וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התמ"ת: מכירות 100 היצואנים הישראלים הגדולים נמוכים ב-10% מהשיא שלפני המשבר

אורה קורן

16.8.2010 / 17:01

היצוא ברבעון השני של 2010 ירד ב-1.9% ל-6.9 מיליארד דולר בהשוואה לרבעון הראשון



סך המכירות של היצואנים המובילים בישראל הסתכמו ברבעון השני של השנה ב-6.8 מיליארד דולר - ירידה של 10% לעומת הרבעון השני של 2008, ערב המשבר הכלכלי העולמי. כך נמסר היום ממינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת.



בהשוואה ליצוא ברבעון הראשון של 2010, שהסתכם בכ-6.9 מיליארד דולר, ירד היצוא ברבעון השני של 2010 בכ-1.9%. לעומת זאת, ללא יהלומים, חל גידול של כ-2.5% ביצוא ביחס לרבעון הקודם.



לירידה ביצוא ברבעון השני, ביחס לרבעון שקדם לו, הביאו ענפי הטכנולוגיה העילית מעורבת עם ירידה של כ-5.7% וענפי הטכנולוגיה המסורתית מעורבת עם ירידה של כ-5%. לעומתם, הגידול המתון בענפי הטכנולוגיה העילית, שהיצוא שלהם גדל בכ-2.3%, והטכנולוגיה המסורתית שגדלה בכ-10% בלמו במידת מה את הירידה הכוללת ביצוא.







יצוא סך הסחורות ברבעון השני לגוש הסחר של אירופה רשם ירידה כ-2.7% ביחס לרבעון הקודם לו. יצוא המעסיקים הגדולים (המעסיקים מעל 1,000 עובדים) מקרב 100 היצואנים המובילים גדל ברבעון השני בכ-3% לאחר שברבעון הראשון של 2010 ירד הייצוא שלהם, ובכך שבה קבוצה זו למגמת הגידול בייצוא שאפיינה אותו ברבעונים השלישי והרביעי של 2009.



הניתוח מתבסס על מדד היצואנים המובילים בתעשייה הישראלית, והוא עוקב אחר התפתחות היצוא לפי סיווג טכנולוגי של ענפי התעשייה, גושי סחר, ארצות יעד וגודל יצואנים. המדד מתפרסם על ידי המינהל מדי רבעון זו השנה הרביעית.



מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, אמר כי "היצואנים הישראלים מתמודדים בהצלחה עם משבר כלכלי עולמי ומוכיחים את בגרותו של המשק הישראלי. מדינת ישראל, לאור גודלה הקטן, הינה מדינת תלוית ייצוא, וככזו המשרד פועל במשנה מרץ לחתימת הסכמים בינ"ל, פתיחת שווקים חדשים ויצירת כלים לסיוע ועידוד תעשיה כחול לבן, בעיקר באמצעות מינהל סחר חוץ בתמ"ת ומערך הנספחים המסחריים".



לדבריו, גידול הייצוא יאפשר צמיחה כלכלית בסדרי גודל מהותיים ויבטיח את יכולתה של המדינה לספק רמת רווחה גבוהה לתושביה.



לאחר ירידה משמעותית ביצוא לצפון אמריקה ברבעון הקודם (כ-19%) התהפכה המגמה כאשר ברבעון השני נרשמה עלייה של כ-5.8% ביצוא לגוש זה אשר היווה כ-33.7% מכלל השוק של 100 היצואנים המובילים. את עיקר הגידול ביצוא של 100 היצואנים המובילים לצפון אמריקה תרמה הטכנולוגיה העילית עם גידול של כ-23%, כאשר הטכנולוגיות המעורבות רשמו ירידה ביצוא.



ברבעון השני של 2010 קטן סך היצוא של היצואנים המובילים לשבע מדינות היעד (סין, הודו, ברזיל, רוסיה, ויטנאם, קוריאה, מכסיקו) בשיעור של כ-15.8% לעומת הרבעון הקודם. חל גידול ביצוא למדינות ברזיל, וייטנאם, וקוריאה לעומת קיטון ביצוא להודו (כ-45%), מכסיקו (12.4%), רוסיה (כ-27%) וסין (כ-7%). בתום הרבעון הראשון ממשיכה הודו להוביל בסך היצוא לארצות היעד כשאחריה סין וברזיל.



קבוצת היצואנים הקטנים יחסית מקרב 100 היצואנים המובילים (המעסיקים עד 500 עובדים) הקטינה ברבעון השני את היצוא בכ-4.7% ביחס לרבעון הקודם, ואילו קבוצת המעסיקים הבינוניים (501 עד 1,000 עובדים) רשמה ירידה של כ-9%. כ-54% מסך יצוא 100 היצואנים הגדולים שייכת לקבוצת המעסיקים הגדולים ואילו קבוצות היצואנים הבינוניים תורמים כ-24% והקטנים תורמים כ-22%.



מנהל מינהל מחקר וכלכלה בני פפרמן ציין, כי למרות הבעיות הקשות יחסית המסתמנות בתקופה זו באירופה ובעיקר בגוש היורו, הדבר אינו ניכר עדיין באופן משמעותי ביצוא הישראלי לגוש זה לנוכח הירידה המצומצמת יחסית בייצוא ברבעון השני לאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully