וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופות המרשם יוזלו בספטמבר

רוני לינדר גנץ

18.8.2010 / 8:28

חברות התרופות בלחץ: משרד הבריאות הודיע על הוזלת מחירי התרופות עקב הירידה המתמשכת במחירן והחברות הישראליות מזהירות שייאלצו להפסיק את הייצור

בשורה טובה לצרכנים, קצת פחות לחברות התרופות הישראליות: משרד הבריאות הודיע אתמול על הוזלת תרופות המרשם ב-3.8% החל בתחילת ספטמבר. ירידת המחירים נובעת מהיחלשות היורו לעומת השקל בחודשים האחרונים.

מדובר בירידה נוספת לאחר שבמארס האחרון ירדו מחירי תרופות המרשם בשיעור חד של 7.62%. בסך הכל, ממארס 2010 חלה ירידה מצטברת במחירי התרופות בהיקף של 14.5%. בשנים האחרונות ירדו מחירי תרופות המרשם בעשרות אחוזים במצטבר. מחירי תרופות המרשם בישראל מפוקחים ונקבעים על פי ממוצע מחירי התרופות בכמה ממדינות אירופה. המחירון מתעדכן אחת לשנה, או בכל פעם שחל שינוי של יותר מ-3% בשער החליפין. מבחינת הצרכנים, ירידת המחירים תשפיע על מחירי התרופות שעלותן מעל 100 שקל, בהן התשלום לצרכן נקבע כ-1% ממחיר התרופה. לעומת זאת, בתרופות שמחירן פחות מ-100 שקל משלמים הצרכנים סכום קבוע של 14 שקל השתתפות עצמית, כך שההוזלה לא תורגש בהן. ההנחה חלה על כל תרופות המרשם - אלה שבסל התרופות ואלה שאינן בסל.

עם זאת, יש כמובן מי שנפגע מירידת המחירים: חברות התרופות הישראליות, רובן יצרניות של תרופות גנריות וזולות יחסית, טוענות כי ירידת המחירים פוגעת בהן קשות.

"ירידות המחירים גורמות לשחיקה גדלה והולכת ברווחיות שלנו", אומר ניר קנטור, מנהל איגוד הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים, המאגד את חברות התרופות הישראליות. קנטור מסביר כי "היורו אמנם יורד, אך אנחנו פועלים בישראל וההוצאות שלנו הן בעיקר בשקלים. נוצר מצב שמדד המחירים, תשומות התעשייה, השכר, האנרגיה - הכל עולה, אך המחירים ממשיכים לרדת".

קנטור מזהיר כי אם המצב יימשך יהיו חברות שיאלצו להפסיק לייצר חלק מהתרופות: "ולא כדאי לייצר אותם. זה מצב בלתי נסבל והחשש שלנו הוא שמי שייפגע הוא ציבור הצרכנים. כבר כיום יש מוצרים שאנחנו מבינים שהחברות ממשיכות לייצר כדי להימנע מפגיעה בצרכנים".

מונתה ועדה לבחינת תמחור התרופות

משרד הבריאות, שמודע לבעיה, הקים באחרונה ועדה שתפקידה לבחון מחדש את תמחור תרופות המרשם. קנטור סבור שלאור עבודת הוועדה, משרד הבריאות היה צריך להימנע מהפחתה נוספת במחירים. "אם כבר הקמתם ועדה - כלומר, אתם מסכימים שמודל התמחור הנוכחי צריך להשתנות - אז מדוע לא עוצרים את השחיקות?" הוא תוהה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "צו הפיקוח על המחירים מצמיד את מחירי התרופות לשער החליפין, כדי שהרווח מירידת המחירים יעבור לצרכן מיד עם ירידת השער. כ-70% מהתרופות המשווקות בישראל הן מיובאות, וגם התעשייה המקומית משתמשת בחומרי גלם הנרכשים במט"ח, ומבצעת פעולות גידור להגנה מפני תנודות שערי חליפין, ומכאן ההיגיון בהצמדת מחירי התרופות לשער היורו. משרד הבריאות אכן מינה ועדה הבוחנת את שיטת תמחור התרופות. הוועדה מסיימת בימים אלה את המלצותיה ומגבשת אותם. משכך, מחירי התרופות ימשיכו להיות מפוקחים על פי הצו הקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully