וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב מתקן

אביטל מולאי

18.8.2010 / 21:10

מצבם התעסוקתי של ערבים עם מוגבלות בישראל קשה במיוחד. מה ניתן לעשות? לשם כך הוקם צוות מיוחד

בישראל חיים כיום כ 145 אלף ערבים עם מוגבלות בגילאי 20 – 64. שיעור אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות מסך האוכלוסייה הערבית בגילאים הללו מגיע ל כ 26%, בהשוואה לקרוב ל 19% בקרב האוכלוסייה היהודית.

על פי דיווח האוכלוסייה, מתוך סך ערבים עם מוגבלות, 43% הינם בתפקוד מלא ו כ 56% הינם בעלי תפקוד בינוני ומועט1. בניגוד לכך, בקרב בעלי המוגבלות באוכלוסיה היהודית מצאנו כי כ 70% הינם בעלי תפקוד מלא ו 30% הינם בעלי תפקוד בינוני ומועט.

שיעור התעסוקה של ערבים עם מוגבלות מגיע ל 20% ויותר, בהשוואה ל 49.5% בקרב יהודים עם מוגבלות (גבוה פי 2.4). ראוי להדגיש כי שיעור התעסוקה בקרב ערבים עם מוגבלות בתפקודים הנמוכים, הינו נמוך באופן משמעותי ועומד על 12% בלבד.

ניתוח ראשוני מעלה שקיימים פערים גבוהים מאוד בין מצבם התעסוקתי של ערבים עם מוגבלות ביחס ליהודים עם מוגבלות.

המלצות לטווח הקצר והארוך

בעקבות בדיקה ראשונית שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת אודות מצבם התעסוקתי הקשה במיוחד של ערבים עם מוגבלות בישראל, הנחה מנכ"ל המשרד, שרון קדמי, את מנהל המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה שבמשרד התמ"ת, בני פפרמן, להקים צוות שיביא בפניו המלצות לשיפור במצבם התעסוקתי של ערבים עם מוגבלות בישראל.

הצוות יבחן לעומק וינתח את חסמי ההשתלבות בעבודה של אוכלוסיית הערבים עם מוגבלות וימליץ על פתרונות ארוכי טווח להתמודדות עם החסמים ושילובם של ערבים עם מוגבלות בשוק העבודה.

לטווח הקצר, ימליץ הצוות על דרכים למיצוי הכלים הקיימים והנגשתם המהירה לאוכלוסיית הערבים עם מוגבלות.

לטווח הארוך, יציע הצוות כלים ואמצעים נוספים בכדי להתגבר על החסמים ולהבטיח גידול משמעותי של שיעורי התעסוקה וירידה באבטלה, כמו גם, שילוב בעבודות עם פוטנציאל השתכרות גבוה יותר מאשר המצב הנוכחי. בהמלצותיו יתייחס הצוות גם לתקציב הנדרש לצורך יישום הפתרונות המומלצים.

הצוות יתבסס בעבודתו על ניתוח נתונים, פגישות עם נציגי הנכים, המעסיקים ועם גופי שטח המעניקים תמיכה וסיוע בשילוב במקומות עבודה לאוכלוסיית ערבים עם מוגבלות.

הצוות יכלול את נציגי המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה שבמשרד התמ"ת, נציגי הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים שבמשרד ראש הממשלה, נציגות מהמשרדים הרלוונטיים (משרד הרווחה והבריאות), נציגי עמותות ומעסיקים מהמגזר הערבי, נציגי הג'וינט לרבות תב"ת ונציגי ציבור אחרים.

הצוות יסיים את עבודתו ויניח את המלצותיו בפני מנכ"ל משרד התמ"ת עד סוף שנה זו.
יו"ר הצוות יהיה בני פפרמן, מנהל המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה שבמשרד התמ"ת.

סיבות לשיעור המוגבלויות הגבוה

ישנן מספר סיבות עיקריות לכך ששיעור הערבים עם מוגבלות הינו גבוה לאין שיעור ביחס לאוכלוסיה היהודית:
א.נישואי קרובים
ב.נגישות מופחתת לשירותי רפואה מונעת
ג.נגישות מוגבלת לשירותי רפואה כלליים

בנוסף, ישנם מספר גורמים נוספים המסבירים את קשיי התעסוקה המרובים של אוכלוסיית ערבים עם מוגבלות. ככלל, מצבה התעסוקתי של האוכלוסייה הערבית בישראל הוא פחות טוב מהמצב התעסוקתי של האוכלוסיה היהודית, בעיקר בשל חסמי הון אנושי וחסמים תרבותיים וכן בשל מחסור במקומות עבודה ורמת פיתוח נמוכה יחסית. מכיוון שאוכלוסיית הערבים עם מוגבלות נשענת על תשתית מצומצמת יחסית זו, משפיע הדבר על שיעור התעסוקה שלה מחד ועל שיעור האבטלה שלה מאידך.

זאת ועוד, מבנה האוכלוסייה על פי רמת התפקוד בקרב ערבים עם מוגבלות נוטה בבירור כלפי בעלי התפקוד הנמוך יותר, בעוד שבקרב האוכלוסייה היהודית, נוטה כלפי בעלי התפקוד הגבוה יחסית. לשוני זה ישנן השלכות, הן על מצב התעסוקה הבסיסי של אוכלוסיית ערבים עם מוגבלות והן על מבנה העיסוקים והמבנה הענפי, המשליך גם על רמת השכר והעוני בקרב אוכלוסיה זו.

לסיכום, ניתוח הנתונים מעיד על חומרת מצבם התעסוקתי של אוכלוסיית הערבים עם מוגבלות בכלל ובשוק העבודה החופשי בפרט. לכן, סבור המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה כי יש להקים צוות מומחים למיפוי החסמים וגיבוש פתרונות יסודיים למצב התעסוקתי הקשה המאפיין זה שנים רבות את אוכלוסיית הערבים עם מוגבלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully