וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: ללא הזינוק במחירי הדירות נגלה שהאינפלציה נמוכה ואין סיבה להעלות ריבית

טל לוי

19.8.2010 / 11:57

הכלכלן הראשי, גיל בפמן: צמיחה של 4.7% ברבעון מלמדת שאין האטה בפעילות הכלכלית בישראל



מדד המחירים לצרכן עלה מתחילת השנה ב-1.1% וב-12 החודשים האחרונים ב-1.8%. עם זאת, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל בפמן, מצא כי העלייה במחירי הדיור תרמה 60% לעלייה במדד, כך שבניטרול עלייה זו, קיימת בישראל אינפלציה נמוכה משמעותית לעומת הנתון הרשמי.



בכך מפנה בפמן לשתי בעיות: הראשונה, היא העלייה החדה במחירי הדירות, והשנייה: הפער הקיים בין נתוני המדד הרשמיים לנתוני המדד בפועל. לפיכך, סבור בפמן, כי במצב בו האינפלציה נמוכה אין סיבה להעלות את הריבית שכן העלאת ריבית נחשבת לצעד שמטרתו לרסן אינפלציה.



"נתוני הצמיחה אינם מלמדים על האטה בפעילות הכלכלית"



הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה לפני כמה ימים, כי הצמיחה במשק הסתכמה ברבעון השני של 2010 ב-4.7% וכי התוצר העסקי התרחב ב-6%. מדובר בקצבי הצמיחה המהירים ביותר שנמדדו מאז ראשית 2008 - פרוץ המשבר הכלכלי העולמי.

בשבועות האחרונים רמזו מספר אינדיקטורים כלכליים על אפשרות להאטה בצמיחה ובראשם המדד המשולב של בנק ישראל הבוחן את מצב המשק, ואשר עלה בשיעורים מעט נמוכים. עם זאת, בפמן סבור כי צמיחה מהירה זו, אינה מלמדת לעת עתה על האטה בפעילות הכלכלית.



הגורמים אשר הביאו לצמיחה המהירה ברביע השני היו הצריכה הפרטית אשר גדלה בכ-8.7% במונחים שנתיים, וכן היצוא אשר התרחב ב-15.8%. גם ההשקעות במשק, בפרט בבנייה למגורים, גדלו בקצב מהיר.



בנק דיסקונט: בנק ישראל יעמוד בדילמה לא פשוטה בהחלטת הריבית הקרובה



הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, נירה שמיר, סבורה כי בנק ישראל צפוי לעמוד בדילמה לא פשוטה בהחלטת הריבית הקרובה שתיערך ביום שני וזאת בשל שני כוחות מנוגדים:



מצד אחד, נתוני התאוששות חלשים בעולם שמכתיבים סביבת ריבית נמוכה בעולם, וכן חשש שהעלאת ריבית תחזק את השקל ותפגע ביצואנים. מצד שני, הריבית הנמוכה בישראל היא אחד הגורמים לעלייה במחירי הדירות. כמו כן נתוני הצמיחה האחרונים הראו שבישראל קיימת רמת פעילות כלכלית גבוהה יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully