וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחזיר הממשלה את האקדמאים ארצה

ליאור דטל

17.8.2010 / 11:00

נמשכים הנסיונות למשוך ישראלים אקדמאים: הממשלה הקימה אתר ברשת האוסף מידע מאקדמאים בחו"ל כאשר מטרתו העיקרית היא להציע להם תנאים מפתים בישראל

ממשלת ישראל צפויה לפנות ל-10-15 אלף ישראלים אקדמאים שחיים בחו"ל למטרות לימודים או עבודה, ולהציע להם לחזור לישראל. זאת כחלק מהפרויקט הלאומי להחזרת אקדמאים לישראל, הפועל במסגרת ועדה בין-משרדית בראשות המשרד לקליטת עלייה. הוועדה הוקמה כחלק מהתוכנית להשבת המוחות לישראל, שאושרה באחרונה בממשלה. במסגרת התוכנית אמורים לקום עד 30 מרכזי מצוינות באוניברסיטאות בישראל, בעלות של כ-1.5 מיליארד שקל.

מדובר ביעד ראשוני בלבד שהציבה הוועדה, וייתכן כי בעתיד תפנה המדינה לאקדמאים נוספים. באוקטובר צפויה הוועדה להציג את המתווה שלפיו תפעל, וכן לגבש תנאים לשילוב האקדמאים חזרה בישראל, הכוללים קליטה ואף סיוע בהשמה בעבודה. בשלב ראשון תפנה המדינה לחוקרים ישראלים מצטיינים בחו"ל כדי לשלב אותם במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, עם דגש על מרכזי המצוינות. בשלב מאוחר יותר יורחבו הפניות לאקדמאים נוספים, להם יוצע להשתלב בתעשייה הישראלית

כחלק מעבודת הוועדה הוקם אתר אינטרנט הקורא למדענים ולאקדמאים "לשוב הביתה"(brainreturn.gov.il), ובו מידע על פעולות הממשלה בנושא. המטרה העיקרית של האתר הוא איסוף מאגר מידע מאגר מידע על אקדמאים ישראלים החיים כרגע שמתגוררים בחו"ל, פרטי ההתקשרות עמם, ההתמחות שלהם ומקום עבודתם. עד כה נרשמו לאתר כ-4,500 ישראלים, רובם בעלי תואר שלישי או עובדים בתחום ההיי-טק בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובקנדה, ששמותיהם אומתו על ידי צוות של הוועדה.

הרישום למאגר המידע יתבצע על ידי האקדמאים הישראלים וביוזמתם, והם יוכלו לבקש כי פרטיהם יישמרו חסויים, או להעדיף לצרף רק כתובת דוא"ל ואת שמם. צוות שפועל בוועדה מנסה לאתר מדענים ישראלים הפועלים בחו"ל, בין היתר באמצעות חיפוש ברשתות חברתיות והמלצות של מכרים. בנוסף הקימה הוועדה פרופילים באתרי הרשתות החברתיות פייסבוק ולינקדאין. בכוונת הוועדה להרחיב את המאגר לכדי 15 אלף אישולפנות אליהם.

"להרוויח בחזרה מיליוני שנות ידע"

הוועדה הוקמה ביוזמת שרת הקליטה סופה לנדבר ומנכ"ל המשרד דמטרי אפרצ'ב ובשיתוף משרד המדע. חברים בה גם משרד החוץ ומשרד התמ"ת, הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג (ות"ת) וכן שני נציגי ציבור ­ אנשי העסקים דן וילנסקי ונורית אייל, שפעילים בתחום השבת המוחות. לראשות הוועדה מונה גלעד אברהמי, ראש אגף בכיר לכלכלה במשרד לקליטת עלייה. "כיום ישראל לא מסוגלת לקלוט את כל הרופאים, המדענים והאקדמאים שהיא מייצרת והיא הופכת למנוע ייצור של מוחות לכל העולם, פרט לישראל", אומר אברהמי. "לכן עלינו למצוא פתרונות כדי ליצור תנועה הפוכה ולהחזיר אותם לכאן.

משרד הקליטה יכול להיות אבן שואבת דרך להחזרת הידע הלאומי, בשיתוף הות"ת, התמ"ת ומשרדי ממשלה נוספים. אלה יכולים לשנות את המדיניות הממשלתית וליצור את התנאים לקליטת המוחות שלנו, וכך לפעול למיצוי הידע שלהם לטובת מדינת ישראל בשנים הבאות. במאגר יש אנשים מתחומים שונים שיכולים לתרום למדינה, ובמידה ונמצא את סביבת העבודה והתנאים הנכונים עבורם ­ המדינה תוכל להרוויח באמצעותם מיליוני שנות ידע". אמר אברהמי.

את הקמת המאגר יזמה המועצה הלאומית למחקר, שהקימה אותו שהחלה ברישום מדענים אליו, כחלק מעבודתה בוועדה שהוקמה במשרד, שבחנה אמצעים להחזרת המוחות לישראל, לקליטת עלייה, בשיתוף משרד המדע, לבדיקת תופעת בריחת המוחות ומציאת פתרונות להחזרת מוחות לארץ.

תחת הוועדה הוקמו שלוש ועדות, שבראשם כיהנו בכירי המועצה למחקר ופיתוח - כשכל אחת מהם עסקה בקליטת אקדמאים ישראלים חוזרים לתחומים שונים - לאקדמיה, לתעשייה ולמגזר הציבורי.בנוסף ליצירת קשר עם המוחות שבחו"ל, המאגר אמור לשמש גם אמצעי לאמוד את היקף בריחת המוחות, היות שכיום כמעט ולא קיימים נתונים לגבי היקף התופעה.

לפי הערכות, מספר הישראלים העובדים באקדמיה בחו"ל הוא כ-1,000-3,000 חוקרים. לפי עבודת מחקר של ד"ר דן בן-דוד, ראש מרכז טאוב ומהחוג למדיניות ציבורית אוניברסיטת תל אביב, מספר אנשי הסגל הישראלים בארה"ב הוא כרבע מאנשי הסגל הבכיר בישראל, ואילו מספר הישראלים במחלקות המובילות למדעי המחשב באוניברסיטאות בארה"ב הוא כשליש מהחוקרים בתחום בישראל. כמו כן, לפי אתר האינטרנט של הוועדה, המאגר ישמש גם לאיתור הסיבות לתופעת בריחת המוחות כדי לנסות ולבלום אותה.

לבסוף המליצה הוועדה על תוכנית לאיתור והחזרת כ-2,000 מוחות ישראלים ובהם מדענים, אקדמאים ומהנדסים, ולשלב אותם בתעשייה, במערכת ההשכלה הגבוהה ובמגזר הממשלתי. עם זאת, בשל עלותה הגבוהה של התוכנית, שהוערכה בכ-3.5 מיליארד שקל, רק אחד ממרכיביה מיושם כיום: החזרת מדענים למערכת ההשכלה באמצעות הקמת מרכזי המצוינות.
.

מינויים ומענקיים יוקרתיים

בחודש מארס האחרון אישרה הממשלה את התוכנית להשבת מוחות לישראל, העוסקת בהקמת מרכזי מצוינות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל שיקלטו מדענים מצטיינים חוזרים. התוכנית, שגובשה בות"ת בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג ושר החינוך גדעון סער, המשמש כיו"ר המל"ג, היא חלק מתוכנית החומש למערכת ההשכלה הגבוהה המגובשת בשנה האחרונה.

במסגרת התוכנית להקמת מרכזי מצוינות, שאמורה להחזיר לארץ 300 מדענים ישראלים, הוחלט להנחות את שרת הקליטה לנדבר לפעול לקליטת המדענים והמשפחות, וכן לאיתור והשמה של המדענים מחו"ל באמצעות מאגר מידע מרכזי. לשם הקמת המאגר, להרחיב את המאגר הקיים של המלמ"פ.

באחרונה פורסם ב-TheMarker כי המדענים שישובו לישראל יקבלו מענקי מחקר בגובה של עד 2 מיליון שקל. במקביל, יו"ר הות"ת פרופ' מנואל טרכטנברג פועל גם הוא לזירוז השבת המוחות לישראל. טרכטנברג ערך לפני כמה חודשים פגישה בארה"ב עם קבוצה של חוקרים ישראלים המועסקים במדינה, ופירט בפניהם את אפשרויות החזרה לישראל והשתלבות במחקר. בימים אלה הוא בוחן לצאת למפגשים נוספים בחו"ל, בוושינגטון או בבוסטון, כדי להיפגש עם קבוצה של ישראלים המועסקים באוניברסיטאות מובילות כמו הרווארד, קולומביה, פרינסטון ו-mit.

טרכטנברג ציין כי כחלק מהתוכנית תוענק לחוקרים שישובו לישראל שורה של הטבות, לרבות מינויים לתפקיד חברי סגל בגופי ההשכלה הגבוהה, מענקי מחקר גבוהים ומענק נוסף לרכישת ציוד מחקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully