וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווח העתק של כור מקרדיט סוויס מסתיר תשואה שלילית של 30%

מיכאל רוכוורגר

17.8.2010 / 11:11

קבומת אי.די.בי השקיעה השבוע 350 מיליון דולר מחוץ לישראל, בדך לחזון של דנקנר להקמת קונצרן גלובלי ■ ניתוח של המהלכים שביצעה הקבוצה בחו"ל בשנים האחרונות מראה כי המשקיעים בזרוע הבינלאומית של כור עדיין מפסידים



המשקיעים במקבוצת אי.די.בי זכו באחרונה לגיוון נוסף באחזקותיהם בלי שידעו זאת. כור השקיעה בשבועות האחרונים בענקית התרופות הצרפתית סאנופי אוונטיס (sanofi aventis) כ-100 מיליון דולר - השקעה שעשויה לגדול בעתיד. סאנופי, העוסקת בעיקר בטיפול בתחום החיסונים והסוכרת, נסחרת בבורסות יורונקסט בפאריס ובניו יורק לפי שווי שוק של כ-58 מיליארד יורו.




בכך חברה אי.די.בי לבעלי המניות הגדולים של סאנופי אוונטיס, ובהם לוריאל הצרפתית, חברת האנרגיה טוטאל וגורו ההשקעות האמריקאי וורן באפט שהגיע ב-2009 לאחזקה של כ-2% במניית החברה.



ההשקעה בסאנופי היא צעד נוסף בסדרת צעדים שביצע נוחי דנקנר בשלוש שנים האחרונות כחלק ממסע הרכישות שלו בחו"ל. רכישותיו של דנקנר כוללות את רכישת בית ההשקעות האמריקאי טיטניום על ידי כלל פיננסים שבשליטתו, השקעה בשיתוף יצחק תשובה במגרש ברצועת הסטריפ הראשית של בירת ההימורים לצורך הקמת פרויקט פלאזה לאס וגאס, הימור ענק עם רכישת מניות בנק ההשקעות השווייצי קרדיט סוויס, ובשבוע שעבר - ההשקעה המתוכננת של כלל ביטוח וכור בקרן ההשקעות בשווקים מתעוררים של קרדיט סוויס.



דנקנר מבלה חלק ניכר מזמנו בפגישות עם מנהלי השקעות, אנשי עסקים ופוליטיקאים בשל רצונו להפוך את קבוצת אי.די.בי לקונצרן גלובלי ולהקטין את רמת הריכוזיות שלו במשק הישראלי.



הדבר בא לביטוי בכך ששיעור האחזקות של אי.די.בי בחו"ל מכלל נכסיה עלה מ-7% במאי 2003, אז נרכשה על ידי דנקנר ומשפחות לבנת ומנור, לכ-43% כיום.



בחינת סטטוס ההשקעות של דנקנר בחו"ל מעלה כי מיליארדי השקלים שהניבה לכור השקעתו המרכזית בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, מכסים ברמה התזרימית את הגמגום שמציגות ההשקעות האחרות בחו"ל. עם זאת, בראייה לטווח ארוך יותר ההשקעה בכור, הזרוע שביצעה את מרבית ההשקעות בחו"ל, עדיין מפסידה.



כרטיס הכניסה למגרש הבינלאומי



ביולי 2006 רכשה קבוצת אי.די.בי את כור תעשיות מידי משפחת ברונפמן תמורת כ-2 מיליארד שקל. דנקנר רכש את כור בעיקר בשל אחזקתה במכתשים אגן. בזמן שאנשי עסקים ישראלים אחרים היו בעיצומם של מסעות רכישה ברחבי העולם בתחום הנדל"ן, נחשבה אי.די.בי לחברה מוטה באופן מוחלט לשוק הישראלי. מכתשים אגן, הנחשבת לחברת חומרי ההדברה הגנריים הגדולה בעולם, היתה כרטיס כניסה הולם למגרש הבינלאומי.



בתחילת 2008 התעניינו משקיעים זרים ברכישת 51% מגרעין השליטה במכתשים אגן בתקופה שבה מנייתה נסחרה סביב מחיר של כ-32 שקל - מחיר ששיקף לה שווי שוק של כ-5.7 מיליארד שקל. באי.די.בי ויתרו על כך. מאז זרמו מים רבים בחברה. מניית מכתשים צנחה בכ-60% מאז מאי 2008, וכיום המניה נסחרת לפי מחיר של 13.8 שקל למניה - קרוב למחיר שלפיו רשומה ההשקעה בספרי כור, כך שהאקזיט שהיה מונח על השולחן של דנקנר פוספס.



מכתשים אגן היתה מעורבת לאחרונה ברכישת ענק בחו"ל. החברה השקיעה מיליארד דולר ברכישת השליטה באלבאו האמריקאית, שחקנית דומיננטית בשוק קוטלי העשבים בצפון אמריקה. מחיר העסקה לא הוגדר על ידי האנליסטים כזול. חולשתה של אלבאו נובעת מהתמקדותה במוצר אחד בולט, ועדיין לא ניתן להעריך אם יהיה זה מהלך רווחי.



לאחר רכישת כור, העסקה המשמעותית הבאה שעשתה אי.די.בי בחו"ל היתה בקיץ 2007, כאשר אי.די.בי פיתוח וזרוע הנדל"ן של הקבוצה, נכסים ובניין, הצטרפו לאלעד גרופ הפרטית של יצחק תשובה ורכשו בחלקים שווים קרקע ברצועת הסטריפ המרכזית של מלונות ואתרי הנופש בלאס ווגאס - מגרש שבו תיכננו להקים פרויקט ענק של מלונות, מגורים, מסחר ומשרדים בהשקעה של 6-8 מיליארד דולר.



העסקה בוצעה בעיתוי אומלל. אי.די.בי פיתוח ונכסים ובניין מחקו עד כה כ-920 מיליון שקל הון עצמי מתוך כ-1.6 מיליארד שקל שהשקיעו; כאן אולי טמון ההסבר לכך שלמרות האיתנות הפיננסית וקופת מזומנים של כ-2 מיליארד שקל, מניית נכסים ובניין צנחה מאז יולי 2007 בכ-46%. לא ברור כיום אם ומתי השותפים יוכלו להשיג מימון לתחילת עבודות הבנייה. בינתיים ממשיכים השותפים לשאת בהוצאות מימון שנתיות של עשרות מיליוני דולרים.



נכסים ובניין מושקעת בפרויקטים נוספים בלאס ווגאס הנמצאים בשלבי הקמה; החברה מחקה בגינם עד כה כמה עשרות מיליוני שקלים, ועתידם תלוי בהתאוששות הכלכלה המקומית. נכסים ובניין מושקעת עם כור גם בבניין hsbc במנהטן, ניו יורק, שאותו רכשה תמורת כ-350 מיליון דולר. כל אחת משתי החברות הרוויחה על הבניין בזכות שיערוך שוויו 63 מיליון שקלי ברבעון האחרון.



עסקה נוספת בחו"ל שבוצעה בתזמון לא אופטימלי היתה ההשקעה של כלל פיננסים בבית ההשקעות טיטניום האמריקאי לפני כשנתיים וחצי. החברה-הבת של כלל ביטוח רכשה את השליטה בבית ההשקעות תמורת כ-63 מיליון דולר ועד כה מחקה כמחצית מהשקעה זו.



ביולי 2008, בעיצומו של המשבר בשווקים, יצא דנקנר להשקעה הגדולה ביותר שלו בחו"ל - רכישת מניות של בנק ההשקעות קרדיט סוויס השווייצרי. ההימור הענק של כ-7 מיליארד שקל מתגלה כמוצלח. כור רשמה מאז רווח של כ-3.5 מיליארד שקל בגין ההשקעה ומחזיקה כיום בכ-3.24% ממניות הבנק השווייצי.



כור תיכננה גם לבצע השקעת ענק במניות ענקית המזון הצרפתית קרפור ואף קיבלה לשם כך אשראי מהבנקים הזרים של כ-3.5 מיליארד שקל. בסופו של דבר, השקיעה כור רק עשרות מיליוני דולרים בחברה, וכמה חודשים לאחר שנכנסה להשקעה, מימשה אותה ברווח של כ-44 מיליון שקל.



הרווחים האדירים שגרפה כור עד כה בעקבות ההשקעה בקרדיט סוויס, לא הצליחו להרשים את המשקיעים. מאז תחילת ההשקעה במניות קרדיט סוויס, ביולי 2008, רשמה מניית כור תשואה שלילית (בשקלול דיווידנדים) של כ-31% לעומת תשואה חיובית של 10% שרשם מדד ת"א 100 באותה התקופה. מניית קרדיט סוויס נסחרת במחיר דומה למחיר שבו נסחרה ביולי 2008. עם זאת כשדנקנר מביט על השקעותיו בחו"ל, רק ההשקעה בקרדיט סוויס הניבה רווח חד-משמעי לכור.



בשבוע שעבר הודיעו כור וכלל ביטוח כי הן חוברות לקרן השקעות של ממשלת קטאר ולמשפחת אולאיין הסעודית וישקיעו 250 מיליון דולר בקרן שתעניק אשראי לחברות בשווקים מתעוררים. באי.די.בי מצפים לתשואה שנתית של 15%-17% מדי שנה מהשקעה זו.



אם נחזור לתחילת הסיפור, ב-2006 רכשה אי.די.בי את השליטה בכור (36%) מהברונפמנים תמורת 450 מיליון דולר ששיקף לכור שווי של 1.3 מיליארד דולר. מאז הגדילו דסק"ש ואי.די.בי פיתוח את האחזקות בכור באמצעות הנפקת זכויות של יותר ממיליארד שקל והצעות רכש לכ-60% בהשקעה נוספת של יותר מ-250 מיליון דולר. כור חילקה מאז יולי 2006 דיווידנדים של כ-1.6 מיליארד שקל, שהחלק של אי.די.בי בהם הוא כ-250 מיליון דולר. ההון העצמי של כור צמח בתקופה זו מכ-2 מיליארד שקל לכ-2.5-3 מיליארד שקל כיום. השווי של כור מגיע כיום ל-1.2 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה אי.די.בי מופסדת 10% במונחים דולריים ובמונחים שקליים כ-20%-30% על ההשקעה בכור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully