וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוכש העתידי של כלל ביטוח ייהפך לשותף של המשקיעים מקטאר וסעודיה

מיכאל רוכוורגר וחגי עמית

15.8.2010 / 7:04

השלכות השקעת הענק של קבוצת אי.די.בי בקרן ההשקעות EMCO: 125 מיליון דולר מההשקעה נעשו דרך כלל ביטוח - שעדיין ניצבת על המדף. מלבד קרן איפקס מתעניינים בחברה עוד שלושה גופים זרים, אך דנקנר עדיין לא מוכן לרדת ממחיר של מיליארד דולר



>> ההשקעה שעליה הכריזה קבוצת אי.די.בי ביום חמישי, השקעה של 250 מיליון דולר בקרן emco שתעניק אשראי לחברות בשווקים המתעוררים, אינה השקעה שיש לזלזל בה - אך גם אינה השקעה שמשנה באופן מהותי את מצב העסקים של הקבוצה.

125 מיליון דולר מההשקעה יגיעו מקופת המזומנים של כור. גם אם ההשקעה תניב תשואה של 15% בשנה, הרי שאחזקותיה של כור במניות קרדיט סוויס בשווי 7 מיליארד שקל, והשליטה במכתשים אגן - חברה בתהליך צמיחה שבה מחזיקה כור במניות בשווי של כ-3 מיליארד שקל - הן שישפיעו על ביצועי החברה.



גם 125 מיליון הדולרים שיגיעו מכלל ביטוח - מתוכם 33 מיליון דולר מכספי הנוסטרו של החברה המנהל מיליארדי שקלים ו-92 מיליון דולר (כ-350 מיליון שקל) מכספי העמיתים, סכום השקול לכ-1% מסך כספי העמיתים של כלל ביטוח - לא ישנו את מפת התשואות שאלו יראו או את השורה התחתונה של החברה.



החשיבות של ההשקעה טמונה יותר במה שהיא מסמלת. ההשקעה מדגימה את החשיבות שמעניקים בבנק ההשקעות קרדיט סוויס לשותפות הפיננסית עם קבוצת אי.די.בי, ומשקפת גם את הנכונות של קבוצות כלכליות בעולם הערבי לשתף פעולה עם כסף ישראלי.



ההשקעה משקפת במידת מה גם את האופק הכלכלי שחוזים בקבוצת אידיבי לשווקים בשנתיים הקרובות. נוחי דנקנר מעריך כי השנתיים הקרובות יהיו תנודתיות בשווקים ויתאפיינו בגלים מעלה ומטה, אך ללא התרסקות טוטאלית או כניסה למיתון קשים כמו במשבר האחרון.



שותפים מפתיעים



לא בטוח שקבוצת אי.די.בי תישאר מושקעת בסכום של מיליארד שקל בקרן emco למשך תקופה ארוכה, כך שמשפחת אולאיין הסעודית והקטארים עשויים למצוא עצמם בשלב כלשהו עם שותפים מפתיעים אחרים. זאת משום שההשקעה מתבצעת כמה חודשים לאחר שבקבוצת אי.די.בי הסמיכו את בנק ההשקעות גולדמן סאקס לנהל מגעים למכירת השליטה בכלל ביטוח.



מלבד המגעים של אי.די.בי עם קרן אייפקס, כמה גופים זרים נוספים הביעו באחרונה התעניינות בכלל ביטוח. חלקם שכרו אנשים לצורך ביצוע בדיקת דיו דיליג'נס, וחלקם ביצעו גישושים באגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח כדי לבחון את כל הסוגיות הרגולטוריות הכרוכות ברכישת השליטה בחברת ביטוח ישראלית.



המכשול המרכזי בדרך לעסקה היא כנראה העובדה שדנקנר דורש לפחות מיליארד דולר (כ-3.8 מיליארד שקל) עבור 55 האחוזים שמחזיקה אי.די.בי בכלל ביטוח. מחיר זה משקף לכלל ביטוח שווי של כ-6.9 מיליארד שקל - פרמיה של 60%-70% מעל מחירה בשוק.



"אין שום סיבה למכור את כלל ביטוח בזול, בטח לא כשאת פסגות מוכרים במחיר מלא ואף יותר מכך", ציין דנקנר באחרונה בשיחות פרטיות עם מנהליו הבכירים, כשהוא מתייחס לחברה השנייה שקרן איפקס שוקלת לרכוש - פסגות.



הלב במזרח, הגוף במערב



גם אם ההשקעה ב-emco משקפת את נטייתו לבו של דנקנר למזרח, הרי שגופה של אי.די.בי עדיין נמצא ברובו במערב. באחרונה חזר דנקנר, יחד עם רפי ביסקר ומנהלים נוספים של זרוע הנדל"ן נכסים ובנין, מביקור בלאס ווגאס שמטרתו היתה לעקוב מקרוב אחר קצב ההתקדמות של שלב א' בפרויקט המשרדים והמסחר טיבולי. הפרויקט, שנקרא כך מכיוון שהזכיר לדנקנר כפר איטלקי, צפוי להיות מושלם במחצית הראשונה של 2011, והוא אחד הפרויקטים הבודדים בלאס וגאס שבנייתם נמשכה (אמנם בקצב אטי יותר) גם בזמן המשבר.



לגבי השקעת הענק האחרת של הקבוצה באזור - המגרש בסטריפ הראשי של רצועת המלונות בלאס וגאס, שנרכש על ידי אי.די.בי ואלעד גרופ של יצחק תשובה לצורך הקמת המגה-פרויקט פלאזה לאס וגאס - דנקנר עדיין אינו בטוח לגבי המועד שבו תירשם באזור התאוששות כלכלית ממשית, ומעדיף להמתין לפני שהדחפורים יחלו לעבוד ולקדם את הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully