וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: ישיבות הדירקטוריון בבנקים יוקלטו ויתומללו

מאת אתי אפללו

19.8.2010 / 7:05

בנק ישראל מפרסם נוהל חדש הקובע כללים לפעילות הדירקטוריון. הפיקוח על הבנקים יוכל למנוע חידוש כהונה של דירקטור - בהתאם לביצועיו; תצומצם פעילות הדירקטוריונים במתן אשראי



>> הפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, מפיק לקחים מהמאבק שניהל בשנת 2009 עם דירקטוריון בנק הפועלים ומליקויים שגילה בביקורות שערך בבנקים השונים - ומעדכן את הנוהל הדן בעבודת הדירקטוריון.

בכלל זה קובע הפיקוח כי כל ישיבות הדירקטוריון בבנקים השונים יוקלטו ויתומללו. כפי שנחשף ב-themarker, שלח השבוע הפיקוח על הבנקים את הטיוטה המתקנת את נוהל בנקאי תקין 301 הדן בעבודת הדירקטוריון.



נוהל בנקאי הוא סוג של רגולציה המיוחדת לבנקים. נהלים אלה שמוציא המפקח על הבנקים משקפים את עמדתו ביחס לניהול תקין של הבנקים בעניינים שונים. בנוהל בנקאי 301 מפורטים התחומים שבהם חייב הדירקטוריון לדון, כמו אשראי, ניהול סיכונים, שכר ההנהלה ועוד.



כמו כן הנוהל מפרט את ההנחיות שחייב הדירקטוריון לקבוע בנושאים כמו מנגנונים לפיקוח ובקרה, הרכבו של הדירקטוריון, תכיפות התכנסותו, דרישות מהיו"ר ודרך עבודת ועדות הדירקטוריון. השינוי הראשון בטיוטה שהוציא שלשום בנק ישראל, מחיל את כל הוראות הנוהל גם על חברות כרטיסי האשראי ולא רק על הבנקים.



סעיף חשוב בנוהל עוסק בהגבלות שיחולו על הדירקטוריון באישור האשראי. כיום עסקות אשראי גדולות עוברות את אישור הדירקטוריון. ואולם, על פי הוראות באזל 2 הדירקטורים צריכים להימנע ממעורבות בניהול השוטף של התאגיד הבנקאי. הטיוטה קובעת כי על הדירקטוריון להימנע כשיטה מהתערבות בניהול השוטף.



עיסוק הדירקטוריון באישורי אשראי יהיה מצומצם ולשם כך על הדירקטוריון לאשר מדיניות אשראי מפורטת ולהגדיר מגבלות ברורות ומפורטות שיתייחסו, בין היתר לנושאים הבאים: שוק היעד, הרכב התיק, תנאי הריבית ותנאים אחרים, מבנה המגבלות, סמכויות אישור האשראי ודיווחים על חריגים.



בנוסף, הדירקטוריון צריך לוודא כי בהנהלה מתקיימים תהליכי אישור וחיתום נאותים למתן אשראי. עם זאת, הוא לא יהיה מעורב במתן אשראי באופן שוטף.



עוד קובע הפיקוח כי דירקטור ישתתף לפחות בשני שלישים מישיבות הדירקטוריון במשך שנה קלנדרית, ואם לא עשה זאת, יצטרך להגיש את התפטרותו. אם הוא לא התפטר - תפקע כהונתו.



על מנת להעלות את הרמה המקצועית של הדירקטוריונים נקבע כי הדירקטוריון יקבע ויישם תוכנית שנתית להכשרה מקצועית מתמשכת לחבריו ואחת לשנתיים יבצע הדירקטוריון תהליך הערכה עצמית שיבדוק את יעילות עבודת הדירקטוריון. בנוסף, כל דירקטור שמסיים קדנציה של שלוש שנים, יעבור הערכה בפיקוח על הבנקים שיחליט האם להפסיק את כהונתו או לחדש את מינויו. בין השיקולים שרשאי יהיה המפקח לשקול תהיה האפקטיביות של עבודתו בדירקטוריון כתנאי לחידוש כהונתו.



עוד קובע הפיקוח על הבנקים כי "הדירקטוריון יוודא שהתאגיד הבנקאי יפעל תוך ציות לחוק ולרגולציה וישמור על מערכת יחסים תקינה עם הרגולטורים". על מנת שלא להגיע למצבים שבהם בנק ישראל נאלץ להיאבק בדירקטוריונים, הוחלט כי כל דירקטוריון יקבע קוד אתי לבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully