וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסדיים רמזו לעופר: לא לעסקות בעלי עניין

שרון שפורר

13.8.2010 / 8:28

בכירי החברה לישראל בדקו אפשרות להאריך הסכם מסגרת לעסקות בעלי עניין במאות מיליוני דולרים, אולם קיימת הערכה שהמוסדיים רמזו לבכירי החברה כי לא יאשרו את המהלך

שש שנים של עסקות בעלי עניין בין חברת הספנות הציבורית צים, שבשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר, לבין חברות פרטיות של משפחת עופר הגיעו כנראה לקיצן.

פחות משנה אחרי שהגיעו להסדר חוב עם בעלי האג"ח של צים, באישור בעלי המניות של החברה לישראל - החברה האם הציבורית של צים - פנו בכירי החברה למוסדיים, מנהלי קופות גמל וקרנות פנסיה, ובדקו עמם את האפשרות לאשר את הארכת הסכם המסגרת לעסקות בעלי עניין. ההערכה היא שהמוסדיים רמזו לבכירי החברה לישראל כי לא יאשרו את המהלך ולכן החליטו בחברה לסגת ממנו.

מדובר בעסקות בעלי עניין של צים עם חברות ספנות פרטיות של משפחת עופר, שבהן חוכרת או רוכשת צים מהן אוניות. עד כה צים רכשה או חכרה אוניות בהיקף של מאות מיליוני דולרים מחברות שבשליטת משפחת עופר. כיום חוכרת צים 16 אוניות מחברות של משפחת עופר, לפי הסכמי חכירה לתקופות של 5-10 שנים, בדמי חכירה של 22-31.5 אלף דולר ביום.

הפניות בעניין לא דווחו לבורסה והתבצעו תחת מעטה חשאיות שמטרתו הימנעות מביקורת ציבורית על עסקות בעלי העניין בשנה שאחרי הסדר חוב. בכירי החברה לישראל פנו טלפונית למשקיעים המוסדיים וניסו להבין מהם אם מהלך כזה יקבל את אישורם. במקביל, נוהלו שיחות עם פועלים סהר, המייעצת למוסדיים בנוגע להצבעות האסיפות כלליות, בעניין.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה כי הארכת תוקף הסכם המסגרת נבחן באחרונה וכרגע אין כוונה להעלות אותו על סדר היום של האסיפה הכללית של החברה.

614 מיליון דולר

ב-2009, כחלק מהמאמצים להגיע להסדר עם בעלי האג"ח, חשפה לראשונה החברה לישראל כי היקף התשלומים של צים לחברות שבבעלות משפחת עופר בתקופת תוכנית ההבראה - כלומר עד 2013 - מגיע ל-614 מיליון דולר במונחים נומינליים. על חלק מדמי החכירה האלה צים ויתרה והפכה אותם לחוב נדחה שאינו נושא ריבית ונחות בהשוואה לחוב לבעלי האג"ח.

הסכום הכולל של התחייבויות צים לחברות שבבעלות משפחת עופר החל ב-2014 ואילך מגיע ל-430 מיליון דולר - כך שהיקף ההתחייבויות הכולל של צים למשפחת עופר, כולל שטר חוב נדחה, מגיע ל-894 מיליון דולר.

צים הציגה הפסד של 82 מיליון דולר במחזור של 745 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010, לעומת הפסד של 119 מיליון דולר במחזור של 622 מיליון דולר ברבעון המקביל. פעילותה השוטפת הניבה הפסד תפעולי תזרימי של 33 מיליון דולר ברבעון הראשון, בהשוואה להפסד תפעולי תזרימי של 100 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009.

למרות הפסדים אלה העריך באחרונה יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, כי צים סוגרת את הפער ביחס לתוכנית ההבראה, תוך שהיא נהנית מהשיפור במצב שוק ההובלה במכולות. בן זאב עידכן את שוויה של צים במודל הערכת השווי שלו לחברה לישראל. הוא העריך את שוויה של צים ב-200 מיליון דולר, לעומת שווי שלילי של 300 מיליון דולר שיוחס לצים בהערכת השווי הקודמת שלו שפורסמה בנובמבר 2009.

בן זאב הסביר את העלאת ההמלצה בעלייה בשיעור התפוסה באוניות צים ובירידה חדה בשיעור האוניות המושבתות בנמלים, וכן בזינוק בתעריפי ההובלה הימית במכולות, בעיקר בקווי הסחר שבין מזרח אסיה לצפון אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully