וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטארבקס - קפה עולה

עמי גינזבורג

15.8.2010 / 7:04

מניה ב-200 מלה



>> סטארבקס, שהוקמה לפני 40 שנה בסיאטל כחנות לממכר קפה קלוי וציוד להכנת קפה ביתית, עשתה מאז כברת דרך ארוכה. החברה הוקמה על ידי שלושה חברים - סופר, מורה לאנגלית ומורה להיסטוריה - ונהפכה לרשת בתי הקפה הגדולה בעולם. כיום פעילה סטארבקס ב-49 מדינות ומפעילה כ-17 אלף חנויות - כ-11 אלף מהן בארה"ב.



ההצלחה של סטארבקס מיוחסת להווארד שולץ, שהצטרף לחברה ב-1982 ורכש את חלקם של שותפיו ב-1986. זאת, לאחר שהמייסדים סירבו להצעתו של שולץ להוסיף לחנויות עמדות לממכר קפה בטענה שמהלך כזה יפגום במיקוד העסקי.

ישראל, אגב, היא מהמדינות הבודדות שבהן סטארבקס נכשלה. ששת הסניפים שהיא פתחה כאן לפני כשמונה שנים נסגרו לאחר תקופה קצרה. גם באוסטרליה נרשם כישלון דומה.



למרות הכישלונות הבודדים האלה וההאטה שנרשמה בעסקיה ב-2009, סטארבקס היא סיפור הצלחה מהסוג שמצית את דמיונם של משקיעים. החברה הנפיקה את מניותיה לראשונה ב-1992. היא גייסה אז 34 מיליון דולר.



באותה עת היא הפעילה רק 165 חנויות. לאחר גיוס ההון האיצה החברה את התרחבותה, ובשנות ה-90 היה קצב פתיחת הסניפים שלה יותר מ-300 בשנה. התוצאות הכספיות של סטארבקס השביחו עם ההתרחבות המואצת, ומניית החברה הגיבה בהתאם.



כיום מגיע קצב המכירות של סטארבקס ל-10 מיליארד דולר בשנה, והרווח השנתי שלה מתקרב למיליארד דולר. שווי השוק הנוכחי שלה הוא 18 מיליארד דולר.



מאז הנפקתה עלתה מניית סטארבקס בשיעור שמשקף תשואה ממוצעת של כ-23% בשנה. מתחילת 2000 רשמה המניה עלייה ממוצעת של 8% בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully