וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדת הפלא של אסיה: אינדונזיה עוקפת את סיו והודו כיעד המועדף על משקיעים במזרח

אוברי בלפורד | ניו יורק טיימס

19.8.2010 / 12:37

עם כלכלה יציבה, בורסה שעולה ומטבע מקומי מתחזק מגיחה אינדונזיה מהמשבר הכלכלי עם מוניטין חדש ומפתיע ■ הבורסה הגיעה החודש לשיא חיובי, והיא נמנית עם הבורסות בעלות הביצועים הטובים ביותר באסיה השנה



אחרי שנים של חוסר יעילות, שחיתות וחוסר יציבות, מגיחה אינדונזיה מהמשבר הכלכלי העולמי עם מוניטין חדש ומפתיע - המדינה נהפכה לפלא כלכלי. כלכלת המדינה, הגדולה ביותר בדרום-מזרח אסיה, צמחה בשיעור שנתי של 6.2% ברבעון השני של השנה, כך עולה מנתונים שפורסמו בתחילת אוגוסט. עלייה ניכרת לעומת 2009, אז צמח התוצר המקומי הגולמי ב-4.5%.



הבורסה באינדונזיה הגיעה החודש לשיא חיובי, והיא נמנית עם הבורסות בעלות הביצועים הטובים ביותר באסיה השנה, לאחר שזינקה ביותר מ-20% מאז ה-1 בינואר. המטבע המקומי, הרופיה, התחזק בכמעט 5% מול הדולר השנה, ונהפך לאחד המטבעות החזקים באסיה, מלבד הין היפני.



ההשקעות הזרות הישירות, שהיו רדומות במשך שנים לאחר המשבר הכלכלי של 1997 באסיה, חוזרות. הן הגיעו ל-3.7 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, עלייה של 51% לעומת אשתקד, כך מסרה לפני כשבועיים מועצת תיאום ההשקעות באינדונזיה. שיעור ההשקעות הזרות השנה צפוי להיות גבוה מזה שנרשם ב-2008, בסך 14.87 מיליארד דולר.



הנתונים הובילו חלק מהמומחים לטעון כי אינדונזיה, דמוקרטיה בעלת רוב מוסלמי ואחת מהמדינות המאוכלסות ביותר בעולם, עשויה לזכות בקרוב לתשומת לב מצד משקיעים בינלאומיים, בדומה לזו המורעפת כיום על סין ועל הודו.



"אינדונזיה היא אחד היעדים המעניינים והאטרקטיביים ביותר בעולם כיום", אומר לננג טריהרדיאן, אנליסט בסיילנדרה קפיטל, חברת ניהול קרנות שבסיסה בבירה ג'קרטה. "ההשקעות הזרות זורמות לאינדונזיה, והן מוקצות בעיקר לשוקי ההון, לאג"ח ולמניות".



ואולם אין ספק בכך שמכשולים רבים קיימים עדיין בדרך להשגת צמיחה בת קיימא. למרות ההתקדמות בטיפול בשחיתויות, המשקיעים מתלוננים על רגולציה מבלבלת ועל חוקי עבודה שמקשים על פיטורי עובדים. ההשקעות בתשתיות מאז המשבר הכלכלי ב-1997 היו מועטות, והפסקות חשמל תכופות פוקדות את המדינה מזה שנים. מערכת החינוך זוכה אמנם להצלחה בהקניית מיומנויות יסוד כמו ידיעת קרוא וכתוב, אך האוניברסיטאות והמכללות במדינה נחשבות למיושנות.



יותר מעשור לאחר ההפיכה הכאוטית שהפילה את דיקטטורת סוהרטו ב-1998 והובילה לחששות מפני פילוג בשלטון, כמו גם האיום למיליטנטיות איסלמית, נראה כי כלכלת אינדונזיה התייצבה. היא עשירה במשאבים טבעיים כמו שמן דקלים, נחושת ועצים - סחורות שהביקוש להן בסין גבוה במיוחד.



ממשלת הנשיא סוסילו במבנג יודהויונו זכתה לשבחים בשל צמצום הגירעון והצלחתה החלקית במלחמה בשוחד. יודהויונו זכה ברוב משמעותי בבחירות לכהונה נוספת בת חמש שנים ב-2009, וכחלק מהשינויים שמטרתם לחזק את הדמוקרטיה, הואצלו סמכויות לממשל המקומי, שהבחירות אליו מתנהלות בדרך כלל באופן רגוע ומסודר.



אפשר לומר כי אינדונזיה אטרקטיבית יותר כיום משום ששווקים בינלאומיים רבים נמצאים במצב עגום. החובות הנמוכים שלה, הצמיחה החזקה ותחושת האופטימיות עומדים לזכותה, לעומת הדכדוך השורה בשווקים מפותחים דוגמת ארה"ב, יפן ואירופה.



השוק הצרכני האדיר במדינה, שמהווה יותר משני שלישים מהתוצר המקומי הגולמי, נחשב למנוע הצמיחה העיקרי של אינדונזיה. אף כי המשבר העולמי פגע בביטחון הכלכלי האישי, האוכלוסיה הצעירה יחסית של אינדונזיה, שמונה 240 מיליון איש, ומדיניות התמריצים של הממשלה, כמו גם תוכנית פופולרית להעברות מזומנים ישירות לעניים, תרמו לצמיחת הצריכה הפרטית.



שפע של ידיים עובדות



בג'קרטה, פקקי התנועה והקניונים הצצים בכל פינה נתפשים כסימנים של התחזקות המעמד הבינוני. קניון גרנד אינדונזיה העצום נפתח ב-2007 במרכז הבירה, והמשיך להתפתח בתקופה שבה המשבר היכה בשאר העולם. "אנחנו מוכרים מותגים בינלאומיים כדי שהאינדונזים לא יצטרכו לקנות אותם מחוץ למדינה", אומר טייגס פריטה סורויה, דובר הקניון. "המסחר התחזק למרות המשבר העולמי".



מנגד נשמעת ביקורת כי רוב תושבי המדינה אינם מושפעים מהצמיחה. כ-15% מהאוכלוסיה נמצאים מתחת לקו העוני הרשמי של הממשלה שעומד על כדולר ליום, אך ארגונים חברתיים טוענים כי שיעור זה יהיה גדול יותר אם הממשלה תציב את הרף על 1.25 דולרים ליום. הצמיחה האטית יחסית בתעשיות עתירות עובדים אינה תורמת לריסון שיעור האבטלה, שעומד על יותר מ-7%.



הממשלה סבורה כי ההשקעות הזרות הן אלה שיסייעו בהגדלת הצמיחה ובהשפעתה על האוכלוסיה, בייחוד בתעשיות הייצור. "ועדת תיאום ההשקעות הממשלתית, bkpm, מקווה למשוך השקעות זרות בסך 30-40 מיליארד דולר בשנה עד 2015 - פי שלושה מסכום ההשקעות שנרשם בשנה שעברה", אומר יו"ר הוועדה גיטה וירז'וואן.



בכלכלה, ששוויה הנוכחי הוא 650 מיליארד דולר בשנה והוא צפוי לצמוח לטריליון דולר תוך חמש שנים, לא מדובר בסכומים גבוהים, אבל הם נחוצים כדי לייסד את תדמיתה של אינדונזיה כיעד השקעות בינלאומי רציני. "זה לא יהיה קל, אבל זה אפשרי", טוען וירז'וואן.



אינדונזיה פועלת כיום לשנות את החוקים כדי להקל על רכישות נדל"ן להקמת תשתיות והיא מעוניינת להגדיל את ההשקעות בתשתיות. הממשלה שינתה באחרונה את חוקי ההשקעות בתחומים כמו שירותי בריאות, בנייה וייצור חשמל. במקביל, בניסיון לרסן את ההשקעות ה"חמות" או הספקולטיביות, היא חוקקה חוקים שדורשים מהמשקיעים באגרות חוב הממשלתיות להחזיק בהן למשך זמן רב יותר.



מאמצים אלה נושאים פרי. החודש הודיעה הממשלה כי קרן ההשקעות הממשלתית של סין, צ'יינה אינווסטמנט קורפ, תשקיע 25 מיליארד דולר בתשתיות באינדונזיה. פוסקו, ענקית המתכת הדרום-קוריאנית, חתמה על עסקה של 6 מיליארד דולר בתחילת אוגוסט לבניית מפעל, בשיתוף עם יצרנית המתכת המקומית קרטאו.



קטיה שריבר, דוברת חברת אדידס, שביצעה צעדי התרחבות אגרסיביים במדינה, אומרת כי אינדונזיה, הספקית השלישית בגודלה של החברה, מציעה "שפע של ידיים עובדות, איכות טובה, מחירים תחרותיים ויציבות פוליטית". לטענתה, על אף שהתפוקה במדינה צומחת במהירות, היא היא אינה באה על חשבון הספקיות המובילות שלה, וייטנאם וסין.



הבורסה המקומית שיקפה את התחזקות הכלכלה: המניות הקשורות לסחורות, מגזר הייצוא העיקרי של אינדונזיה, הובילו בראשה. מניות הבנקים התחזקו על רקע התחזיות לצמיחת הצריכה הפרטית וחוסנם היחסי של הבנקים, שהצליחו ברובם לצלוח כמעט ללא פגע את משבר האשראי. גם מניות חברות גדולות, כמו יוניליוור אינדונזיה ומפיצת הרכב אסטרה אינטרנשיונל, רשמו לעצמן צמיחה מרשימה בבורסה המקומית.



את הצמיחה המרשימה מלווים החששות מפני עלייה חדה באינפלציה. הבנק המרכזי של אינדונזיה החליט השבוע להשאיר את הריבית בשיעור של 6.5%, אף כי שיעור האינפלציה השנתי זינק ל-6.22% ביולי.



ואולם התחושה הכללית היא שאינדונזיה פורחת. "אחרי שהשקיעו בסין ובהודו, הזרים מחפשים את המקום החם הבא באסיה לשים בו את כספם", אומר פאוזי איכסן, כלכלן בכיר בסטנדרד צ'רטר באינדונזיה. "זאת חייבת להיות אינדונזיה. זה היעד המתבקש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully