וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל ג'ט בלו חתם עם אליעזר שקדי על הסכם טיסות לצפון אמריקה: קהל היעד - יהודים בארה"ב

מאת זוהר בלומנקרנץ

15.8.2010 / 8:42

דיוויד בארג'ר, בא לישראל כדי לחתום על שיתוף פעולה עם אל על, אך נאלץ להתמודד עם שערוריית הדייל שנטש את המטוס ■ לנוסעים הישראלים הוא מציע מושבים מרווחים ותמחור הוגן, ומכריז: אנחנו רוצים להיות חברת התעופה הגדולה בצפון אמריקה



מנכ"ל חברת התעופה ג'ט בלו (jetblue), דיוויד (דייב) בארג'ר, לא היה יכול למצוא עיתוי פחות נוח לביקורו הראשון בישראל. ביום חמישי, יומיים בלבד לאחר שדייל ג'ט בלו שהתרגז על נוסעי הטיסה נטש מטוס של החברה דרך מגלשת החירום כשהוא אוחז בפחית בירה - נחת המנכ"ל האמריקאי בנתב"ג.



בארג'ר הגיע כדי לחתום על הסכם ראשון עם חברת אל על לשיתוף פעולה (interline) בטיסות פנים-ארציות בארה"ב, שיושק ב-1 באוקטובר.



האם תקרית הדייל סטיבן סלייטר, שנהפך למעין גיבור לאומי בארה"ב, פגעה בדימוי של ג'ט בלו?



"זה לא טוב, זה ברור. אך האפקט הוא לא נורמלי. לדעתי הרושם הוא שמדובר יותר בעניין אינדיווידואלי מאשר בנושא הקשור לחברת התעופה עצמה. אישית, אני נבוך. מדובר באירוע יוצא דופן שלא משקף את רמת השירות של כלל עובדי החברה לנוסעינו. אני ממתין לסיום החקירה. חברת התעופה משתפת פעולה עם רשויות החוק שבודקות את העניין".



קהל הנוסעים הישראלי שצפוי למלא את מטוסי ג'ט בלו נחשב הרבה פחות מנומס וסבלני מאשר קהל הנוסעים האמריקאי.



"אני בטוח שהישראלים ימצאו בנו חברת תעופה שתספק אותם. הנוסעים מבינים שמדובר במקרה מקומי. הרי מכירים אותנו כבר 11 שנה, במיוחד בניו יורק".



ג'ט בלו חדשה יחסית בשוק. היא נוסדה בפברואר 1999 והחלה להפעיל טיסות ב-11 בפברואר 2000. החברה מפעילה טיסות פנים-ארציות בארה"ב וצפון אמריקה. בסיסה בנמל התעופה קנדי בניו יורק, והיא טסה ל-61 יעדים ומפעילה 650 טיסות יומיות. ב-2008 ו-2009 אף הכתיר אותה מדריך התיירות זאגאט כחברת התעופה הידידותית ביותר לסביבה. היא משתייכת לחברות התעופה הזולות כמו סאות'ווסט האמריקאית, איזיג'ט האירופית וריאן הבריטית.

מדוע בחרתם באל על כשותפה?



"אל על פנתה אלינו. נפגשתי לפני כארבעה חודשים עם המנכ"ל, אליעזר שקדי, שהגיע ליום וחצי לניו יורק. נוצרה בינינו כימיה. חלקנו אותן תפישות עולם עסקיות. שתי חברות התעופה פועלות מאותו שדה תעופה מרכזי בניו יורק. קהל המטרה המשותף הוא היהודים בריכוזי האוכלוסייה הגדולים בארה"ב ואל על התאימה לנו. היישום נעשה כעת, בגלל הכנסתה לשימוש של מערכת מחשבים חדשה שתאפשר להוציא לפועל את ההזמנות".



אתם בוחנים אפשרות לשיתוף פעולה עם חברות תעופה ישראליות אחרות?



"לא. קיימנו שיחות רק עם אל על. מדובר במותג ידוע בארה"ב".



ההסכם החדש עם ג'ט בלו יאפשר לאל על להרחיב את יעדי ההמשך בצפון אמריקה ליעדים חדשים כמו רוצ'סטר, באפלו, סירקיוז, פורט לודרדייל, ווסט פאלם ביץ', פורט מאיירס, יוסטון, סיאטל ואורלנדו. החברה האמריקאית, לעומתה, תוכל לשמש את נוסעי אל על בדרכם לניו יורק, שממנה יוכלו להמשיך לנתב"ג. החל ב-1 באוגוסט עומדת בפני הנוסעים גם האפשרות להמשיך עם חברת אל על מנתב"ג לאילת.



לאיזה נתח שוק מתנועת הנוסעים מישראל לארה"ב וממנה אתה רוצה להגיע?



"נצטרך להמתין ולראות איזו השפעה תהיה ליעדי טיסה נוספים מניו יורק. מספר הנוסעים משתנה בהתאם לעונות. אני מקווה כי יתווספו אלפי נוסעים בשנה".



על פי נתוני רשות שדות התעופה, ארה"ב היתה היעד הפופולרי ביותר לטיסות הלוך-ושוב מישראל ביולי השנה, עם 156.9 אלף נוסעים - גידול של 12.39% לעומת יולי 2009. לשדה התעופה קנדי בניו יורק טסו מנתב"ג 68.7 אלף נוסעים ביולי השנה - גידול של 28.9% לעומת החודש המקביל אשתקד.



איזה ערך מוסף ירוויח הנוסע הישראלי משיתוף הפעולה ביניכם לאל על?



"ראשית, נוחות. אנו ממוקמים בטרמינל מספר 5 בניו יורק, בסמוך לטרמינל מספר 4 שממנו פועלת אל על. שנית, המוצר שאנו מציעים והאפשרות לטוס אף ליעדים בקריביים ולמדינות בדרום אמריקה כמו קולומביה, קוסטה ריקה ומקסיקו".



מה לגבי מחיר כרטיסי הטיסה?



"הנוסעים מישראל יוכלו ליהנות מרמת מחירים תחרותית".



לא סופרים מיילים



ג'ט בלו הצליחה לבדל עצמה באמצעות מסע פרסום שהתמקד בתנאים המוצעים במטוסיה, והתגאה בין היתר במרווח הגדול ביותר בין שורות המושבים. היא גם שינתה את התפישה של תוכניות הנוסע המתמיד. הנוסעים מתוגמלים על פי המחיר ששילמו על כרטיסי הטיסה, ללא קשר למיילים (מרחק הטיסה) שעשו בטיסה מסוימת. "לא תמצא אצלנו הרשמות-יתר של נוסעים - לא מקבלים יותר הזמנות ממספר המושבים על המטוס", מדגיש בארג'ר. גישה זו עשויה לקסום במיוחד לנוסע הישראלי, הנוהג לעתים קרובות לבדוק כמה שילם על הכרטיס הנוסע היושב בצמוד לו, שכן לעתים קרובות נוסעים הטסים באותה מחלקה משלמים מחיר שונה, בשל מבצעים ורכישות ברגע האחרון.



ג'ט בלו נמנית על חברות התעופה שהצליחו להציג רווח ברבעון השני של 2010. לפי "וול סטריט ג'ורנל", רווחי החברה זינקו ב-50% וההכנסות הגיעו לשיא של 993 מיליון דולר.



האם תעשיית התעופה העולמית יצאה מהמשבר הכלכלי?



"התשובה היא כן. ענף התעופה ידע עליות ומורדות. ג'ט בלו נבנתה כדי להצליח גם בעתות משבר ומיתון כלכלי. אנחנו, למשל, גייסנו עובדים בזמן שחברות תעופה אחרות צימצמו את מצבת כוח האדם שלהן ונקטו צעדי פיטורים".



מה הסוד שלכם?



"אנו חברה צעירה מאוד. למדנו מטעויות של אחרים, באנו עם מוצר חדש לשוק ויצרנו חוג לקוחות נאמן של נוסעים. אבל החשוב ביותר הוא שאנחנו חברת תעופה אנושית, שמתחשבת בצרכיו של הנוסע. אנו רוצים שהנוסע יאמר לאחר הנחיתה: 'אהבתי לטוס אתכם'".



האווירה החיובית ששררה בשווקים מתחלפת בחששות מהאטה בקצב ההתאוששות מהמשבר; אפילו הבנק המרכזי של ארה"ב דיווח השבוע על מגמת האטה בצמיחת המשק האמריקאי. האם אתה רואה משבר חדש בענף התעופה?



"אני לא מבחין במשבר כלכלי חדש באופק, ולא רואה שהמשבר העולמי בענף התעופה חוזר".



אחת מנקודות הביקורת כלפי המנהלים בארה"ב, שהיו שותפים למשבר, היתה על גובה משכורתם ורמת הבונוסים. מה קורה מבחינה זו בענף התעופה?



"המצב בענף התעופה שונה. יש דרגות שכר שונות. אצלנו לדוגמה, טייסים משתכרים 150 אלף דולר בשנה; אחרים מרוויחים 100 אלף דולר בשנה. ג'ט בלו היא מקום טוב לעבוד בו. החברה לא משלמת את השכר הגבוה ביותר בשוק, אך גם לא את השכר הנמוך ביותר".



מה הקושי המרכזי בניהולה של חברת תעופה כמו ג'ט בלו?



"ההיבט הקשה ביותר בניהולה של חברת תעופה אמריקאית הוא ההתמודדות עם רמת המסים הגבוהה. בהשוואה לתעשיות אחרות כמו למשל בתחומי האלכוהול וייצור הסיגריות, התשלום הוא גבוה יחסית. למשל, על כל 100 דולר אתה נדרש לשלם 30 דולר מסים. זה מקשה, אך זה חלק מהשיטה והמערכת".



מה החזון לעתיד של ג'ט בלו?



"אנו רוצים ליהפך לחברת התעופה הגדולה בצפון אמריקה. להרחיב את בסיס הכוח שלנו בניו יורק - אנחנו פועלים מחמישה שדות תעופה שונים באזור, לבד מקנדי; להגדיל את שיתופי הפעולה שלנו עם חברות תעופה אחרות ואת יעדי הטיסות שלנו; ולהמשיך ולהשתפר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully