וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי החתן של צ'לסי קלינטון: חבר קונגרס לשעבר ועבריין מורשע שישב 5 שנים בכלא

אשר שכטר

12.8.2010 / 14:33

לצד אנשי האליטה החברתית שהשתתפו בחתונתה הנוצצת של צ'לסי קלינטון, נכח גם אסיר לשעבר שהורשע ב-69 סעיפי הונאה בסכום של 15 מיליון דולר ■ זהו חבר הקונגרס לשעבר אדוארד מזווינסקי, אבי החתן, שנפל קורבן בעצמו להונאת "העוקץ הניגרי" לא פחות מ-3 פעמים והאיש שלא



זאת היתה, ללא ספק, חתונת השנה: צ'לסי קלינטון, בתם היחידה של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון ושרת החוץ הילרי קלינטון, נישאה למארק מזווינסקי היהודי בחתונה צנועה וחשאית.



נכחו בה חלק מבכירי הפוליטיקה, העסקים והבידור בארה"ב, בהם שרת החוץ לשעבר מדליין אולברייט, המיליארדר סטיב בינג והשחקן טד דנסון - אך בין האורחים היו גם אנשים מסוג אחר. לצד אנשי האליטה החברתית האמריקאית נכח בה גם אסיר לשעבר, שריצה חמש שנות מאסר בכלא פדרלי בגין הונאה בסך יותר מ-10 מיליון דולר, ושגנב כספים גם מחמותו: אדוארד מזווינסקי, חבר קונגרס לשעבר ואביו של החתן המאושר.



לצ'לסי קלינטון ומארק מזווינסקי, בני 30 ו-32 בהתאמה, יש הרבה מן המשותף: שניהם בוגרי אוניברסיטת סטנפורד, שניהם בוגרי וול סטריט (קלינטון עבדה בעבר בקרן הגידור אבניו קפיטל גרופ ומזווינסקי עובד ב-3g קפיטל מנג'מנט), שניהם נצר למשפחות הנמנות על האצולה הפוליטית: היא בתם של נשיא ארה"ב לשעבר ושרת החוץ הנוכחית, והוא בנם של שני חברי קונגרס דמוקרטים לשעבר. השניים, שנפגשו לראשונה ב-1993 וחשפו את זוגיותם ב-2005, נאלצו גם לחיות בצל סקנדלים הקשורים להוריהם: היא נאלצה להתמודד עם שערוריות המין של אביה; הוא נאלץ להתמודד עם אביו.



נתוני הפתיחה של אדוארד מזווינסקי, 73, היו מבטיחים. כצאצא למשפחה שהחזיקה בבעלותה רשת מרכולים, ירש מזווינסקי הון צנוע. בתיכון הוא היה כוכב פוטבול, כדורסל וריצה. בגיל 36 הוא כבר שימש כחבר קונגרס, שם גם פגש את אשתו השנייה לעתיד, מרג'ורי מרגוליס-מזווינסקי, אז כתבת פוליטית ברשת nbc ולאחר מכן חברת קונגרס בעצמה, שממנה התגרש שנים מאוחר יותר. בין השאר, היה חבר בוועדת הקונגרס שבחרה להדיח את הנשיא ריצ'רד ניקסון. לאחר כהונתו בקונגרס, עבד מזווינסקי במועצת זכויות האדם של האו"ם, והתמודד ללא הצלחה על מושב הסנאט של מדינת פנסילווניה ב-1980.



עם זאת, הישגים לחוד ומציאות לחוד. לאחר שעזב את הקונגרס, עבר מזווינסקי יחד עם מרגוליס לפרברי פילדלפיה, שם ניסו לשוות לעצמם תדמית אליטיסטית בכל מחיר. "הם נראו כמו אנשים בעלי אמצעים, פאוור-קאפל אמיתי", אמר גר ג'וזף, בעל טור פוליטי בעיתון "פילדלפיה דיילי ניוז". השניים גם טיפחו ידידות קרובה עם ביל והילרי קלינטון: מרגוליס היא שהטילה את הקול המכריע לטובת העלאת המסים של קלינטון ב-1993 ולכן גם איבדה את המושב שלה בסנאט, משום שהמחוז שמטעמו נבחרה היה רפובליקני ברובו.



עם זאת, הידידות בין הזוגות התהדקה הודות לתמיכתה של מרגוליס, והשניים היו אורחים קבועים בארוחות ערב רשמיות בבית הלבן. כך הכירה צ'לסי קלינטון את בנם הצעיר, מארק, שלימים ייהפך לבעלה.







31 סעיפי הונאה



בשנות ה-90 החלו בעיותיו הכלכליות של מזווינסקי להחמיר. לאחר שהוציא מיליוני דולרים על קמפיינים כושלים לסנאט ב-1980 ולמשרת התובע הכללי של מדינת פנסילווניה ב-1988, עזב מזווינסקי את הפוליטיקה ופנה לעסקים. הוא פתח חברה ליצוא דגנים וחברה לציוד רפואי, אבל שתיהן פשטו רגל. את ההזדמנות הגדולה שלו ראה בעסקה שהוצעה לו בניגריה.



כיום, פחות או יותר כל אדם שברשותו חיבור לאינטרנט ותיבת דואר אלקטרוני יודע מהי הונאת "העוקץ הניגרי". בכיר ממשלתי לכאורה ממדינה נידחת פונה אל הקורבן ומבקש עזרה בהברחת סכום כסף גדול מניגריה, בתמורה לנתח גדול מהסכום. מזווינסקי, לרוע מזלו, נפל ברשתם של נוכלים שהשתמשו בשיטת הונאה זאת, לא פחות משלוש פעמים.



את קשריו עם הקלינטונים ואת הידידות בין בנו לבין צ'לסי ניצל מזווינסקי כדי לשכנע מכרים להלוות לו כסף, כדי שיוכל לממן את השתתפותו באותן הונאות. הוא אף נסע לניגריה כמה פעמים, לאחר שהובטח לו כי מיליוני דולרים צופו בדיו שחור שיוסר על ידי חומר כימי מיוחד ברגע שיוברחו מהמדינה.



לבסוף, הפסיד מזווינסקי 3 מיליון דולר. "הוא נפל קורבן לפחות או יותר כל הונאה אפריקאית שאנחנו מכירים", אמר התובע הפדרלי בוב זאוזמר במשפטו. ללא הכנסות קבועות, התחיל מזווינסקי לפתוח בהונאה משלו ולגנוב כסף מלקוחות שייצג כעורך דין, מחברים, מחברים של חברים, ואפילו מחמותו. "הוא תמיד חיפש את המכה הגדולה. הוא לא רצה להפעיל עסק. הוא תמיד ניסה לגלות את העסקה שתהפוך אותו לעשיר כמו כל האנשים במעגל החברתי שלו", אמר זאוזמר.



כשהוא במצב תמידי של חובות, החל מזווינסקי לנצל את שמו ואת שמם של ידידיו כדי לגייס כסף ממשקיעים. בין 1995 ל-2000 הוא הפקיד 13.3 מיליון דולר בכמה חשבונות בנק. הוא נהג לומר למשקיעים פוטנציאלים שהוא צריך מקדמה כדי לזכות בחוזה נפט יוקרתי בניגריה, או עבור פרויקטים אחרים, ושיוכל להכפיל את השקעתם. כדי לרכוש את אמונם, הוא הזכיר את ידידותו עם הקלינטונים. באותה תקופה, לדברי זאוזמר, הוציא מזווינסקי 13.3 מיליון דולר, 44% מתוכם העביר לנושיו, 20% לאפריקאים עמם עשה עסקות ו-17% משך במזומן.



ב-2000 החלה ההונאה להתפורר. מרגוליס ניסתה לזכות במועמדות הדמוקרטית למושב הסנאט של מדינת פנסילווניה, אך נאלצה לפרוש מהמרוץ לאחר שבני הזוג הכריזו על פשיטת רגל. במקביל, משקיעים החלו לדרוש את כספם, וסוכני fbi פשטו על אחוזת בני הזוג. במארס 2001 הואשם מזווינסקי ב-69 סעיפי הונאה בנקאית, הונאת דואר והונאה באמצעים אלקטרוניים. לטענת התביעה, הוא היה אחראי להונאה בת שני עשורים בהיקף של כ-15 מיליון דולר, שנפרשו על פני 8,000 עסקות.



לבסוף הורשע מזווינסקי ב-31 סעיפי הונאה ונידון לשמונה שנות מאסר בפועל, מתוכן ריצה חמש. מזווינסקי טען להגנתו כי הוא סובל מהפרעת אישיות דו-קוטבית, אולם השופט במשפטו פסל קו הגנה זה. מזווינסקי גם טען כי הקמפיינים היקרים ושכר הלימוד עבור המוסדות בהם למדו 11 ילדיו (ארבע בנות מנישואיו הראשונים, שני בנים משותפים לו ולמרגוליס, שתי בנות שמרגוליס אימצה לפני נישואיהם ושלושה ילדים זרים שאימצו), הם שגרמו לו לבצע את המעשים. באפריל 2008 שוחרר מהכלא, והוא צפוי להישאר על תנאי עד 2011 כשהוא חייב מיליוני דולרים לקורבנותיו. "אדי הפטפטן", כפי שכונה על ידי כתבים פוליטיים בשנות ה-70 כונה בשנים האחרונות בעיקר "אדי המשוגע" במקומוני פילדלפיה.



לאחר שחרורו מהכלא, שמר מזווינסקי על פרופיל נמוך. בתחילה הביע עניין בכתיבת ספר על חוויותיו, אך לפי דיווחים קטע מארק את היוזמה באיבה, ככל הנראה כדי לשמור על פרטיות המשפחה. "צ'לסי ומארק הם שני אנשים נפלאים ורגישים. אסור לנו לדבר על החתונה, רק ליהנות זה מזה", אמר בראיון לפני האירוע.



בתמונות החתונה שפירסמו צ'לסי ומארק, נראים רק ביל והילרי קלינטון יחד עם בני הזוג, ללא זכר להורי החתן. לא ברור אם זה משום שמזווינסקי ורעייתו לשעבר לא רצו להצטלם, או משום שהודרו מהצילומים. דבר אחד בטוח: אד מזווינסקי קיבל את מה שרצה כל חייו כשחיתן את בנו לבתם של ביל והילרי קלינטון. הוא שייך כעת באמת ובתמים לחברה הגבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully