וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הפיננסי הקדים את הצורך לטפל בבעיית הזדקנות האוכלוסייה

סוכנויות הידיעות

18.8.2010 / 10:22

מודי'ס: הכלכלות המפותחות מסתכנות בהורדות דירוג ומשבר חובות אם לא יטפלו בבעיה הדמוגרפית



המשבר הכלכלי העולמי קיצר באופן משמעותי את משך הזמן שיש לכלכלות הגדולות בעולם למנוע משבר חובות חמור, כך הזהירה אתמול סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, שציינה כי אוכלוסייתן המזדקנת של הכלכלות המפותחות מהווה פצצת זמן דמוגרפית.



"המצב שנוצר היה אמור להתגבש רק בתוך 20-15 שנה, אולם המשבר האיץ את מהלך ההיסטוריה ומחק את הזמן שהיה לכלכלות המפותחות להסתגל להזדקנות האוכלוסייה", הזהירה מודי'ס, שהותירה את תחזית הדירוג לכלכלות צרפת, גרמניה, ארה"ב ובריטניה יציבה למרות גירעונותיהן הגדולים והחששות מעיכוב בהתאוששות הכלכלית העולמית.

קיצוצי התקציב אותם מבצעות בימים אלה ממשלות אירופה, במטרה להפחית את הגירעונות, מאיימים לפגוע בהתאוששות האיטית גם כך של כלכלת האזור, וכי על מדינות אירופה למצוא דרכים לעודד את הצמיחה הכלכלית מבלי להזרים לכלכלה תמריצים. בטווח הארוך הזדקנות האוכלוסייה מאיימת להכביד על תקציביהן של המדינות, בשל העלייה החדה הצפויה בהוצאות על תשלומי פנסיה.



ארה"ב תאבד את רשת הביטחון שלה ב-2013 אם הצמיחה הכלכלית לא תתאושש במהירות בעוד תשלומי הריבית יגיעו ל-14% מההכנסות ממסים. היחס בין חובותיה של ארה"ב להכנסות ממסים כבר הכפיל עצמו בשלוש השנים האחרונות ל-430%. "העולם השתנה מאז משבר החובות באירופה, ואף אחת מהכלכלות הגדולות אינה יכולה להניח שהיא ראויה לדירוג aaa", טענה מודי'ס. "מדינות שלא יצליחו להוכיח כי הן מסוגלות לייצב את מצב חובותיהן וידחו את הטיפול בבעיה הדמוגרפית עשויות לאבד את דירוג האשראי המושלם".



המשבר הנוכחי שונה ממשברים קודמים בהם זינקו חובותיהן של הממשלות, כמו מלחמת העולם השנייה, משום שאז יכלו הכלכלות לנצל את אוכלוסייתן הצעירה כדי לצמוח במהירות ולצמצם כך את חובותיהן, הזהירה הסוכנות. הפעם, האיום מגיע מצידן של ההוצאות הגוברות על פנסיה וביטוח בריאות, בשעה שההכנסות ממסים יורדות. "חובותיהן הנוכחיים של הממשלות אמנם גדולים, אולם הם מתגמדים לחובות העתידיים של הממשלות אם המדיניות לא תשתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully