וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אשם בעליית מחירי הדירות?

אריק מירובסקי

15.8.2010 / 8:50

האשמים בעליית מחירי הדירות בישראל הם החסמים, חלקם מוצדקים וחלקם מומצאים. אריק מירובסקי חושב שיש להבהיר לציבור שמדינת ישראל לא נמצאת רק ברדיוס של 20 ק"מ מת"א

מי אשם בעליית מחירי הדירות בישראל בשיעורים כה ניכרים בשנים האחרונות? החסמים. חסמים היא מלה יפה, ואף הסבר נאה לכל כישלון - משום שחסם מצטלצל כמו משהו שהונחת על הממשלה בידי כוח עליון.

מעבר לזה, החסמים הם תושבים ותיקים בישראל, ועובדה שלא ממשלת נתניהו המציאה אותם: ממשלות רבות לפניה, ובהן ממשלת נתניהו הראשונה, הזכירו את קיומם. הנה כמה דוגמאות:

חסם ראשון: הגשר שמונע הקמת אלפי דירות בראש העין. אותו גשר אמור לחבר את השכונה החדשה לכביש הרוחב 5, ובכך להפוך אותה לנגישה. מי צריך בכלל את הגשר הטיפשי הזה? לא האוצר, וגם לא משרד השיכון.

חסם שני ודומה: רמלה. משרד התחבורה, נודניק לא קטן, דורש להוסיף נתיב נוסף לכביש בין-עירוני כדי שיוכל להכיל את כלי הרכב של כאלף משפחות חדשות. ואם לא יוכל להכיל, למי זה משנה?

סוג נוסף של חסם: הדרישות וההתניות של ראשי הרשויות. אלה, אם נקבל את ההגדרה הממשלתית, הם חבורה חצופה של סחטנים שדורשת כתנאי לאישור הקמת שכונות חדשות סיוע ממשלתי בהקמת מבני ציבור. רבותי, מה צריך יותר במדינה הזאת - דירות או מוסדות ציבור? תחליטו!

וכך מכים החסמים בממשלה ובשוק הנדל"ן ומעלים מחירים, מבלי שמישהו יוכל לצאת נגדם ולהתחיל סוף-סוף לבנות בשטח.

אבל אפשר למצוא רשימת חסמים אלטרנטיביים, שאותם, מן הסתם, לא נפגוש ברשימת החסמים הממשלתית. הנה, למשל, ראש וראשון לחסמי הנדל"ן בישראל - אפס המעשה של ממשלות ישראל בכל הקשור לטיפול בקרקעות המורעלות של מפעלי תע"ש ברמת השרון, שבהן לבדן אמורות להיבנות יותר מ-20 אלף דירות.

חסמים אחרים שאינם מוזכרים בממשלה, למעט סיסמאות פה ושם, הם בעיות התחבורה שבין תל אביב לפריפריה. דירות ארבעה חדרים בתל אביב עולות פי 2.5 מדירות דומות בחיפה ופי 4 ממחירי דירות כאלה בבאר שבע. ולמרות זאת, אין נהירה המונית של זוגות צעירים מתוסכלים לערים אלה.

סיבה מרכזית לתופעה זו היא משך הזמן הבלתי סביר שדרוש כדי להגיע לתל אביב, תולדה של כשל מערכתי רב שנים בטיפול בנגישות לעיר.

מדברים רבות על הארכת כביש 6, אבל זו לא תפתור את הבעיות החמורות בצירי הרוחב הסמוכים לתל אביב - בכביש החוף, בנתיבי איילון ובמסילות הברזל. הארכת כביש 6 ללא התמודדות עם בעיות אלה אולי תקצר את זמן הנסיעה של תל אביבי לצימר בגליל, אך לא תפתור את בעיות הנדל"ן.

ממשלות רבות ימשיכו להשמיע את סיפורי החסמים, במיוחד אם ימשיכו לחפש את הפתרון לשוק הדיור במרכז המדינה. זאת משום שתמצית נוסחת החסמים אומרת, שככל שהתוכנית גדולה יותר וסמוכה יותר לתל אביב, הסיכוי שתיתקל בחסמים יזנק בשיעורים כמעט גיאומטריים.

לכן, מי שמחפש פתרון לשוק הדיור בלי למצוא חסם או שניים בדרך, כדאי לו לצאת מהמרחב ההוא, ולהבהיר לציבור שישראל אינה נמצאת רק ברדיוס של 20 ק"מ מתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully