וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומברס מציגה: כך נמחקים מיליארדים

ניר צליק

16.8.2010 / 11:40

החברה שהציגה את הכאוס החשבוני החמור בישראל הצליחה גם לרוקן את קופתה במהירות שיא. אם החברה לא תצליח לגייס, היא עלולה למצוא עצמה בלי יכולת תפעולית

תאגיד כאן

(ערוץ 1)

ביום שישי האחרון מחקה 460 מיליון דולר משווייה, בשל נפילת המניה. קריסה שכזו היא לא דבר שאמור לקרות בחברה ציבורית. מצבן הפיננסי של חברות לא משתנה בין לילה. אבל קומברס אינה חברה רגילה. יעברו עוד הרבה שנים עד שחברה כלשהי תצליח להדיח את קומברס ממקומה בספר ההיסטוריה הישראלי כזו שהציגה את הכאוס החשבונאי הגדול ביותר של שוק ההון הישראלי.

דניאל לייבס, מבית ההשקעות FBR אמר השבוע כי "קומברס מבזבזת כסף כמו כוכב רוק", והוסיף כי "זה שומט לסתות". במקביל, הוא הוריד את המלצתו למניה מ"קנייה" ל"החזק".

ההתבטאות של לייבס עשויה להפתיע. מהו תפקידו של האנליסט אם לא לבחון את מצבה של החברה ולהתריע מבעוד מועד על מצבה? הרי אם קומברס היתה ראויה לקנייה כשמחיר המניה שלה היה גבוה בהרבה, האם כשהמניה צונחת ב-31.8% לא מדובר בהזדמנות קנייה - על פי התזה שעליה ביסס האנליסט את חוות דעתו שבועות ספורים קודם לכן?

למעשה, לאנליסטים אין תשובות למה שקורה בחברה. רק בפברואר דיווחה החברה כי בקופתה, נכון לסוף ינואר 2010, יש 730 מיליון דולר במזומן ובשווי מזומן. בדיווח שפורסם ביום שישי האחרון נכתב כי באותו תאריך בדיוק היו בקופה רק 448.4 מיליון דולר. לאן נעלמו 280 מיליון דולר בין הדיווח בפברואר לדיווח הנוכחי?

בקומברס הסבירו זאת אתמול בכך "שקופת המזומנים שפורסמה בפברואר כללה את אחזקות המזומנים בחברות הבנות ורינט, סטארהום ואולטיקום, ועתה כשוורינט ואולטיקום נרשמו שוב למסחר - החברה מציגה את קופת המזומנים שלהן בנפרד".

דו"חות חדשים במאות מיליונים

התואר "כוכב רוק" אכן עשוי להתאים לקומברס. 280 מיליון הדולר שנעלמו מקופתה בחצי השנה האחרונה הם רק חלקו האחרון של אחת ההידללויות המהירות שנראו בקופת מזומנים של חברה ציבורית.

בסוף אפריל 2007 הכילה הקופה של קומברס 1.8 מיליארד דולר. לאן נעלמו 1.5 מיליארד דולר בדרך לסכום של 327.4 מיליון דולר שהכילה קופת החברה בסוף יולי 2010?

במשך התקופה הזאת שרפה קומברס יותר מ-264 מיליון דולר על עריכת הדו"חות מחדש - בעקבות פרשת הבקדייטינג בחברה. מדובר בסכום עתק. ספק אם היתה חברה שהעשירה כך את עורכי הדין ורואי החשבון שלה במשך השנים.

התרוקנות הקופה החלה בין סוף אפריל 2007 לסוף יוני 2007 - אז ירד היקף הכספים שבקופה מ-1.8 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר, על רקע רכישה של מניות בכורה מהחברה הבת ורינט, בהיקף של 293 מיליון דולר. ורינט מימנה באמצעות מזומנים אלה חלק מרכישת חברת ויטנס ב-950 מיליון דולר.

עד סוף ינואר 2009 נותרה הקופה של קומברס יציבה יחסית. בסוף ינואר 2009 הכילה הקופה כ-1.3 מיליארד דולר. החברה הוציאה באותה שנה כ-70 מיליון דולר על עריכת הדו"חות המחודשת.

מכאן חלה האצה בקצב התאדות המזומנים. בסוף יולי 2009 הכילה הקופה 786 מיליון דולר בלבד. בששת החודשים האמורים רכשה החברה איגרות חוב להמרה בהיקף של 417 מיליון דולר. האיגרות הונפקו במאי 2003 והיו ברות המרה במחיר של 18 דולר למניה. מכיוון שמניית קומברס נסחרה באותה תקופה ב-7 דולרים, העדיפו המשקיעים לנצל את נקודת היציאה ולקבל את כספם, ובכך דיללו את קופת החברה.

65 מיליון דולר נוספים ירדו מקופתה של קומברס בין סוף ינואר לסוף יולי 2009 בעקבות חלוקת דיווידנד של 200 מיליון דולר על ידי החברה הבת, אולטיקום. 52 מיליון דולר נוספים נשרפו על עריכת הדו"חות של החברה. 18 מיליון דולר הוצאו על הסדר משפטי בתביעת פטנט ו-11 מיליון דולר על תשלום הוצאות פיטורים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

סנונית ראשונה

הדיווח הכספי הבא של החברה היה בסוף ינואר 2010. מבחינת המשקיעים, דיווח זה היה הסנונית האופטימית הראשונה, שכן החברה נקבה אז בנתונים על הכנסותיה וצבר ההזמנות. היה זה יותר משלוש שנים לאחר הדיווח המשמעותי האחרון של החברה, בעקבות פרשת הבקדייטינג שבגינה נמלט בעל השליטה קובי אלכסנדר לנמיביה. התחושה היתה אז כי החברה עתידה לשוב למסחר בקרוב וכי נותרו לה רק בדיקות אחרונות להשלמת הגשת הדו"חות. אלא שעד כה לא סגרה החברה את הפרשה.

קומברס דיווחה אז כי הכנסותיה ב-2009 הסתכמו ב-750-800 מיליון דולר, לעומת 960 מיליון דולר ב-2008. קופתה של קומברס, הכוללת את החברות הבנות נכון לאותו דיווח, הכילה 730 מיליון דולר, לא כולל איגרות חוב מסוג ARS שנרכשו ב-207 מיליון דולר ושוויין הוערך אז ב-114 מיליון דולר. קומברס ציינה בדיווח כי ב-12 החודשים שהסתיימו ב-31 בינואר 2010 היא הוציאה 165 מיליון דולר על עריכת הדו"חות המחודשת.

הדיווח הכספי האחרון של החברה היה ביום שישי. בדיווח נכתב כי נכון לסוף יולי 2010 קופת החברה הכילה 327.4 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל-371 מיליון דולר בסוף אפריל ול-448.4 מיליון דולר בסוף ינואר.

מדובר בעובדה מפתיעה, שכן בדיווח הקודם נטען שבסוף ינואר הכילה הקופה 730 מיליון דולר, ולפתע נעלמו כ-403 מיליון דולר, בין הדיווחים על אותה תקופה בדיוק. ייתכן שצורת חישוב קופת המזומנים השתנתה, והכספים הועברו ממקום אחד לסעיף אחר, אך לאיש אין מושג לאן הלכו הכספים על רקע העמימות ששורה בחברה. פנייה להסבר מקומברס העלתה כי השינוי בהיקף הקופה נגרם מהחסרת קופת המזומנים של החברות הבנות ורינט ואולטיקום, אך משקיעי החברה לא יכלו להסביר את השינוי עד כה.

במהלך הרבעון שהסתיים בסוף יולי שילמה החברה 39.1 מיליון דולר על עריכת הדו"חות המחודשת, ו-17.7 מיליון דולר על הסכם הפשרה עם המשקיעים שתבעו אותה בתביעה ייצוגית בהקשר לפרשת הבקדייטינג.

החברה חזתה כי עד סוף אפריל 2011 תצטמק הקופה ל-100 מיליון דולר בלבד, כאשר אם היא לא תצליח באחת היוזמות לגיוס מזומנים, יחסרו לה כ-50 מיליון דולר לפעילותה בשנה שתסתיים בסוף ינואר 2012 - זאת, על רקע תזרים מזומנים שלילי שהיא ייצרה ברבעונים הראשון והשני של 2010.

כדי להתמודד עם מצוקת המזומנים, ביקשה החברה למכור מניות ורינט בהיקף של 60 מיליון דולר. בנוסף, שכרה החברה את גולדמן סאקס כיועץ פיננסי במטרה לבחון אפשרויות לגיוס, או כדי לנסות למכור את אחת החברות הבנות, אולטיקום, ורינט וסטארהום. עם זאת, נדמה כי זה מעט מדי ומאוחר מדי, שכן המכירה תיעשה כשחרב מונחת על צווארה של החברה, ואם קומברס תכשל במשימה, היא עשויה למצוא את עצמה עם קופה ריקה לחלוטין וללא יכולת תפעולית בעסקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully