וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטאש נשארת עצמאית: דחתה הצעת רכש של BHP ביליטון בסך 40 מיליארד דולר; כיל מזנקת ב-9%

סוכנויות הידיעות

17.8.2010 / 14:23

פוטאש הודיעה כי קיבלה ודחתה הצעת רכש בסך 130 דולר למניה במזומן מ-BHP בטענה כי היא נמוכה מדי



הקנדית, יצרנית האשלג הגדולה בעולם במונחי שווי שוק ומקבילתה של הישראלית בשוק הדשנים, הודיעה היום כי קיבלה הצעת רכש בסך כ-40 מיליארד דולר מענקית הכרייה bhp ביליטון ודחתה אותה בטענה כי היא נמוכה מדי.



פוטאש הודיעה היום כי קיבלה ודחתה הצעת רכש בסך 130 דולר למניה במזומן מ-bhp, הצעה המעריכה את שוויה של החברה ב-38.4 מיליארד דולר - פרמיה של 16% על מחיר הנעילה של מניית פוטאש אתמול. עם זאת, פוטאש, יצרנית הדשנים הגדולה בעולם במונחי תפוקה, המחזיקה ב-13.9% ממניות כיל, טענה כי ההצעה מעריכה את שווייה בחסר.



"דירקטוריון פוטאש החליט פה אחד כי הצעתה של bhp ביליטון רחוקה מלשקף את שוו המעמד שלנו בתעשייה בעלת חשיבות אסטרטגית ואת תחזיות הצמיחה יוצאות הדופן שלנו", אמר יו"ר פוטאש, דאלאס האו, בהודעת החברה.



bhp, חברת הכרייה הגדולה בעולם, מעוניינת להגדיל את הנתח שלה בשוק האשלג, ומפתחת בימים אלה פרויקט אשלג בקנדה שצפוי להפיק 8 טונות של אשלג בשנה - כ-12% מתפוקת האשלג העולמית. בשנה שעברה אמר מנכ"ל bhp, מריוס קלופרס, כי החברה תשקיע מיליארדי דולרים בפרויקט.



פוטאש דיווחה בחודש שעבר על רווח רבעוני גדול מהצפוי של 472 מיליון דולר, זינוק של 153% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, על רקע עלייה חדה בביקוש לאשלג שהובילה לעלייה של 68% בהכנסות. פוטאש גם העלתה את תחזית הרווח לשנת 2010 כולה, וצופה כעת רווח שנתי של 5.5-5 דולרים למניה לעומת תחזית קודמת לרווח של 5.25-4.5 דולרים למניה.



גיל בשן מאי.בי.אי: חדשות טובות לחברות הדשנים



האנליסט גיל בשן מאי.בי.אי כותב כי הדיווח הינו חדשות טובות לחברות הדשנים מכמה סיבות: ראשית, מחיר ההצעה של bhp משקף פרמיה משמעותית על מחיר השוק. הצעת הרכש במחיר 130 דולר למניה גוררת מכפילי רווח של סביב 25 לרווחי שנת 2010 לחברה. לשם השוואה, כיל נסחרת במכפיל 16 לשנה זו.



שנית, bhp מקדמת בנייתו של מכרה אשלג jansen בססקצ'ואן, כבר מספר רבעונים. אותו מחוז בו מצויים רשיונות הכרייה של pot והחברה כבר השקיעה מאות מיליוני דולרים בקידום המכרה, בדיקות היתחנות מבחנים תשתית וכד'. לא ברור עכשיו האם הצעת הרכש באה להחליף את כוונתה לפתח את המכרה. הסיכון בבנייה של מכרה אשלג greenfield הוא אדיר, תחילת ההפקה של אשלג רק ב-2017 בעלות של מילירדי דולרים נוספים, וקשה מאוד להעריך מה יהיה מחיר האשלג באותו זמן. "אם היא הולכת על ניסיון לרכוש את pot במקום פיתוח המכרה, מדובר במשמעות אדירה לשוק שגם חברת ענק כמו bhp לא מצליחה להיכנס לשוק".



שלישית, תהליך הקונסולידציה בענף צובר תאוצה - קודם הרוסיות עם רכישות של מניות ושליטה ביצרניות uralkali ו-silvanit ומיזוג צפוי בינהן - וכעת גם רכישה אפשרית של פוטאש.



בשן כותב כי כיל עדיין נסחרת בפער מכפילים מול המתחרות הצפון אריקאיות ובעיקר pot ופוטטנציאל ארוך הטווח של התעשייה שיאפשר עליות מחירים בטווח הארוך מאפשר לחברות להיסחר במכפילים גבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully