וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמריקה חיה על תחרות - ברבי, הנערה הכל אמריקאית, תצטרך להתחרות גם היא"

רויטרס

19.8.2010 / 8:24

יצרנית בראץ מאשימה את יצרנית ברבי בריגול תעשייתי חמור ■ לאחר ששופט ביטל את העברת מותג בראץ מידי MGA לידי מאטל, יוצאת MGA למתקפה על ההתנהגות הלא אתית של מתחרתה ■ משפט חוזר על הזכויות לבראץ יתקיים בינואר 2011



מאטל, יצרנית בובות ברבי, הואשמה על ידי מתחרתה mga, יצרנית בובות בראץ בריגול אחר חברות מתחרות במשך 15 שנה ושימוש בהונאה לגניבת פרטים של יותר מ-50 מוצרים. האשמות אלה מסלימות את הקרב המשפטי בין השתיים על הזכויות לבובות בראץ, שמתנהל זה שנים.



בעתירה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס ביום שני, טענה mga כי עובדי מאטל, באישור בכירי החברה, חדרו לחדרי תצוגה פרטיים של מתחרות כדי לגנוב רעיונות למוצרים, רשימות מחירים ואסטרטגיות פרסום.

mga אמרה כי מאטל, יצרנית בובות ברבי וקן, הרחיקה לכת עד כדי כך שהדפיסה כרטיסי ביקור מזויפים כדי לזכות בכניסה ולהשיג את הגביע הקדוש - מידע על מתחרותיה. הדו"חות שהופקו מגיחות אלה למעוזי האויב נשלחו בתפוצה נרחבת בתוך מאטל ונבחנו על ידי המנכ"ל בוב אקרט - כך נכתב במסמכים המשפטיים.



מאטל השיגה, לכאורה, גישה לחדרי תצוגה של יצרניות צעצועים אחרות, כולל הסברו, לגו וסוני - נכתב בתלונה שהוגשה.



יצרנית ברבי עשתה זאת "כדי לשמר באופן בלתי חוקי את יתרונה התחרותי בתעשיית הצעצועים, את המוניטין שקידמה ללא לאות לעצמה כחברה אתית, וחשוב מכל - מנקודת מבטה של mga, את יכולתה להונות שופט פדרלי להאמין כי מאטל טובה ו-mga רעה", אמרה mga.



מנכ"ל mga אייזיק לריאן סירב להגיב בדבר התלונה. דוברת מאטל, ליסה מארי בונג'ובאני, אמרה כי החברה מצפה בכיליון עיניים לסתור את האשמות mga בבית המשפט. "טענות אלה של הדקה ה-90 נטולות בסיס. הן ניסיון ציני להסיח את תשומת הלב ממעללי mga עצמה", אמרה בונג'ובאני.



mga הגישה את התלונה ארבעה שבועות לאחר שבית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו קיבל את ערעורה של mga על פסיקה בערכאה נמוכה יותר. לדברי ביהמ"ש לערעורים, השופט המחוזי שגה כשהעניק למאטל את הבעלות על מותג בראץ ששוויו מיליארד דולר. בכך נסללה הדרך למשפט חוזר, שיתקיים ב-11 בינואר וינסה לקבוע למי שייכות הבובות האתניות החצופות.



מצלמות ריגול



לפי טענות mga, עובדי מאטל מקבוצת מודיעין השווקים ביקרו לעתים קרובות בירידי צעצועים ברחבי העולם וקיבלו גישה למקומות שונים על סמך הצגת זהות כוזבת. הם חתמו על הסכמי סודיות שלא היה בכוונתם לכבד - טענה mga.



עובדי מאטל השתמשו במצלמות ריגול שעליהם שילמה מאטל, נכתב בעתירה, והמידע על מתחרותיה הוצג בפני מאות עובדי מאטל באולם במטה החברה. "שיטות הריגול של מאטל היו ידועות ברחבי החברה, כולל למנהליה הבכירים", נטען במסמכים. "קבוצת מודיעין השוק דנה בטקטיקות שלה בגלוי".



האשמותיה של mga מבוססות בעיקר על עדויות של עובד לשעבר של מאטל שאמר שעזב את החברה מאחר שלא האמין בשיטות הריגול הללו. אותו עובד, סאל וילסנור, לא היה זמין להגיב.



הוצאות קבוצת מודיעין השווקים היו נתונות לפיקוח של שני בכירים שדיווחו למאט בוסקט, לשעבר נשיא מותגי מאטל. "בוסקט היה מיודד עם וילסנור וידע מה הוא עושה כדי להשיג את המידע", נטען בתלונה. בוסקט מכהן עתה כיו"ר אנסקו, יצרנית מתנות ופריטי אספנים, ולא היה זמין להגיב.



עם זאת, כדי להוכיח כי נגנבו סודות מסחריים, החברה הנפגעת צריכה להוכיח כי המידע הגנוב היה קניינה הרוחני - אמר מרק הליגן, עורך דין בתחום הקניין הרוחני. ללא הוכחה שכזו, השיטות לאיסוף המידע אינן רלוונטיות בהכרח, הוסיף. פריצה למעבדה באישון לילה כדי לגנוב מידע היא עבירה פלילית, אך פעילויות אחרות נמצאות בתחום האפור, אמר הליגן. הוא הוסיף כי מתחרות עורכות מחקרים זו אודות זו בתערוכות, והן אינן תמיד חושפות בעבור מי עובדים נציגיהן. "אמות המידה אינן ברורות במקרה הזה".




באוגוסט 2008 פסק חבר מושבעים בקליפורניה כי mga ולריאן צריכים לשלם למאטל 100 מיליון דולר, לאחר שקבעו כי מעצב ברבי, קרטר בריאנט, היה תחת חוזה עם מאטל כשמכר ל-mga שרטוטים שעליהם התבסס עיצוב בובות הבראץ. השופט סטיבן לרסון, שמאז פרש מכס המשפט, הורה ל-mga להעביר את נכסי בראץ למאטל.



ואולם ב-22 ביולי השנה כתב השופט אלכס קוזינסקי כי לא היה זה הוגן להעביר את בראץ, שערכן נוצר באופן מכריע על ידי mga, לידי מאטל. הוא קבע כי יתקיים משפט חדש בנושא. "אמריקה חיה על תחרות. ברבי, הנערה הכל-אמריקאית, תצטרך להתחרות גם היא", הוא כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully