וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההוצאה לפועל לשר המשפטים: המסלול המקוצר לגביית חובות הוכיח את עצמו - יש לבססו כחוק קבוע

חיים ביאור

18.8.2010 / 18:23

המסלול המקוצר גובה חובות של עד 10 אלף שקל לבקשת מי שהגישו תביעות כספיות בבתי המשפט וזכו בהן



דו"ח שהעביר מנהל רשות האכיפה והגבייה (לשעבר ההוצאה לפועל), דוד מדיוני, לשר המשפטים יעקב נאמן, מצביע על הצלחה במסלול הגבייה המקוצר בתום שנה להפעלתו. מסלול זה, שהונהג בראשית אוגוסט 2009 כהוראת שעה, מופעל באמצעות יחידה חדשה שהוקמה ואשר גובה חובות של עד 10 אלף שקל לבקשת מי שהגישו תביעות כספיות בבתי המשפט כנגד חייבים, וזכו בהן.




המסלול החדש הוקם במטרה לגבות כספים בתוך שמונה חודשים לכל היותר, תוך ביצוע הליכי עיקול צד ג' ועיקולי רכב. עד להנהגת מסלול זה התמשך כל הליך גבייה שבוצע על ידי הרשות שנה, שנתיים ויותר.



המסלול המקוצר אמור למנוע מהחייב הוצאות שיש בהן כדי להכביד על הזוכה בניהול התיק ומנגד על החייב לפרוע את חובו. מסלול זה גם מאפשר לחייב לשלם את החוב קרוב ככל האפשר לערכי הקרן (רכיב ההוצאות בתיקי הוצאה לפועל, כגון אגרות, הוצאות הליכים, ושכר טרחה עורכי דין הוא כ-60% מהחוב בתיק) ודווקא ככל שגובה החוב קטן יותר, רכיב ההוצאות ש"מסביב" גדול יותר מכלל החוב.



מהדו"ח של מדיוני עולה כי מספר הבקשות שהגישו הזוכים בניהול התיק כנגד חייבים לביצוע במסלול המקוצר בשנה האחרונה היה 10,252 שקל, שהם 4% מכלל הבקשות לגביית חוב. סך החוב הכולל בתיקי המסלול המקוצר היה 31.4 מיליון שקל ומתוך סכום זה ניגבו 25%. לכך יש להוסיף חובות הנמצאים בהסדר ומשולמים כסדרם בשיעור של 9% ולפיכך 34% מכלל החובות שולמו או נמצאים בהסדר. לעומת זאת, במסלול הרגיל, שסך החוב במסגרתו הוא 964.6 מיליון שקל, שיעור הגבייה נמוך משמעותית ועומד על 12%.



"המסלול המקוצר הוא כלי אכיפה יעיל לגביית חובות, באופן המסייע לזוכים מיוצגים ובלתי מיוצגים לגבות את חובם בדרך פשוטה", כותב מדיוני לשר נאמן. "כמו כן, זוכים מוסדיים בחרו להעביר חובות לגבייה במסלול המקוצר מתוך הבנה שככל שההוצאות המועמסות על החוב קטנות יותר, כך גדלה המוטיווציה של החייב לשלם ולפרוע את החוב. מעבר לכך, הזוכים המוסדיים רואים בגבייה זו (ללא העמסת הוצאות) דרך לשמור על תדמיתם כלפי לקוחותיהם".



לדבריו, לנוכח הצלחת המסלול המקוצר לגביית חובות, ראוי שמסלול זה יהפוך למסלול של קבע ולא ישען על הוראת שעה. מדיוני גם מציע שהזמן בו ניתן לטפל בגביית חובות במסגרת המסלול המקוצר יהיה ארוך יותר משמונה חודשים וכי יישקלו הליכים נוספים שניתן יהיה לנקוט בהם במסגרת המסלול המקוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully