וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר: "שוק הדיור עוד צריך תמיכה ממשלתית"

סוכנויות הידיעות

17.8.2010 / 17:21

גייתנר טוען כי שוק הדיור זקוק לתמיכה ממשלתית מוגדלת על מנת להימנע ממשברים חריפים יותר



"ללא תמיכה ממשלתית למערכת מימון הדיור בארה"ב, תקופות של האטה כלכלית בעתיד עשויות להיות חריפות יותר", אמר שר האוצר האמריקאי, טימותי גייתנר, בכנס אודות עתיד שוק המשכנתאות האמריקאי. "ללא תמיכה ממשלתית, קיימת סכנה כי תקופות מיתון עתידיות יהיו חמורות עוד יותר כיוון שלמערכת הפיננסית לא יהיה ההון הדרוש לתמוך במתן משכנתאות ברמה הולמת", אמר גייתנר.



גייתנר וקובעי מדיניות נוספים דנו בעתידן של חברות המשכנתאות הממשלתיות פאני מיי ופרדי מאק, שהולאמו על ידי הממשל האמריקאי בסתיו 2008, בשיא מחנק האשראי. ממשל אובמה טרם גיבש תכנית רפורמה לשוק הדיור, אך מעוניין להגיש הצעה שכזו לקונגרס בינואר, ולפתוח בהליך של חקיקה חדשה בנושא. מטרת הכנס הנוכחי היא גיבוש תכנית שתהיה מקובלת על מרבית מחוקקי הקונגרס ותאושר במהרה, מבלי לדרוש תקציבים מוגדלים - גם לא בתקופות מיתון חריפות.



רפובליקאים רבים מעוניינים להפריט לחלוטין את שתי החברות, ואילו דמוקרטים רבים מעוניינים דווקא לעגן את קיומה של סוכנות ממשלתית לשם מסחר במשכנתאות. גייתנר אמר בעבר כי הוא מעוניין למצוא פיתרון ביניים, במסגרתו הממשלה תמשיך להציע ערבות מסויימת למשכנתאות על מנת להבטיח כי תושבי ארה"ב יוכלו לממן רכישת בית.



במקביל, נתון מאכזב נוסף שהתפרסם אתמול העיד כי שוק הדיור האמריקאי טרם התאושש מהמשבר. מספר התחלות הבנייה בשוק הדיור האמריקאי גדל ביולי ב-1.7% והסתכם ב-546 אלף - פחות מהצפוי. נתון התחלות הבנייה של יוני תוקן אף הוא כלפי מטה, לרמה של 537 אלף - ירידה של 8.7% לעומת מאי. בחודשים מאי-יוני נרשמה צניחה של 22% בהתחלות הבנייה, לאחר תום הטבת מס לרוכשי בית ראשון בארה"ב, במסגרת תוכנית התמריצים של אובמה. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 7% בהתחלות הבנייה.



מספר היתרי הבנייה בארה"ב ירד ב-3.1% ביולי - הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2009. מספר היתרי הבנייה לבתים פרטיים ירד ב-1.2% לרמה של 416 אלף - הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2009.



ביום שני דווח על ירידה מפתיעה בביטחון בענף הבנייה בארה"ב באוגוסט לשפל של 17 חודשים. מדד הביטחון בענף הבנייה בארה"ב של nahb ובנק ולס פרגו ירד באוגוסט לרמה של 13 נקודות לעומת רמה של 14 נקודות ביולי. כלכלנים צפו עלייה של המדד לרמה של 15 נקודות.



מדד מעל לרמה של 50 נקודות מצביע על כך שמרבית הקבלנים מעריכים כי מצב הענף טוב, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף עמדה הפוכה. המדד לא עלה מעל לרמה של 50 נקודות מאז חודש אפריל 2006, לאחר שבחודש יוני 2005 נסק לשיא של 72 נקודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully