וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי, סעודי וקטארי יוצאים למסע השקעות

מאת מיכאל רוכוורגר

13.8.2010 / 7:09

שיתוף פעולה ראשון של איש עסקים ישראלי ומשקיעים מהעולם הערבי: קרן משותפת של אי.די.בי, ממשלת קטאר, קבוצה סעודית וקרדיט סוויס תשקיע 1.1 מיליארד דולר בחברות בשווקים מתעוררים - ומצפה לתשואות של 15%-20% בשנה ? ומי עוד שותף בקרן? עמיתי כלל ביטוח



>> השקעה של 250 מיליון דולר, שצפויה להעניק תשואה של 15%-20% בשנה - זה מה שהציגה אתמול קבוצת אי.די.בי לבעלי המניות של החברות שלה ולעמיתים החוסכים במוצרים הפנסיוניים שמוכרת כלל ביטוח. זאת במסגרת דיווח של החברה כי תיכנס להשקעה בקרן emco המשקיעה בשווקים מתעוררים של בנק ההשקעות קרדיט סוויס.



אי.די.בי תבצע את ההשקעה דרך החברות כור וכלל ביטוח המשתייכות לקבוצה. כלל ביטוח תשקיע באמצעות הנוסטרו שלה (השקעות עצמיות) ופוליסות ביטוחי המנהלים, קרנות הפנסיה וקופות הגמל.

ההשקעה בקרן מעניינת - בגלל השותפים שאליהם תחבור אי.די.בי. בקרן, שתנהל 1-1.1 מיליארד דולר, ישקיעו קרן ההשקעות של ממשלת קטאר - אותה מובילים ראש הממשלה של נסיכות הנפט, חמד בן-ג'אסם בן-ג'בר אל-ת'אני; קבוצת ההשקעות הסעודית אולאיין גרופ; ובנק ההשקעות קרדיט סוויס עצמו. כל אחד מהשותפים ישקיע בקרן רבע מיליארד דולר, כשקבוצת מנהלים בכירים בקרדיט סוויס עשויה להשקיע 100 מיליון דולר נוספים מכספם האישי. קבוצת השותפים כוללת את בעלי המניות הגדולים בקרדיט סוויס השווייצי (כור תעשיות מקבוצת אי.די.בי מחזיקה 3.24% מהבנק השווייצי).



ההשקעה בקרן חוברת למגמת היציאה של דנקנר להשקעות מחוץ לישראל בניסיון לבנות קבוצה בינלאומית. היא מגיעה לאחר השקעות של מיליארדי שקלים שביצעה אי.די.בי בקרדיט סוויס, ברשת הקמעונות האירופית קרפור, בענקית חומרי ההדברה האמריקאית אלבאו ובנדל"ן בארה"ב.



הזדמנויות באמריקה הלטינית



ההשקעה בקרן נולדה לפני חמישה חודשים, כשקבוצת אי.די.בי ובעל השליטה בה, נוחי דנקנר, אירחו בישראל משלחת של מנהלים מבנק ההשקעות השווייצי קרדיט סוויס, שכללה את סגן היו"ר אורס רונר ומנכ"ל חטיבת הבנקאות להשקעות, אריק ווארוול. במהלך הביקור, בארוחת ערב באחת ממסעדות היוקרה בתל אביב, הציעו המנהלים של קרדיט סוויס לאנשי אי.די.בי לחבור אליהם בהקמת קרן חדשה, שתתמקד בהזדמנויות השקעה, בעיקר באמצעות העמדת אשראי לחברות הפועלות בענפי התעשייה השונים וכן בפיננסים ובשווקים המתעוררים, תוך התמקדות במדינות אסיה ואמריקה לטינית.



באי.די.בי לא השיבו באופן מיידי להצעה, אך החליטו לבחון אותה יותר לעומק. הבחינה נעשתה הן בכור, המשמשת כזרוע ההשקעות בחו"ל של הקבוצה, והן בחברת כנ"ף המהווה את זרוע ההשקעות של כלל ביטוח.



בכוונת הקרן לבצע השקעות באמצעות מוצרי חוב באמריקה הלטינית, אסיה (למעט יפן), ובשווקים מתעוררים באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. הקרן תשקיע במדינות כמו אינדונזיה, סין, הודו, ברזיל, מקסיקו ורוסיה, במגוון ענפים ובהם כרייה, פיננסים, גז, תשתיות ומזון - ופחות בנדל"ן.



תקופת חיי הקרן צפויה להיות חמש שנים (החל ממועד הקמתה), כשניתן יהיה להאריך אותה (בתנאים מסוימים) בשתי תקופות נוספות בנות שנה אחת כל אחת.



מתוך הסכום של 250 מיליון דולר, אי.די.בי תשקיע 125 מיליון דולר מקופת המזומנים של כור וכן 125 מיליון דולר באמצעות כלל ביטוח, שתשקיע באמצעות כספי הנוסטרו כ-33 מיליון דולר. יתר הסכום - 92 מיליון דולר (כ-350 מיליון שקל) יגיע מכספי העמיתים של כלל (ביטוח חיים, קופות גמל וקרנות הפנסיה).



לנוכח ירידות התשואות באג"חים הקונצרניים, לצד גידול מתמיד בהיקף הנכסים הנאמדים כיום ב-100 מיליארד שקל, בכלל ביטוח רואים בהשקעה באשראי בשווקים מתעוררים, המפגינים התאוששות מן המשבר אף יותר ממדינות מערביות, כחלופה ראויה לגיוון תיק ההשקעות - במיוחד כשמדובר בחבירה אל גוף כמו קרדיט סוויס, הנהנה ממוניטין גבוה של פעילות רבת שנים בשווקים המתעוררים.



עד כה כלל ביטוח השקיעה כמה מאות מיליוני שקלים בשווקים המתעוררים, כך שסך ההשקעה מתוך התיק המנוהל צפויה להגיע לכמיליארד שקל - 1% מתוך התיק של כלל. "אם היו מציעים לחברות ביטוח ישראליות אחרות להצטרף להשקעה הזאת, הן לא היו מהססות לרגע והיו מתות לעשות זאת", ציינו אתמול המקורבים לכלל ביטוח. השקעה זו קיבלה אישור בארבע ועדות השקעה בכלל ביטוח: נוסטרו, ביטוח חיים, פנסיה וגמל.



"אנו רואים פוטנציאל גדול בשווקים המתעוררים, המהווים מנוע צמיחה ארוך טווח של הכלכלה הגלובלית", אמר אתמול נוחי דנקנר. "התעצמות השווקים המתעוררים הינה חלק מתהליך כלכלי-פוליטי משמעותי שעובר העולם - שאחד משיאיו היה המשבר הפיננסי - ואשר עיקרו במעבר מדורג של הגמוניה כלכלית מן המערב אל המזרח".



"המהלך מהווה נדבך חשוב באסטרטגיה שלנו להגדיל באופן מתמיד את פעילות אי.די.בי בחו"ל, תוך יצירת תמהיל עסקי מאוזן של השקעות בשווקים מפותחים ובשווקים מתעוררים".



כל אחד מהמשקיעים החיצוניים (כולל אי.די.בי) יהיה זכאי למנות חבר לוועדה המייעצת. הוחלט כי דנקנר, שהוא דירקטור בכור ובכלל ביטוח, יהיה נציג הקבוצה בקרן.



השותפים בקרן יהנו מהכנסות שוטפות, כמו דיווידנדים או תשלומי ריבית (מדי רבעון), וכן מכספים שיתקבלו בעקבות מימוש ההשקעות של הקרן (שיחולקו סמוך לאחר קבלת התמורה בגינם), בכפוף לשמירת סכומים לכיסוי הוצאות, התחייבויות וניכויי מס.



במסגרת ההסכמים בין הצדדים, פירות ההשקעה בקרן יחולקו באופן הבא: קודם כל תוחזר קרן ההשקעה לשותפים המוגבלים; לאחר מכן יקבלו השותפים המוגבלים החזר תשואה שנתית בשיעור שנקבע; בשלב הבא, יינתנו 80% מסכום החלוקה לשותף המיוחד, ו-20% לשותפים המוגבלים. בנוסף, יחולק סכום שווה למשקיעים החיצוניים,

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully