירים בטירה ייהנו מתצוגות התלבושות והנשק מאותה תקופה. לאחר ביקור בטירה קפצנו למישקולץ, שם ביקרנו במוזיאון מסוג אחר - מוזיאון של איש אחד. בעשרות השנים האחרונות אוסף ג'ורג בארנה פריטים שונים ומציג את האוסף במבנה צנוע בן חמש קומות במרכז העיר. הוא כולל ציוד אופטי עתיק כמו טלסקופים, מצלמות ומסרטות, אוסף מינרלים מטרנסילווניה, ציוד משרדי עתיק הכולל עשרות מדפסות וקופות רושמות, תמונות ומקטרות עישון - הכל מוצג בסדר מופתי. אולם גדול המחולק לחדרונים קטנים משחזר בתי מלאכה עתיקים של בעלי מקצועות נכחדים, כמו חייט, ספר, שען וסנדלר, בשילוב הציוד המקורי.



הדובדבן שבקצפת נמצא בקומה התחתונה, שם מציג בארנה אוסף של יותר מ-300 תלבושות הונגריות מסורתיות. לכל אחת מהבובות הניצבות שם מוצמד מקרא המפרט אילו שנים מייצגת התלבושת ובאיזה אזור במדינה היא היתה נהוגה.



גורלה המר של הנסיכה



ביום השלישי לטיול שמנו פעמינו אל הבירה ההונגרית המאכלסת כשני מיליון תושבים, חמישית מתושבי הונגריה. בודפשט נחשבת למרכז הכלכלי והתרבותי של המדינה. נהר הדנובה הזורם בה, הגשרים המרשימים והאדריכלות המרתקת מעניקים לה את תואר אחת הערים היפות באירופה, והיא נהנית מזרם של תיירים. חלקם מגיעים גם כדי ליהנות מתרבות הספא שמציעה העיר, בזכות קו השבר הגיאולוגי שמעליו היא שוכנת - שממנו נובעים יותר ממאה מעיינות חמים. גם הכיבוש הטורקי במאות ה-16 וה-17 קידם את תרבות המרחצאות המקומית. למעשה, המלון שבו לנו, דנוביאס מרגיטסיגט (danubius health spa hotel margitsziget), שהוקם ב-1873 וחודש לפני עשור, מתמחה בטיפולי בריאות (מחיר חדר ללילה: 65-80 יורו לזוג).



בבודפשט יש שלל אטרקציות תיירותיות. נהר הדנובה הזורם מצפון לדרום מחלק את העיר לשניים: אזור בודה ההררי שנמצא ממערב לנהר, ופשט המישורי שנמצא ממזרחו ומרכז את הפעילות הכלכלית בעיר. במרכז הדנובה נמצא האי מרגיט שאליו מגיעים באמצעות גשרים. האי קרוי על שם הנסיכה מרגרט, שהוגלתה לשם על ידי אביה המלך בלה הרביעי, ששלט בהונגריה במאה ה-13. ההונגרים מכירים שלל גרסאות לסיבה שבגינה החליט המלך לשלוח את בתו אל האי, ולא מעט גרסאות באשר לגיל שבו סיימה חייה.



אחת הדרכים הטובות לראות את העיר היא להצטרף לשיט בדנובה. חלופה אחרת היא האוטובוס האמפיבי, שמתחיל את המסלול בכיכר רוזוולט, נוסע בכבישי בודפשט ולאחר מכן, לצלילי מוסיקה דרמטית במיוחד, נהפך לסירה ויורד לדנובה לשיט של כחצי שעה.



מהשיט אפשר להשקיף אל בניין הפרלמנט הבנוי באופן סימטרי; אל בזיליקת סטפן הקדוש, המתנשאת לגובה של 96 מטר; אל בית האופרה, אחד מהיפים באירופה, השוכן בשדירת אנדראשי; ואל כיכר הגיבורים החותמת את השדירה, שנבנתה ב-1897 לציון אלף שנה לכיבוש הונגריה על ידי השבטים המדיאריים. באנדרטה, המעוצבת כחצי קשת של עמודים, ניצבים פסלים של גיבורי מלחמה הונגרים.



אתר נוסף שכדאי לבקר בו הוא גשר השלשלאות, אחד הגשרים היפים שמחברים בין בודה לפשט. משם אפשר להמשיך אל גבעות בודה, הממוקמות בקצה המערבי של בודה. רכבל יביא אתכם לראש הגבעה, שם תוכלו להשקיף על העיר. שווה גם לבקר במוזיאון הטרור - שבזמן מלחמת העולם השנייה היה מפקדה נאצית. חובבי הקניות ישמחו לטייל במדרחוב הקניות הפופולרי ואצי אוצ'ה, המציע שלל חנויות אופנה מערביות, ובשוק המקורה הסמוך המציע מוצרים הונגריים מסורתיים כמו נקניקים, תבלינים, גבינות והרבה תחרה מקומית.



היסטוריה ובילויים ברובע היהודי



אחד האזורים המעניינים ביותר בבודפשט הוא הרובע היהודי. האתר הבולט והחשוב בו הוא בית הכנסת דוהני (dohany), שנחנך ב-1859 ומכיל 3,000 מקומות. דוהני נחשב לבית הכנסת הגדול באירופה ולאחד הגדולים בעולם. בימי מלחמת העולם השנייה הושחת בית הכנסת ושימש כמפקדה נאצית. באמצע שנות ה-90, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, הוא שופץ בעזרת תרומות - בין השאר של השחקן היהודי-אמריקאי טוני קרטיס, שתרם כסף גם להקמת אנדרטת הערבה הבוכייה במקום, ושל אסתי לאודר, מקימת אימפריית הקוסמטיקה.



ליד בית הכנסת נמצא קבר אחים שבו נקברו יהודים שנספו בשואה. בחצר בית הכנסת יש גן זיכרון לנספים ולחסידי אומות עולם, שבו ניצבת אנדרטת "הערבה הבוכייה", העשויה ממתכת, בעיצובו של הפסל ההונגרי וארגה אימרה. על אלפי עליו חרוטים שמותיהם של יהודי הונגריה שנספו בשואה, ואפשר להוסיף שמות תמורת תשלום. סמוך לעץ ניצבת אנדרטת זיכרון לחסידי אומות עולם שהצילו יהודים הונגרים, ובהם גם ראול ולנברג, הדיפלומט השוודי שהציל אלפי יהודים בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה.



סמוך לבית הכנסת נמצא הבית שבו גדל בנימין זאב הרצל, שמשמש כיום כמוזיאון יהודי המחולק לשלושה אגפים מרכזיים - אחד מוקדש לחפצי קודש ויודאיקה, השני לחפצים הקשורים לקהילה, והשלישי הוא חדר זיכרון לקורבנות השואה.



לצד ההיסטוריה היהודית מציע הרובע היהודי חיי תרבות שוקקים, ופזורים בו בתי קפה וברים. למי שמזדמן לאזור מומלץ לבקר בשני מקומות שלא פוגשים כל יום: האחד הוא בר רטרו בשם סודה (szoda), המעוטר בפריטים עתיקים וקירותיו עטויי טפטים משנות ה-50; השני הוא הבר סימפלה (szimpla), שמציע מרפסות קטנות ופינות ישיבה בין שרידי בניין נטוש שנועד להריסה.



מדינת הפסטיבלים



2010 הוכתרה בהונגריה כ"שנת הפסטיבלים", ובהתאם מציעה המדינה שלל אירועים מעניינים. ב-11-16 באוגוסט יתקיים סיגט, פסטיבל שנתי שמושך 400 אלף מבקרים אל האיים שבדנובה. בפסטיבל יהיו הופעות מוסיקה, הצגות תיאטרון ותערוכות של אמנים מקומיים ובינלאומיים.



בין ה-26 באוגוסט ל-6 בספטמבר יתקיים בבודפשט בפעם ה-13 פסטיבל היהדות. הקונצרטים ומופעי התרבות יתקיימו בבית הכנסת דוהני שברובע היהודי ובאזורים נוספים בעיר. בין השאר יופיעו שלמה ארצי, דודו פישר והראפר החרדי מתיסיהו, ויתקיימו הופעות של מוסיקת כלייזמר ומוסיקה צוענית חרדית. כן תוצג שם ההצגה "פיאף", העוסקת בחייה של הזמרת הצרפתייה אדית פיאף, בהשתתפות שחקני תיאטרון באר שבע.



חובבי הקולינריה יוכלו לבקר בפסטיבל האוכל שיתקיים בבודפשט ב-3-5 בספטמבר ויכלול את תחרות בישול הגולאש, בניצוחו של השף ההונגרי פטר בודאי. המשתתפים ינסו לקבוע שיא גינס ולהכין את סיר הגולאש הגדול בעולם. הפסטיבל יארח בשלנים חובבים שיציעו מאכלים ומשקאות מסורתיים במחירים נוחים.



ב-8-12 בספטמבר יתקיים בעיר זו השנה ה-19 פסטיבל היין הבינלאומי (the buda castle wine festival). בפסטיבל יציגו את מרכולתם 200 יקבים מקומיים וזרים. את חגיגות היין ילוו דוכני אוכל מקומי ואירועי תרבות ומוסיקה.



מה כדאי לדעת?



איך מגיעים? אל על ומאלב מפעילות טיסות ישירות מנתב"ג לבודפשט | תחבורה: רוב הטיסות מתל אביב לבודפשט נוחתות בנמל התעופה הבינלאומי פריהג', שנמצא במרחק כחצי שעה נסיעה מבודפשט. נסיעה במונית לבודפשט עולה כ-15 יורו. בתוך בודפשט פועלים שלושה קווים של רכבת תחתית ועשרות קווים של חשמליות ושל אוטובוסים, וכן רכבת הפרברים "הב". בבודפשט שלוש תחנות רכבת מרכזיות שמהן אפשר לצאת ליעדים שונים | מטבע: פורינט | מזג אוויר: ביולי-אוגוסט הטמפרטורות עשויות להגיע ל-35 מעלות, ובדצמבר-ינואר ל-15 מעלות מתחת לאפס



ההונגרים בונים על הישראלים



התיירות נחשבת לענף חשוב בכלכלה ההונגרית - היא מהווה יותר מ-5% מהתוצר ההונגרי ומעסיקה 8% מהעובדים במדינה. בהתאם, קובעי המדיניות משקיעים משאבים כספיים גדולים בקידום התיירות. התיירות מסייעת להונגריה להתמודד עם הגירעון שלה במאזן הסחר: לפי נתונים שמסר הבנק המרכזי, 3.16 מיליארד יורו הגיעו מתיירות.



רונה איוון, מנכ"ל משרד התיירות ההונגרי, מציב יעד שאפתני: הגדלת משקלה של התיירות בתוצר ב-3%-4% בכל שנה בשלוש השנים הבאות. כדי להשיג את היעד הושקעו מיליוני דולרים, בעיקר בחשיפתה של הונגריה בשווקים אטרקטיביים כמו גרמניה, אוסטריה, בריטניה, איטליה וארה"ב. עד 2013, אומר איוון, תיהפך הונגריה לאחד היעדים התיירותיים הבולטים באירופה. האסטרטגיה ההונגרית כוללת ניסיון להאריך את השהייה של תיירים בהונגריה: איוון מסביר שהמוצר התיירותי החזק ביותר של המדינה הוא בודפשט, אך הכוונה היא למשוך תיירים לאטרקציות נוספות כמו אגם בולטון שנחשב ל"ים של הונגריה".



ומה לגבי הישראלים? ב-2009 ביקרו בהונגריה 42 אלף ישראלים, עלייה של 6% ביחס ל-2008. הישראלים נשארו בהונגריה 3.3 לילות בממוצע. ההפתעה הגדולה הגיעה מנתוני 2010: ברבעון הראשון של השנה ביקרו בהונגריה 6,400 ישראלים שבילו בה תשעה ימים בממוצע. אלה חדשות טובות לכלכלה ההונגרית, אומר איוון, מהסיבה הפשוטה שהקהל הישראלי הוא קהל מצוין שמוציא יותר כסף. "ייתכן שהעלייה במספר התיירים הישראלים התרחשה גם על רקע המתיחות עם טורקיה - היעד החביב על הישראלים. הישראלים אוהבים לצאת לחופשה משולבת - ספא, תרבות וקניות, והונגריה מאפשרת להם ליהנות מהשילוב הזה. הישראלים הם צרכני תיירות טובים, ומנסים אטרקציות שונות ומגוון מסעדות. הם באים מוכנים לחופשה, אחרי שאספו מידע כדי לא לפספס דבר".



"אתה חייב להציע את המחיר הכי טוב, אחרת אין לך סיכוי"



כארים מכלוף, הסמנכ"ל המסחרי של חברת התעופה ההונגרית מאלב, בקיא מאוד בתיירות בהונגריה. האינטרסים המשותפים של מאלב ושל משרד התיירות ההונגרי הביאו את שני הצדדים לרקום חבילות נופש, הכוללות טיסות ולינה במחירים תחרותיים. לדוגמה, חבילות נופש בנות שלושה לילות, הכוללות טיסות ולינה, החל ב-490 דולר. "פוטנציאל הגידול של תיירות החוץ בהונגריה גבוה מאוד. הונגריה בכלל, ובודפשט בעיקר, מציעה את כל מה שתייר מודרני מעוניין בו: תיירות מרפא וספא, אתרים היסטוריים, חיי תרבות עשירים וקולינריה מפותחת", אומר מכלוף.



כמו רבות מחברות התעופה בעולם, מאלב עדיין מתאוששת ממשבר האשראי העולמי שכיווץ את הזמנת הטיסות, במיוחד טיסות העסקים, נתון שחילחל לדו"חות הכספיים והעביר את השורה התחתונה להפסד. מחזור המכירות בענף התעופה האירופי נחתך ב-2009 ב-7%, אך מכלוף מסביר כי מאלב הצליחה להשאיר את הראש מעל המים ולהגדיל את המכירות ב-6% - הודות לאסטרטגיית התמחור התחרותי שבה היא נוקטת כדי לצלוח את המשבר. "אתה חייב להציע את המחיר הכי טוב, אחרת אין לך סיכוי", הוא אומר.



למרות האתגרים, מכלוף אומר כי מיקומה האסטרטגי של הונגריה במרכז אירופה מעניק לה יתרון ואת האפשרות להיות יעד מקשר בין מקומות שונים באירופה ובעולם. לכן, מאלב מסתערת בתקופה האחרונה על פלח השוק שמורכב מכוח העבודה המזרח-אירופי שעובד במדינות מערב אירופה כמו איטליה, גרמניה וצרפת, וחוזר מדי כמה חודשים לביקור מולדת. פלח שוק נוסף שאותו סימנו במאלב הוא סטודנטים וקבוצות מאורגנות.



המתחרה הגדולה של מאלב בשוק הישראלי היא חברת התעופה אל על, המציעה כרטיסי טיסה החל ב-499 דולר בספטמבר ובאוקטובר, בהשוואה ל-440 דולר במאלב. לדברי מכלוף, מאלב מחזיקה את הבכורה בקו ישראל-הונגריה, עם פלח שוק של 67%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully