וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות: הסיבה להתייקרות החדה של הירקות ביולי - החום הכבד

עמירם כהן

19.8.2010 / 15:01

העגבניות התייקרו בחודש שעבר בשיעור ממוצע של 23.2%, הכרובית ב-16.2% והקישואים ב-14%



מומחי המכון למחקר חקלאי בבית דגן (המכון הוולקני) במשרד החקלאות, מסבירים את ההתייקרות החדה של הירקות בשיעור חריג של 7.1%, בגל החום הכבד העובר על ישראל. החום הכבד פגע בעיקר ביבולי העגבניות, מפני שבמהלך החניטה (המעבר מפרח לפרי) נפגעו פרחי העגבניות מהחום הכבד ולא יצרו פרי.



מנתוני הלמ"ס והאגף לתכנון חקלאי במשרד החקלאות עולה, כי העגבניות התייקרו בחודש שעבר בשיעור ממוצע של 23.2%, הכרובית ב-16.2%, הכרוב ב-1.6% והקישואים ב-14%.



בחודש יולי עמד פער התיווך שגזרו המשווקים והמתווכים למיניהם בענף הירקות ובכללם סיטונאי הירקות ורשתות השיווק על 82.2%. משמעות הדבר היא שהצרכן שילם מחיר כמעט כפול מהתמורה לה זכה מגדל הירקות. את פער התיווך בענף הירקות הובילו ביולי העגבניות (113%), הגזר (107.2%) והמלפפונים (106.2%).



בעוד הירקות התייקרו בשיעור חד, חלה ירידה מתונה מאוד במחירי הפירות, שעדיין גבוהים מאוד בהשוואה למחירים בשנה שעברה. גם בענף הפירות פירות מסבירים את התופעה בגלי החום, הלא מקובלים, שתקפו את מטעי הפירות בחורף שעבר ולא אפשרו לפרחים לחנוט לירות.



בחודש שעבר הוזלו הפירות בשיעור ממוצע של 0.5%, אך המחירים נשארו גבוהים מהממוצע הרב שנתי. את ההוזלות הובילו האפרסקים (11.4%-), השזיפים ( 7.6%-) והאגסים ( 6.6%-). במקביל נרשמה התייקרות בפירות שנקטפו בחורף. את ההתייקרות הובילו האבוקדו (30.6%), הלימון (13.3%) והבננות 12.7%).



מנתוני הלמ"ס והאגף לתכנון חקלאי עולה, כי מאז ינואר 2006, המועד בו החל משרד החקלאות לפרסם את מדד מחירי התוצרת החקלאות הטרייה, ההתייקרות המצטברת של ירקות, פירות, בשר, חלב ומוצריו, עופות, ביצים ודגים) הסתכמה ב-25.2%, שיעור כמעט כפול משיעור ההתייקרות של מדד המחירים לצרכן, שעלה בתקופה המדווחת ב-13%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully