וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר האבוד של המאפיה האיטלקית

מאת אשר שכטר

20.8.2010 / 7:14

משפחות המאפיה האיטלקיות נהפכו בעשורים האחרונים לאימפריות פיננסים גלובליות ? גל מעצרים נרחב של משטרת איטליה הגיע לשיאו השבוע, והנחית מכה כואבת על הפשע המאורגן: רכוש בשווי 800 מיליון יורו שהיה בבעלות הקוזה נוסטרה נתפס והוחרם ? בין הנכסים שנחשפו: קבוצת כדורג



>> לאחר שנים של חיפושים קדחתניים, מצאה ביום שלישי משטרת איטליה את האוצר האבוד של המאפיה: 800 מיליון יורו (יותר ממיליארד דולר) של נכסים ברחבי סיציליה. האוצר שמצאה המשטרה כולל כסף מזומן, עסקים ונדל"ן - בהם מרפאה לחולי סרטן וקבוצת כדורגל מקומית. שמונה חברות בנייה מקומיות הוחרמו, וטייקון מקומי הואשם בקשרים עם אנשי הפשע המאורגן ונידון ל-15.5 שנות מאסר.

הפשיטה המשטרתית היא ההישג המשמעותי האחרון של הרשויות האיטלקיות בשורה של פעולות משטרתיות בשנתיים האחרונות, מאז הוקמה ממשלת הימי-מרכז של סילביו ברלוסקוני ב-2008 והחמירה את המאבק בפשע המאורגן. בחודש שעבר הציג שר הפנים האיטלקי, רוברטו מרוני, את רשימת ההישגים: כ-6,500 אנשי מאפיה נעצרו באיטליה מאז 2008 - ממוצע של שמונה מעצרים ביום. מדי חודש נעצר מאפיונר בכיר. בין העצורים גם 26 מהפושעים הנמלטים המבוקשים ביותר.



בחודש שעבר יכלו רשויות החוק האיטלקיות להרשות לעצמן לשחרר עוד חיוך של שביעות רצון: באחת הפשיטות הגדולות ביותר של השנים האחרונות ואחת הגדולות בתולדות איטליה, עצרה המשטרה יותר מ-300 חיילים במאפיה של מחוז קלבריה, נדראנגטה ('ndrangheta), הנחשבת ארגון הפשע המסוכן והבלתי חדיר ביותר במדינה - אף יותר מהמאפיה של נפולי, הקמורה, ומהמאפיה הסיציליאנית. בין העצורים בפשיטה, שבה השתתפו 3,000 שוטרים, היה גם דומניקו אופדיסאנו, הבוס הגדול של נדראנגטה. בנוסף, הוחרמו נכסים בשווי מיליוני דולרים.



"היכינו בלב נדראנגטה", הכריז מרוני לאחר הפשיטה. בסנאט האיטלקי נעמדו מחוקקים על רגליהם, והריעו לשמע הבשורה.



מלחמת חורמה של הממשלה



ממצאי הפשיטה המשטרתית השבוע חשפו, שוב, עד כמה מעורה הקוזה נוסטרה בדרך החיים הסיציליאנית: הנכסים המוחרמים כללו 250 מיליון יורו בכמה חשבונות בנקים, מרכז אונקולוגי בפלרמו, שישה מרכזים רפואיים ושמונה חברות נדל"ן, בנוסף לדירות וכלי רכב.



כ-400 עובדים באותם עסקים נעצרו לחקירה, ואיש העסקים המקומי מישל איילו הורשע בהונאה ובשחיתות - לאחר שהואשם כי הודות לקשריו עם המאפיה יצר לעצמו מונופול מקומי בתחומי הבנייה והבריאות. איילו, 56, היה מנאמניו של ברנרדו פרובנזאנו, בוס הבוסים של המאפיה הסיציליאנית, שנעצר ב-2006 לאחר שהצליח לחמוק מרשויות החוק במשך לא פחות מ-43 שנה, מבלי שמקום הימצאו ייוודע.



הפשיטות הן כולן תוצאה של מלחמת החורמה שהכריזה ממשלת איטליה על הפשע המאורגן ב-31 בדצמבר 2009 - הצעד החריף ביותר שננקט נגד המאפיה באיטליה מאז ימיו של השופט ג'ובאני פלקונה בשנות ה-80.



הכרזת המלחמה היתה מפתיעה במיוחד, בהתחשב בכך שהגיעה מפיו של סילביו ברלוסקוני, ראש הממשלה שהואשם פעמים רבות בקשרים עם המאפיה בעצמו, ושאף נטען נגדו כי הגיע להסכם עם המאפיה הסיציליאנית, לפיו לא ייאבק בה בתמורה לתמיכה באזורים בהם שולט הפשע בדרום איטליה.



ברלוסקוני, שאינו זר להאשמות שחיתות, ביקש לשנות את תדמיתו ולהציג את עצמו כפוליטיקאי הנלחם בשחיתות ובפשע.



מאז שהחלה המלחמה המחודשת בפשע המאורגן באיטליה, נעצרו אלפי אנשי מאפיה. 21 מתוך 30 הפושעים המבוקשים ביותר במדינה נעצרו בשנתיים האחרונות, בהם פושעים שחמקו מרשויות החוק במשך שנים ארוכות. הממשלה פגעה גם במוקדי הכוח הפיננסיים של המאפיה: בעשורים האחרונים משפחות המאפיה האיטלקיות הפכו את עצמן לאימפריות פיננסים גלובליות, של סחר בסמים ובבני אדם, נדל"ן ועסקים נוספים, החולשות על הפעילות הכלכלית בשליש משטח איטליה.



מאז נכנס ברלוסקוני לכהונתו השלישית, הפקעת כספי המאפיה עלתה ב-89% לעומת הממשלה הקודמת. ביולי הפקיעה המשטרה נכסים בסך 1.4 מיליארד יורו הקשורים לבוס של המאפיה הסיציליאנית מתאו מסינה דנארו. בסך הכל, הפקיעה המשטרה ב-2007 נכסי מאפיה בסך 3.5 מיליארד יורו, 4.5 מיליארד יורו ב-2008 ו-5.4 מיליארד יורו ב-2009.



לפי מכון המחקר האיטלקי euripses, המאפיה האיטלקית גרפה ב-2009 הכנסות של 135 מיליארד יורו - מה שהופך אותה לחברה הגדולה במדינה מבחינת הכנסות, בשיעור של כ-8% מהתמ"ג. סכום הכסף שמולבן מדי שנה במדינה שווה ל-11% מהתמ"ג. הכנסותיה השנתיות של נדראנגטה לבדה מסתכמות ב-2.9% מהתמ"ג של איטליה, וקשרים סבוכים כאלה לכלכלת המדינה קשה להתיר. בסופו של דבר, ייתכן כי מעצר ראשי המאפיה כמוהו ככריתת ראשה של הידרה: ראשים אחרים פשוט יצמחו במקומם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully