וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ועיריית ירושלים סיכמו: הרכבת הקלה תגיע להדסה ולקמפוסים

מאת אבי בר-אלי

19.8.2010 / 7:05

בלעדי לקראת השלמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בבירה, סוכם לקדם את הארכת קווי הרכבת והאוטובוסים רבי-הקיבולת בעיר בעלות של 2.5 מיליארד שקל. הפעם התוכנית תבוצע בפרויקטים תקציביים שתנהל העירייה



>> לקראת פתיחתו של קו הרכבת הקלה הראשון בירושלים בעוד שמונה חודשים, נערכים כבר בממשלה ובעיריית ירושלים לשלב השני במהפכת התחבורה הציבורית בעיר. שלב זה, שביצועו מתוכנן לחמש השנים הקרובות, יקיף בין היתר הארכה של קו הרכבת הקלה הקיים (הקו האדום) בכשבעה ק"מ לצפון העיר ולמערבה, הקמת קו רכבת קלה נוסף בין הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, הארכת מסלול ה-b.r.t (אוטובוסים רבי-קיבולת) של דרך חברון צפונה ודרומה, וכן הכשרת מסלול תחבורה ציבורית בין השכונות החרדיות שבמרכז העיר.



עלות השלב השני מוערכת כיום ב-2.5 מיליארד שקל, ומשרד האוצר כבר תיקצב את התכנון המוקדם של הפרויקטים. ואולם פריצת הדרך בין הגורמים המעורבים בתוכנית הושגה לפני כמה שבועות, בפגישה שקיימו ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ומנהל צוות תוכנית האב לתחבורה בעיר, נדב מרוז, עם אגפי התקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר ובכירי משרד התחבורה.

במהלך פגישה זו סוכם עקרונית כי הפרויקטים הנדונים יבוצעו הפעם כפרויקטים קבלניים במימון תקציב המדינה, ולא כפרויקטים זכייניים. עוד סוכם, כי עיריית ירושלים היא שתוביל את ביצועם בפיקוח ממשלתי, ותבנה את אבני הדרך לתשלום. זאת, נוכח הרגישויות החברתיות והכלכליות הכרוכות בפרויקטי תחבורה ציבורית נוספים בעיר, ולאור הקושי הרב של האוכלוסייה בהתמודדות הממושכת עם עבודות הרכבת הקלה בעיר בימים אלה.



בכירי העירייה ומשרד האוצר דנים בימים אלה על מודל חלוקת סיכונים חדש בין המדינה לבין הרשות המקומית שיאפשר את העברת סמכויות אלה מהרמה הממלכתית למוניציפלית. עם זאת, יש לציין כי יציאתו לדרך של השלב השני בתוכנית תהיה כרוכה בביצוע הפרויקטים בפטור ממכרז בידי זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בעיר כיום, קבוצת סיטי-פס. זאת, בהארכת הקו האדום של המסילה כיום ובהקמת קו הקמפוסים. משום כך, מותנה האור הירוק לביצוע התוכנית בהגעה להסדר פשרה בין סיטי-פס והמדינה בשלל המחלוקות שבין הצדדים, המצויות כיום בהליכי בוררות ונוגעות בתביעות הדדיות של מאות מיליוני שקלים.



ההשקעה עד כה: 4.1 מיליארד שקל



פרויקט מערכת ההסעה ההמונית בירושלים שהותווה עוד בעשור הקודם, כלל שמונה קווים - מהם בוצעו עד היום שניים: הקו האדום של הרכבת הקלה במסלול שאורכו 13.8 ק"מ, שמתחיל בפסגת זאב, עובר דרך רחוב יפו ומגיע עד הר הרצל.



פרויקט זה מבוצע בשיטת b.o.t שבו חברת סיטי-פס מקימה, מממנת ומתפעלת את הפרויקט למשך כ-30 שנה. היקף הפרויקט הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל ואליו נוספה עוד השקעה של 500 מיליון שקל בהחלפה ובשדרוג תשתיות במרכז ירושלים, וכן השקעה של 300 מיליון שקל בשדרוג המרחב הציבורי בעיר. פרויקט זה לווה בארגון מחדש של מערכת ההסעה באוטובוסים בכל העיר, תוך קביעת קווי הזנה לרכבת והסבת כבישים (ובראשם רחוב יפו) ל-11 מדרחובים. בתום עיכובים מושכים, עתיד פרויקט זה להיחנך באפריל 2011.



לצד הפרויקט נחנך בפועל קו הסעת המונים נוסף בציר חברון, שעתיד להיהפך בעוד כמה חודשים למסלול b.r.t. מדובר בציר לאורך 10 ק"מ שמתחיל בגבעת המטוס (הר חומה), ממשיך בדרך חברון, עובד במרכז העיר, דרך השכונות החרדיות ומגיע עד הר חוצבים. לפני כמה חודשים קיבל קואופרטיב אגד את הזיכיון להפעלת ציר b.r.t זה ללא מכרז.



במסלול זה עתידים לפעול שבעה קווי אוטובוס מוארכים שאותם מפתחים בימים אלה אגד, וחברות מרכבים והארגז. מדובר באוטובוס באורך כ-18 מטר, המבוסס על מודל האוטובוס המפרקי המוכר בתוספת דלת נוספת (ארבע דלתות בסך הכל).



שני קווים אלה, שעלותם הסתכמה עד כה ב-4.1 מיליארד שקל, אחראים כיום ל-64% מהתנועה בתחבורה הציבורית בירושלים. הפעלתם תושלם במהלך 2011, לאחר ההרצה של הרכבת הקלה, חניכת תחנות הנוסעים (שיצויידו בשילוט אלקטרוני), הטמעת הכרטיס המשולב וחנוכת מרכז שירות.



מענה לסטודנטים ולפיתוח הדסה



בשלב השני של תוכנית הארגון מחדש של הסעת ההמונים בעיר שעליה שוקד בימים אלה צוות תוכנית-אב לתחבורה, בניהולו של מרוז, מתוכננת העמקת הפרישה של הקווים הנוכחיים וכן הוספת קווים נוספים בתוך העיר.



מדובר בהארכת הקו האדום של הרכבת הקלה צפונה לשכונת נווה יעקב (2.2 ק"מ). מסלול זה כבר מאושר סטטוטורית ומצוי בתכנון. ואולם, הפרויקט כרוך בעבודות מעבר לקו הירוק, ולכן עלול להיות בעייתי מצד השותפות הצרפתיות בסיטי-פס, ואוליה ואלסטום, שסובלות כבר כיום מהרגישות הפוליטית של הפרויקט בירושלים.



במקביל, יוארך הקו מהר הרצל לצומת אורה (מאושר סטטוטורית), ובעתיד יגיע עד לבית החולים הדסה עין כרם (קטע שעדיין לא תוכנן). קטע זה, באורך כ-5 ק"מ, עתיד לשרת את תוכניות הפיתוח הגדולות המתוכננות בבית החולים הדסה, שאליו מגיעים 10 אלף מבקרים ביום.



קו ה-b.r.t של אגד (הקו הכחול), אמור להתארך צפונה מהר חוצבים לשכונת רמות ולדרום העיר, להתפצל מגבעת המטוס לחומת שמואל ולשכונת גילה. עם זאת, גולת הכותרת של השלב השני בתוכנית היא קו הקמפוסים - מסלול נוסף לרכבת הקלה שתנוע החל בשנה הבאה בעיר, שיחפוף ברובו את קו הרכבת הקיים.



המסלול הנוסף יחבר בין קמפוס אוניבריטת הר הצופים לקמפוס של האוניברסיטה העברית בגבעת רם, דרך מרכז העיר באמצעות הנחת קטעי מסילה שיחברו את הקמפוסים לצומת הגבעה הצרפתית ולאזור התחנה המרכזית בעיר (בהתאמה). בסך הכל, מדובר בתוספת מסילה של חמישה קילומטרים שתוכל להניב קו תפעולי חדש נוסף לרכבת הקלה, שישרת את אוכלוסיית הסטודנטים בעיר.



פרויקט חשוב נוסף הכלול בשלב השני, אך ביצועו מורכב פוליטית, הוא מת"צ (מסלול תחבורה ציבורית) בר-אילן. מדובר בהכשרת המסלול שבין צומת הגבעה הצרפתית לאזור התחנה המרכזית דרך השכונות החרדיות במרכז העיר לתנועת כלי תחבורה ציבורית בלבד. פרויקט שכזה הינו אחד החשובים בתוכנית, אך כרוך בעבודות תשתית מסיביות בטבורן של השכונות החרדיות הוותיקות בעיר.



השלב השני של תוכנית הסעת ההמונים בירושלים כולל עוד את פרויקט פארק המסילה: הכנת תשתית רכבת קלה בין צומת פת לתוואי הקו הכחול, אך פרויקט זה אינו מתוקצב לפי שעה.



בנוסף, נכללת בתוכנית האפשרות להקים דפו חדש (תחנת מוצא) לרכבות הקלות באזור קרית הממשלה בעיר, ואולם זו מותנית בצורך שיעלה להקמת דפו נוסף, ורק במידה שיתברר כי הדפו הקיים באזור שועפט לא ניתן להרחבה. העלות הנוספת של שני פרויקטים מושהים אלה מוערכת לפי שעה ב-500 מיליון שקל.



יש לציין כי לצד מערכות הסעת ההמונים, השלב השני בתוכנית הפיתוח התחבורתית בעיר כולל גם תוכנית לפיתוח מערך הכבישים בירושלים במטרה ליצור מערכת כבישים טבעתית סביב העיר.



תוכנית זו כוללת את הפרויקטים המבוצעים לסלילת כביש 16, כביש 20 וכביש 4 דרום, ובעתיד תכלול את סלילת כביש הטבעת המזרחי של העיר, בין דרך בגין לכביש 1 דרך תלפיות וצור באהר. עלות תוכנית כבישים זו מסתכמת לפי שעה ב-5 מיליארד שקל נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully