וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע תקבע כללי דיווח לחברות הגז והנפט

אבי בר אלי

18.8.2010 / 8:23

גל הדיווחים המעורפלים מצד החברות הציבוריות בענף הביא את רשות ני"ע לקבוע תקנות להודעות לבורסה, למועד פרסומן ולנוסח שלהן. אנשי הרשות לומדים על הרגולציה ועל מושגי יסוד

רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, מתעתדת להתערב סוף-סוף בגל דיווחי חברות הנפט והגז לבורסה לניירות ערך. הרשות תפרסם עד סוף השנה כללי דיווח אחידים לחברות העוסקות בענף.

החלטת הרשות התקבלה על רקע הביקורת שהוטחה על היעדר המדיניות הברורה בנושא זה, ועל מספרם הרב של הדיווחים המעורפלים והמיותרים לכאורה מצד חברות ציבוריות הפועלות בתחום. אלה שימשו כר נרחב לפעילות ספקולנטים - וגררו התערבויות חוזרות ונשנות מצד הרשות להבהרות.

אנשי הרשות נפגשו בשבועות האחרונים עם כמה גורמים בענף האנרגיה במטרה ללמוד על הרגולציה בענף החיפושים והקידוחים - וכן על מושגי היסוד בה. בעקבות הפגישות גיבשה הרשות טיוטה ראשונית של כללים מחייבים לחברות העוסקות בכל אחד משלבי הפעילות, האקספלורציה וההפקה.

לפי הערכות, הטיוטה כוללת הנחיות לאירועים המחויבים בדיווח, מועדי הדיווח הנדרשים - וכן קביעת תקן אחיד עבור המינוחים המקצועיים המופיעים בדיווחים. זאת, בהתבסס על ניסיונן של מערכות רגולטוריות מקבילות בעולם. בשלב זה לא ידוע כיצד מתכוונת הרשות להחיל את התקנות באופן מגזרי, וכן אם תידרש לכך בחקיקה.

בנובל מדווחים פחות

רשות ניירות ערך האמריקאית (sec), כמו גם הרשויות המקבילות לה בבורסות אירופה, קבעו הנחיות ברורות בכל הנוגע לשלבי קידוחי הגז והנפט בים וביבשה הנדרשים בדיווח למשקיעים. זאת, כדי למנוע מהחברות לייצר דיווחים שרירותיים שתכליתם להשפיע באופן לא מבוסס על התנהגות המניה.

חברת נובל אנרג'י האמריקאית, למשל, היתה מוגבלת במהלך קידוח תגלית "תמר" לדיווח שהתמקד רק בהימצאות סימני הגז במאגר, בהצלחת מבחני הפקה ובתיעוד הרזרבות המוכחות. בישראל, לעומת זאת, נותר השוק הבתולי פרוץ. החברות בקבוצת דלק התלבטו כיצד עליהן לנהוג, ולבסוף קבעו לעצמן מדיניות דיווחים מוסדרת הכוללת חמישה שלבים בלבד: החלטה על ביצוע קידוח, תחילת ביצוע, סיום קידוח ומבחני הפקה, הערכת רזרבות הגז ואישור תוכנית פיתוח.

את המדיניות העצמאית שלה העבירה דלק לעיון רשות ניירות ערך, אך היא אינה מחייבת אף שותפות אחרת העוסקת היום בקידוחים. כך, נובל הסתפקה בשלושה דיווחים בלבד עד להוכחת תגלית תמר כמסחרית; דלק דיווחה חמש פעמים; ואילו גבעות עולם, למשל, שיגרה בשמונת החודשים האחרונים לבורסה לא פחות מ-38 דיווחים.

חוק להגבלת ההודעות

רק לפני חודש פורסם ב-TheMarker כי הגיאולוג יוסי לנגוצקי, הנחשב ל"אבי" תגליות הגז הטבעי "תמר" ו"דלית" שלחופי הים התיכון, מקדם באמצעות ח"כ נחמן שי (קדימה), הצעת חוק שתגביל את מספר הדיווחים לבורסה של חברות החיפושים.

לפי הצעת החוק, בכל הנוגע לביצוע קידוחים יבשתיים או ימיים, יותר לחברות ציבוריות שמניותיהן נסחרות או שהנפיקו אג"ח סחירות, לדווח בשלוש אבני דרך בלבד: החלטה על ביצוע קידוח ראשוני (אקספלורציה) - תוך פירוט המועד, התכלית המסוימת, המיקום והעומק והעלות המשוערת; החלטה על נטישת הקידוח - ולחלופין, החלטה על ביצוע מבחני הפקה - תוך פירוט המועד, משך הקידוח, עומק השכבות והעלויות הכרוכות בקידוחי הניסיון האלה, תוך דילוג על שלב הלוגים החשמליים; ולבסוף, דיווח לבורסה על ההערכה הסופית של משמעותן הכלכלית של התוצאות. לפי הצעת החוק, לא יותרו דיווחים נוספים אודות פרטי הקידוחים ותוצאותיהם, אלא לאחר פרסום התוצאות הסופיות של קידוחי הניסיון או ההפקה.

לנגוצקי אמר אז כי הצעת החוק נועדה להגן על המשקיעים, שסובלים מעודף הודעות ש"הציבור לא מסוגל לפרש את משמעותן, והפנטזיה ומשאלות הלב שלו גורמות לספקולנטים לחגוג, ולמשקיעים לפשוט את המכנסיים". לדברי לנגוצקי, דיווחי החברות לבורסה צריכים להיעשות רק לאחר החלטה על השקעה כספית ניכרת - ולאחר קבלת נתונים מאומתים וסופיים, ללא פירוט נוסף.

לנגוצקי סבור כי קביעת כללי דיווח לא תפגע בעיקרון השקיפות, שנועד להגן כל האינטרס של ציבור המשקיעים. "במצב הנוכחי לא נוצרת שקיפות - אלא עכירות, שמבלבלת ומטעה בצורה דרמטית", אמר לנגוצקי. "מה שאני מציע הוא לדווח רק לגבי החלטות קרדינליות ולגבי תוצאותיהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully