וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדריכל הנסתר של ברוקלין

מאת סי. ג'יי יוז

13.8.2010 / 7:41

קארל פישר אמנם לא מפורסם כמו אדריכלים אחרים אך 50 מבנים שתיכנן בברוקלין בשמונה השנים האחרונות הותירו חותם ברור



ניו יורק טיימס

>> קארל פישר אמנם לא מפורסם כמו האדריכלים רוברט א. מ. סטרן וריצ'רד מאייר, שעיצוביהם סייעו לשנות את פניה של ניו יורק בשנים האחרונות, אך הדבר לא נובע מתפוקה דלה מדי. פישר - בן 61 שנולד בהונגריה, גדל בקנדה ומתגורר בניו יורק - עיצב כ-75 בנייני דירות ובתים בעיר מאז אמצע שנות ה-80.



בעוד שיצירותיו של פישר לרוב אינן גורדי שחקים, היתה להן השפעה ויזואלית עצומה על שכונות כמו ויליאמסבורג וברוקלין, ולו רק בשל מספרן הגדול. פישר תיכנן כ-50 בניינים בשמונה השנים האחרונות, כשרבים מהם ממלאים רחובות שלמים.



רצף ההצלחות שלו עוד לא נגמר: שני פרויקטים גדולים פרי תכנונו נבנים כיום בברוקלין, בשדרות יוניון 568 ובשדרות בדפורד 95, ומבטיחים להגדיל את חותמו המשמעותי גם כך על השכונה. שני הפרויקטים צפויים להיות מושלמים עד 2012.



סגנונו של פישר, שנוטה לכיוון הראוותני, ספג ביקורת בטענה כי הוא אינו מתאים למבני הלבנים והטיח הקונבנציונליים יותר של ברוקלין. "חלק מהבניינים שלו הכעיסו אנשים. אך בסופו של דבר, אלא אם זה אתר מורשת מוכר - אין כמעט מגבלות שניתן להטיל על העיצוב", אומר וורד דניס, יועץ לשימור היסטורי ולשעבר האחראי על הקצאת הקרקעות של המועצה המקומית (community board) בברוקלין, הכוללת את ויליאמסבורג.



פישר הודף את הביקורת. "יש ביקורת חיובית וביקורת שלילית, והאמת היא שאני המבקר החריף ביותר שלי", אומר פישר בראיון במקארן פארק בויליאמסבורג, שממנו ניתן לראות שישה בניינים שעיצב, בהם שלושה רבי קומות נוצצים ברחוב ביארד.



אחד מרבי הקומות הוא בניין הדירות אייקון, בן תשע קומות, שפותח על ידי חברת ברונפמן פישר ריל אסטייט הולדינג וכולל מגדל בצבע נחושת שהוקם מעל מוסך לשעבר. מאז ספטמבר 2008 נמכרו כל הדירות בבניין, למעט שלוש, במחירים של 375 אלף עד 1.5 מיליון דולר. כריסטינה עבד, מתווכת בחברת קורקורן גרופ, מוסיפה כי דירת עם שני חדרי שינה בבניין בגודל 228 מ"ר, עדיין עומדת למכירה במחיר של 2.4 מיליון דולר.



מאוחר יותר באותו בוקר דיבר פישר על יצירתו האחרונה, רחוב יוניון 568. בניין הדירות, בן שש קומות ועם 92 דירות להשכרה, יכלול בריכה חיצונית וייבנה בצורת u על ידי חברת הת'רווד קומיוניטיס.



למרות מכירתן המהירה של דירות ברבים מבנייניו של פישר, דירות בכמה מהבניינים התקשו להימכר, כמו בבניין ברחוב בדפורד 95 שנבנה על ידי חטיבת הנדל"ן של h&b. המגרש העצום בו נבנה הפרויקט משתרע על פני גוש בניינים כמעט שלם מול מקארן פארק, בצלה של הכנסייה האורתודוכסית הרוסית. אף שיסודותיו של הבניין נבנים כעת, אתר הבנייה היה מושבת מזה עשור.



"אדריכלים אחרים יוצאים מגדרם כדי לנסות להותיר חותם בברוקלין עם העיצובים שלהם", אמר דיוויד מונדרל, נשיא חברת התיווך aptsandlofts.com, "אבל קארל יודע כיצד נראית דירה פונקציונלית: מספר החדרים, הממדים שלהם ומספר הארונות".



טכניקות בנייה חסכוניות



פישר עצמו, עם זאת, רואה את הבניינים שלו - המשלבים בין חלקים בעלי עיצוב המזכיר גליל, עיצוב המזכיר קופסה ועיצוב משופע - כמשהו משעשע יותר. "אני אוהב למשוך תשומת לב רבה לחזית הבניין", אומר פישר.



פישר גיבש לראשונה את גישתו לעיצוב במונטריאול ב-1984 כשהחל לעצב בתים בעיר שבה גם למד באוניברסיטת מקגיל. הוא עדיין מחזיק במשרד במונטריאול. הביקורים השבועיים האלה בקנדה גם מאפשרים לפישר לבלות זמן בבית הכפר שלו בוורמונט, שמשמש כנקודת הפתיחה לטיולי אופניים הנמשכים כמה ימים, כמו טיול אחד שעשה לפני כמה שנים מוורמונט לרצועת החוף של מיין.



לקוחותיו של פישר כיום כוללים חברות נדל"ן גדולות כמו אפריקה ישראל, שטרית גרופ ו-bfc פרטנרס, אך הפרויקט הראשון שלו בניו יורק ב-1986 היה בית חד-משפחתי בפלטבוש שבברוקלין. פרויקטים מוקדמים נוספים היו במנהטן, כמו בניין משרדים שפישר המיר לבניין מגורים ברחוב רקטור 19.



רצונן המתמשך של חברות נדל"ן לעבוד עם פישר נובע מהבנתו בטכניקות בנייה, פרט המיתרגם גם לחסכונות ניכרים, לדברי דונלד קפוצ'ה, מנהל בחברת bfc פרטנרס ששכרה את פישר לעצב את שייפר לנדינג, קומפלקס בן שלושה בניינים בוויליאמסבורג. כל 210 הדירות בפרויקט, מדירות סטודיו ועד דירות שלושה חדשים, נמכרו בתוך שמונה חודשים ב-2006 במחירים הנעים בין 295 אלף דולר ל-1.85 מיליון דולר.



"פעמים רבות העיצוב וההיבטים הפרקטיים לא מתיישבים יחדיו, אך כאשר קארל אחראי לתכנון שניהם תואמים היטב", אמר קפוצ'ה, שהוסיף כי "למרות הכל, הוא שומר על פרופיל נמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully