וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרווח של מנהלי הקרנות מהגאות באג"ח הקונצרניות: 600 מיליון שקל

מאת אתי אפללו

16.8.2010 / 7:00

מנתונים שפירסמה רשות ני"ע עולה כי דמי הניהול הממוצעים בקרנות הם 1.39% - אך בקרנות המשקיעות במניות בישראל הם עולים ל-2.76%. קרנות האג"ח הקונצרניות גובות דמי ניהול ממוצעים של 1.3%



>> דמי הניהול שגובות קרנות הנאמנות בישראל מגיעים בממוצע ל-1.39%, אולם נעים בטווח רחב למדי, מ-0% ועד 5% - כך עולה מנתונים שפירסמה אתמול רשות ניירות ערך.



רשות ניירות ערך החלה לפרסם באתר האינטרנט שלה נתונים לגבי דמי הניהול בקרנות נאמנות. הנתונים מתעדכנים באופן שוטף ומספקים מידע לגבי דמי הניהול בקטגוריות השונות של הקרנות, כמו טווח דמי הניהול באותה קטגוריה, דמי הניהול הממוצעים והחציון שלהם. לקוח שמתלבט אם להשקיע בקרן נאמנות מסוימת יוכל לדעת אם הקרן יקרה יותר או זולה יותר מהממוצע באותה קטגוריה, ואם הוא יוכל להפחית את דמי הניהול על ידי בחירה בקרן של יצרן מתחרה באותה קטגוריה.

על פי רשות ניירות ערך, דמי הניהול בקרנות המנייתיות נעים בין 1.2% ל-3.8%, כאשר הממוצע הוא 2.76%. זוהי הקטגוריה שבה ממוצע דמי הניהול הוא הגבוה ביותר. הקרנות המנייתיות בישראל גייסו מתחילת השנה 124 מיליון שקל, ובסך הכל מנוהלים בהן 7.3 מיליארד שקל.



מתחילת השנה הקרנות הפופולריות ביותר אצל המשקיעים הן קרנות המתמחות בהשקעה באג"ח קונצרניות. קרנות אלה, המסווגות תחת קטגוריית "אג"ח בארץ - אחר", גייסו מתחילת השנה 12.1 מיליארד שקל, ובסך הכל מתנהלים בהן 47 מיליארד שקל. דמי הניהול הממוצעים בקרנות אלה הם 1.32%, שיעור שעשוי לשקף דמי ניהול שנתיים של כ-600 מיליון שקל למנהלי הקרנות, אולם טווח דמי הניהול בהן רחב ונע בין 0.25% ל-3%.



שתי קטגוריות המתאפיינות בדמי הניהול נמוכים הן הקרנות הכספיות, שבהן נע שיעורם בין 0% ל-0.7%, והקרנות המחקות שבהן נעים דמי הניהול בין 0% ל-0.8%. יש שתי סיבות עיקריות לכך שהקרנות המחקות גובות דמי ניהול נמוכים: הראשונה היא שבקרנות אלה הגופים אינם משלמים דמי הפצה לבנקים, מה שמאפשר להן לגבות דמי ניהול נמוכים יותר מהלקוחות; הסיבה השנייה היא שמוצרים אלו מתחרים בתעודות הסל שאינן גובות דמי ניהול. דמי ניהול גבוהים בקרנות המחקות יגרמו ללקוחות שמעוניינים במכשיר העוקב אחרי מדדים לבחור בחלופה של תעודת הסל. ההיגיון הזה פועל גם בכיוון ההפוך: בתי השקעות שמחזיקים בחברות תעודות סל לא מציעים קרנות מחקות ב-0% דמי ניהול, מחשש שמא לקוחות שלהם המשקיעים בתעודות הסל יעבירו את ההשקעות לקרנות המחקות המקבילות.



דמי ניהול דיפרנציאליים



רשות ניירות ערך יוזמת כמה שינויי חקיקה בנוגע לדמי הניהול בקרנות הנאמנות. השינוי הגדול והעיקרי הוא במודל דמי הניהול, כך שבמקום שהלקוח ישלם רק דמי ניהול למנהל הקרן, וזה ישלם עמלת הפצה לבנק המפיץ את הקרנות, הלקוח ישלם לבנק עמלת קנייה ומכירה על רכישה או מכירה של קרנות - ועמלת ההפצה תתבטל. הרשות מאמינה שבמקרה זה יירדו דמי הניהול ללקוח. בנק ישראל אמור לקבוע את עמלות הקנייה והמכירה לסוגי הקרנות השונים.



החשש הוא שהשינוי לא יוביל לירידה משמעותית בדמי הניהול, ומנגד הלקוח ישלם עוד עמלות קנייה ומכירה עבור הקרנות. השינוי הנוסף שיוזמת הרשות הוא אפשרות לגבות דמי ניהול דיפרנציאליים בקרנות. במלים אחרות, הקרנות יוכלו לקבוע בתשקיף קטגוריות שונות שעמיתים המשתייכים אליהן יקבלו הנחה בדמי הניהול של הקרן.



מדובר בשלושה פרמטרים שלפיהם ניתן יהיה לקבל הנחה בדמי ניהול בקרנות: הראשון הוא משך ההחזקה - ככל שהמשקיע יחזיק בקרן זמן ארוך יותר, הוא ישלם דמי ניהול נמוכים יותר; השני הוא היקף השקעה - ככל שהיקף ההשקעה גבוה יותר יקבל המשקיע הנחה; והפרמטר השלישי הוא הנחה לאמצעי הפצה כזה או אחר. קריטריונים אלה ייקבעו באופן מפורט בתשקיף הקרן, ומההנחה ייהנה כל מי שיעמוד בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully