וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגה-עשירים בישראל מתבקשים לתרום

שלמה דושי

16.8.2010 / 7:00

פילנתרופיה



>> שניים מהאנשים העשירים ביותר בעולם, וורן באפט וביל גייטס, החליטו להוביל מהפכה בתחום הפילנתרופיה. הם הודיעו שרוב הונם יוקדש למטרות פילנתרופיות.

מה שהחל כיוזמה אישית שלהם, הצליח ליהפך למגמה שסוחפת אחריה את עשירי ארה"ב . לא פחות מ-38 מיליארדרים כבר הצטרפו ליוזמת "ההתחייבות להעניק" (the giving pledge), שגייטס ובאפט השיקו לפני כחודשיים. יחד הם יתרמו 230 מיליארד דולר. עד כה פנו באפט וגייטס רק לכ-80 מתוך 400 המיליארדרים שבארה"ב, כך שהסכום צפוי לגדול באופן משמעותי.



איך הם עושים את זה? בשלב ראשון הקימו גייטס ואשתו קרן מהגדולות בעולם ומפורצות הדרך של עולם הפילנתרופיה. בשלב השני החליט באפט כי הקרן של גייטס תשקיע בעולם החברתי את כספי התרומות הפרטיות שלו והעביר אליה עשרות מיליארדי דולרים. ואולם הצמד לא מסתפק בנתינה אישית מקורית, יצירתית ורחבה, אלא מקבל אחריות ומנהיגות על התחום ופונה לעשירי העולם להצטרף למגמה, ולתרום יותר ממחצית מהונם. "אם יש לכם את היכולת, תחשבו על החברה", ממליץ באפט לעשירי העולם, "ועשו זאת בשעה שאתם במיטבכם ולא בגיל זקנה מופלגת".



ומה בישראל? לפי "דו"ח העושר" שפירסמה בחודש שעבר חברת מריל לינץ', חיים בישראל כ-8,400 מיליונרים, מהם קרוב ל-100 "מולטי מיליונרים" (מעל 30 מיליון דולר הון פנוי ונזיל). סך ההון הפנוי של המיליונרים בישראל הוא כ-42 מיליארד דולר.



יש סיבה להאמין ולקוות שגם התפישה החדשה שמובילים באפט וגייטס תגיע לישראל. כדי שזה יקרה צריכים לקום מגה-פילנתרופים ישראלים עם מעוף ועם מנהיגות שיתוו את הדרך. הם צריכים להטמיע את התפישה של גייטס ובאפט - תפישה חדשה לגבי מה ראוי לעשות בהון שנצבר. באפט וגייטס דאגו קודם כל לרווחה הכלכלית של בני משפחותיהם, אבל לשם כך אין צורך בהון אגדי. הפילנתרופ המקומי צריך לחשוב איך הוא מנהל את ההון הפנוי שלו - האם להשקיעו כך שיגדיל את עצמו ככל האפשר, או לנתב חלק משמעותי ממנו להשקעה מסוג אחר, השקעה חברתית, שבכוחה להגשים חזון, ערכים ועולם רגשי שמייצגים אותו ואת משפחתו.



עשיר בישראל שיוביל או יצטרף למהלך דרמטי שכזה צריך ליזום תהליך אסטרטגי של בירור אישי ומשפחתי לגבי תחום הפעולה הרצוי. הוא צריך לקיים מהלך מעמיק של איתור צרכים, לבחון את אפיקי הפעולה המתאימים למתן מענה לצרכים האלה, לבחור בקפידה שותפים מתאימים להשקעת ההון החברתי ולקבל ייעוץ לגבי השימוש בו או לביצוע היוזמות החברתיות. התחייבות לסכום משמעותי היא צעד ראשון, הובלת תהליך נתינה משמעותי היא צעד משלים וחיוני.



באפט וגייטס הציעו חזון, מנהיגות וחשיבה שפורצת את המסגרות המקובלות. האתגר הזה ניצב כעת לפתחם של עשירי ישראל ומנהיגי המגזר העסקי, ובכוחם לעשות זאת באופן מתוכנן ומקצועי שיבטיח לחברה את מקסימום התשואה מתרומתם.



הכותב הוא מנכ"ל מרכז שיתופים, המפעיל מרכז לפילנתרופיה ישראלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully