וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקודה יטי: מכונית פשוטה שמדברת בגובה העיניים

יואב קווה

19.8.2010 / 13:24

סקודה יטי היא מכונית שימושית ופשוטה שמעניקה תמורה לכסף &#9632 רק אל תרדו עמה מהכביש - היא רחוקה מלהיות רכב שטח יעיל &#9632 בשורה התחתונה אפשר לקבוע כי המכונית היא אלטרנטיבה זולה וצנועה לניסאן קשקאי



היה היתה סובארו פורסטר. והיא היתה 4x4, אבל בגלימת סטיישן תמימה. והפורסטר הילכה בכבישים ובשדות ומשכה לבבות. זו היתה אהבה עזה של מיעוט קטן. הרוב הרי חשקו בג'יפים שנראים כמו ג'יפים. היה היתה סובארו פורסטר בצורת סטיישן תמימה והיא איננה עוד. היצרן היפני החליף אותה בפורסטר חדשה בצורת suv גבוה ושחצני כמו כולם. והנה עולה מדרך העפר הממשיכה האידיאולוגית של אותה פורסטר. לחרטומה סמל של סקודה ולאחוריה כיתוב yeti. היא בעלת צורה רבועה, תכליתית וצנועה ויש לה את החן האבוד של הפורסטר מפעם. אבל איך את נוסעת, סקודה יטי?



איש השלג הצ'כי



בעבר ננקטה בקונצרן פולקסווגן חלוקה למותגים שמרניים-צפוניים וליברליים-דרומיים. בשמרנים: פולקסווגן ובנטלי (כן, גם בנטלי שייכת לפולקסווגן). בנועזים: אאודי, סיאט ולמבורגיני (כן, גם למבורגיני שייכת לפולקסווגן). וסקודה היכן? הביטו באוקטביה, בסופרב וגם בפאביה והתשובה ברורה - בשמרניים. אלא שב-2006 נכנס לתמונה דגם רומסטר - הכלאה מקסימה בין מכונית קטנה למסחרית קומפקטית - והוכיח שסקודה היא לא כזאת שמרנית.



כעת מגיעה לישראל סקודה יטי. המכונית הזאת, שילוב בין סטיישן לג'יפון, רחוקה מהשמרנות הממלכתית של אוקטביה ושל סופרב, אבל בהחלט מקיימת את ערכי המותג של סקודה - פשטות, שימושיות, מרחב פנים ותמורה לכסף. שימו רגע את דגמי ה-suv המודרניים הרגילים בצד וקבלו את איש השלג הצ'כי: תכליתי, ישיר, נטול פוזה ומדבר אתך בגובה העיניים.



גם המחיר הוגן. יטי משווקת בישראל במחיר של 135 אלף שקל - רק קצת יותר יקרה ממשפחתיות רגילות וזולה ב-20-40 אלף שקל מרוב הג'יפונים. למרות המראה הג'יפי, היא מצוידת רק בהנעה קדמית ולא במערכת 4x4. זה חבל. אפילו מאוד. אם כי באופק מנצנצת אנייה ועליה משלוח של יטי בגרסת 4x4 עם מנוע דיזל 2.0 ליטרים (המחיר, מן הסתם, יהיה גבוה יותר משמעותית).



היא רק נראית קרבית



לקחתי את היטי לסיבוב מגוון: שטח רך, כביש עירוני, בינעירוני ומפותל. הדבר הראשון שמצא חן בעיניי הוא תנוחת הנהיגה. הנהג יושב גבוה וזקוף מעל מכסה המנוע. זה הזכיר לי לנדרובר דיסקברי וכן, סובארו פורסטר ואימפרזה של פעם. באירופה משווקת יטי במבחר של חמישה מנועי בנזין ודיזל. בישראל, בינתיים, רק מנוע אחד: בנזין, 1.2 ליטרים. המנוע הזה, בסיוע מגדש טורבו, מספק 105 כ"ס ומומנט של 17.8 קג"מ. ההנעה היא קדמית ותיבת ההילוכים היא מסוג dsg - רובוטית עם שני מצמדים.



האם 1.2 ליטרים מספיקים? התשובה היא כן. אמנם לא תשרפו עם היטי אף כביש, אבל המכונית בהחלט מתנהלת בקצב מכובד ומספק. תיבת ההילוכים עושה עבודה טובה וחלקה.



יטי היא מכונית קצרה למדי - 422 ס"מ. מאזדה3, לשם השוואה, ארוכה ממנה בכמעט 40 ס"מ. אלא שבפנים לא ירגישו הנוסעים בצפיפות בהשוואה למאזדה3. זה קורה בזכות ממד הגובה, שמקביל לזה של ג'יפון מן השורה (169 ס"מ) ובזכות המושב האחורי עם המשענת הזקופה יחסית.



נוחות הנסיעה טובה בעיר ומחוצה לה. מערכת המתלים מתפקדת היטב והיטי אפילו מציעה מידה של הנאת נהיגה. ובשטח? היא נראית קרבית, המרווחים בין הגלגלים לבתי הגלגלים עושים חשק, אבל היטי היא לא הרבה יותר ממכונית כביש-כביש. בוודאי לא בגרסה הנוכחית שמצוידת בהנעה קדמית בלבד.



האם יטי 4x4 תאיים על לנדרובר דיסקברי? בוודאות לא. המכונית לא מצוידת בהילוכי כוח, ומהניסיון שלי עם אאודי q3 אני יודע שתיבת ה-dsg לא אוהבת תנאי שטח קשים. עוד משהו: במהלך נסיעת השטח הקלה שערכתי באוטו נשמעו חריקות רבות מהמרכב, שהתפתל תחת עומס פני השטח המשתנים. פגשתי בעבר מרכבים חורקים אבל אף פעם לא במכונית חדשה שאמורה להיות הדוקה. הלו, סקודה, מכם אני מצפה ליותר.



גימיק להרשמת בחורות



יטי נמכרת בישראל בשתי רמות גימור. הראשונה היא 135 :ambition אלף שקל, חישוקי 16 אינץ', בקרת אקלים, שש כריות אוויר; השנייה היא 145 :experience אלף שקל, חישוקי 17 אינץ', בקרת אקלים מפוצלת, שמונה כריות אוויר, שליטה על מערכת השמע מההגה, פנסים עוקבי פנייה, מערכת ניטור לחץ ניפוח בצמיגים ומערכת עזר לחנייה.



מערכת עזר לחנייה? פגשתי כזאת בעבר בפולקסווגן טוראן. לוחצים על כפתור, חולפים בנסיעה לצד מקום החנייה - מרווח בין שתי מכוניות. המערכת מודדת אם המרווח מספק ואם כן מודיעה לך לעזוב את ההגה (!) ולשלב להילוך אחורי. אתה מציית, רוח רפאים כלשהי לוקחת פיקוד על ההגה ומסובבת אותו בעצמה, והמכונית משתחלת לתוך החנייה.



גימיק להרשמת הצד השני בדייט ראשון? בוודאי. אביזר שימושי ביום-יום? לא ממש. המערכת הזאת לא תמיד מצליחה למדוד כמו שצריך את המרחב לחנייה ולכן מסרבת להיכנס לפעולה. עכשיו דמיינו כחול-לבן תל-אביבי טיפוסי, נהג בסקודה יטי שמנסה לשכנע את המערכת לתפקד ועוד שלושה נהגים חסרי סבלנות שצופרים מאחור.



אלטרנטיבה זולה וצנועה



המחיר של יטי מקביל לזה של דייהטסו טריוס 4x4. טריוס טובה יותר משמעותית בשטח אבל בכביש היא צעצועית ופחות מתאימה למשפחה ולנסיעות בינעירוניות. וכך, בשורה התחתונה, אפשר לקבוע שסקודה יטי היא אלטרנטיבה זולה, צנועה ומוצלחת לגרסאות ההנעה הקדמית של יונדאי ix35 ושל ניסאן קשקאי.







בעד: פרקטית, עיצוב צנוע וחינני, צריכת דלק נמוכה.



נגד: יכולת דלה בשטח.



שורה תחתונה: מחכה ל-4x4.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully