וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס עיזבון באדיבות ארה"ב

ירון מהולל ונטלי דוידאי

16.8.2010 / 7:00



>> חדשות רעות צפויות מ-2011 ליורשים פוטנציאליים המחזיקים נכסים אמריקאים באשר הם. לאחר שנת הקפאה, חוזר לתוקף מס העיזבון האמריקאי, המחמיר בשיעורי המס שלו. החוק יחול על מתים אמריקאיים ועל עזבונות של זרים, הכוללים נכסים אמריקאים.

מדובר בגזירה קשה במיוחד עבור לא-אמריקאים. על פי הוראות החוק, די שעזבונו של אדם יכלול נכסים אמריקאים בשווי של יותר מ-60 אלף דולר, כדי שמיסוי בשיעור של 18%-55% יחול עליו. לשם השוואה, מתים תושבי ארה"ב יחויבו במס רק אם עזבונם עולה על מיליון דולר - פי 17 מסף החיוב לאזרחים זרים.



מעטים ערים לכך שידו של מס העיזבון האמריקאי מגיעה גם לאלה שאינם אזרחי או תושבי ארה"ב. בגדר נכסים אלה נחשבים נדל"ן המצויים בארה"ב, ניירות ערך, מניות ואיגרות חוב של חברות אמריקאיות, קרנות נאמנות וכספיות, החזרי חובות מחברות ויחידים אזרחי ותושבי ארה"ב, פטנטים אמריקאים ועוד. מהגדרה זו יוצאים רק פיקדונות בבנקים אמריקאים וביטוחי חיים אצל מבטחים אמריקאים.



בגדר נכסים כאלה באים גם ניירות ערך שהם לכאורה ישראלים, ובכלל זה מניות "ישראליות" באופיין הנסחרות בארה"ב כשלאמיתו של דבר מדובר במניות של חברות המאוגדות בארה"ב, הנחשבות לנכסים אמריקאים לצורכי מס העיזבון. כך גם אופציות ומניות שהוענקו לעובדי חברות היי-טק ישראליות על ידי חברה אם אמריקאית.



המודעות לתחולת מסי עיזבון על מי שאינו אזרח ארה"ב אינה גבוהה. יורשים מגלים זאת במפתיע כשהם נתקלים באכיפה של המס בעיקר ביחס לנכסים הנמצאים פיסית בארה"ב וניירות ערך המוחזקים במוסדות כספיים אמריקאים. הדבר נעשה באמצעות הקפאת נכסים בחשבונו של המת עד להסדרה סופית של מס העיזבון מול רשות המסים האמריקאית.



מה הפתרון? תכנון מס בסיסי למדי. למשל, אחזקת הנכסים באמצעות תאגיד שאינו אמריקאי יוצרת אחזקה עקיפה של נכסים אמריקאים המונעת חשיפה למס העיזבון. אמנם אחזקה כזו אינה בהכרח נוחה משיקולי מס אחרים, אך גם לכך יש פתרונות, כגון: שימוש ב"חברה משפחתית" ישראלית, שלצורכי מיסוי ישראלי תיתפש כשקופה, אך לצורכי מס העיזבון האמריקאי תשמש כחיץ מפריד.



אגב, דיני המס האמריקאיים מאפשרים לאזרחי ארה"ב לוותר על אזרחותם. לפי חקיקה מ-2008 אזרח אמריקאי המוותר על אזרחותו יוצא מיידית מתחולת חוקי המס בארה"ב אך מחויב ב"מס יציאה", שמשמעותו מס הכנסה או מס רווח הון על הרווח הנובע ממכירה רעיונית של כלל נכסיו של המוותר על האזרחות. לצורך זה מעריכים את ה"שווי שוק" של הנכסים ומחשבים את הרווח הגלום במכירתם הרעיונית. רווח זה (ככל שהוא יותר מ-600 אלף דולר) מחויב בשיעורי המס הרגילים. אליה וקוץ בה. ויתור על אזרחות האמריקאית אינו מאפשר למוותר להמשיך ולהתגורר בארה"ב.



-



הכותבים הם עורכי דין ממשרד איתן-מהולל ומתמחים במיסוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully