וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ובג"ץ ברא את האשה

עידו באום

13.8.2010 / 7:09

כנראה שבמדינת ישראל צריך את בית המשפט העליון כדי להסביר להוגי ועדת טירקל את מה שדירקטוריון HP הבין לבד השבוע: טסטוסטרון לא מועיל לקבלת החלטות אופטימלית



>> טסטוסטרון אינו החומר האופטימלי לקידום קבלת החלטות רציונלית - לא בעסקים, לא במשפטים ולא בעולם המדיני.

ועדת טירקל לחקירת אירועי המשט לעזה התחילה את דרכה כוועדה גברית למהדרין, גם אם הטסטוסטרון של חבריה - השופט בדימוס יעקב טירקל, האלוף בדימוס מנחם עינן והפרופסור אמריטוס שבתאי רוזן - כבר פרש לגמלאות. הוועדה הזאת צריכה לעבור טלטלה מהסוג שצפויה לעבור חברת hp בעקבות הדחת המנכ"ל מארק הרד, שהטריד את אשת המכירות ג'ודי פישר.



עמותת "איתך-מעכי, משפטניות למען צדק" הובילה את העתירה נגד אי שילובה של אשה בוועדת טירקל לבג"ץ. תשובת המדינה לעתירה המחישה כי האופן שבו קוימה החובה להבטיח ייצוג הולם לנשים דומה לצורה הפרטאצ'ית שבה התקבלה ההחלטה על בלימת המשט לעזה. ועדת טירקל היא המרמרה של הייצוג ההולם לנשים.



המדינה דיווחה כי בתחילת הדרך פנה טירקל לשלוש נשות אקדמיה בולטות בתחום משפט הבינלאומי (רות לפידות, יפה זילברשץ וגבריאלה בלום), שסירבו להצעה. לאחר שסירבו, גובש ההרכב הגברי הראשוני. בשלב השני הוחלט על הרחבת הוועדה. טירקל ניסה שוב לשכנע את המשפטניות, ואף בחן שתי מועמדות שנפסלו מסיבות שונות. אז נוספו לוועדה הדיפלומט ראובן מרחב והמשפטן מיגל דויטש, המתמחה במשפט אזרחי.



התירוץ של המדינה להיעדרן של נשים הפעם היה כזה: בלחץ הזמן לא נמצאו מועמדות ראויות, ולפרופ' דויטש סגולות משפטיות יוצאות דופן. ברור מדוע טירקל רוצה את דויטש בוועדה: הוא משפטן חריף כתער, מעכל הררי חומר כתוב בנשימה עצורה ופולט ניתוחים משפטיים בקצב מהיר יותר ממדפסת לייזר של hp. דויטש הוא האיש שיכתוב את הדו"ח.



אלא מה? דליתי ממוחי לא מעט משפטניות שהיו יכולות למלא את התפקיד היטב: נילי כהן ודפנה ברק-ארז מאוניברסיטת תל אביב, דקאנית הפקולטה בחיפה ניבה אלקין קורן, השגרירה בדימוס גבריאלה שלו, עו"ד ארנה לין, מומחית התאגידים הדרה בר מור, שלא לדבר על חברותיו הגמלאיות של טירקל - מרים בן פורת, טובה שטרסברג כהן או דליה דורנר.



הוגי ועדת טירקל חוששים מפרספקטיבה נשית, מראיית עולם שלא מוכרת להם, שעלולה לשבש את התוצאה שאותה ראו לנגד עיניהם במינוי הוועדה. מבחינתם, כעת הדברים משתבשים, כמו על סיפון המרמרה. מבחינת הציבור, עולם שבו ניתן ביטוי הולם ושוויוני להשקפה נשית הוא עולם בריא יותר. בצדק אמר אתמול האסטרטג פרופ' יחזקאל דרור, שהיה חבר ועדת וינוגרד, כי מערכת הביטחון צריכה פרספקטיבות רבות ככל האפשר ותרומת הזווית הנשית לוועדה היא חיונית.



ייצוג הולם במגזר הציבורי הוא שלב ראשון וחיוני שהצלחה בו יכולה לתרום לשינוי נורמות גם בעולם העסקים. בארה"ב, דירקטוריון ענקית המחשבים hp שלח לביתו את המנכ"ל שהטריד את אשת המכירות ג'ודי פישר (גם אם התקשורת דאגה למוסס את חומרת המעשה על ידי הצגתה כאשה פתיינית המככבת בסרטים ארוטיים). אצלנו, מי שנפלט מהפוליטיקה עם כתם פלילי מיני או אחר מוצא עצמו עד מהרה בכיסא יו"ר דירקטוריון.



למערכת המשפט יש תפקיד חשוב בנטרול הנזקים החברתיים, הכלכליים והתודעתיים שמתרחשים בעולם הנשלט על ידי טסטוסטרון. ראשי המדינה לא הפנימו זאת, ולכן בג"ץ חייב להבטיח את יישום המדיניות המשפטית הראויה.



אתמול חייב בג"ץ את הממשלה לאתר עד סוף החודש חמש נשים ראויות ולהציע לאחת מהן לפחות כיסא בוועדת טירקל. כדאי שהממשלה תזדרז ותתאמץ. גם הוועדה יכולה להמתין כמה ימים. אם הממשלה תמוסס את התהליך, אפשר יהיה לחזור להרכב שופטי בג"ץ מרים נאור, עוזי פוגלמן וסלים ג'ובראן - שהוכיחו אתמול שיש להם ביצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully