וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטאש מחפשת אביר לבן: מגבשת הצעות רכש מתחרות עם חברות כימיקלים ממשלתיות סיניות

סוכנויות הידיעות

20.8.2010 / 17:34

קרנות השקעה ממשלתיות יספקו המימון, לפי ה"ג'ורנל"; BHP הגישה הצעת רכש רשמית



פוטאש (pcs) הקנדית, יצרנית האשלג הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, מנהלת מגעים עם שורה של חברות רב לאומיות וחברות ממשלתיות סיניות, לגבי אפשרות שהללו יגבשו הצעה מתחרה להצעת הרכש העוינת בסך 38.6 מיליארד דולר שקיבלה השבוע פוטאש מענקית הכרייה bhp ביליטון. כך לדברי למקורות המקורבים למצב, דיווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



פוטאש, המחזיקה ב-13.9% ממניות כיל הישראלית, מקווה כי קרנות השקעות ממשלתיות או בנקים סינים יספקו את המימון הנדרש להצעת הרכש המתחרה, הוסיפו המקורות. אנליסטים העריכו כי חברת הכרייה הברזילאית vale ומתחרתה של bhp, ריו טינטו, עשויות להיות מתמודדות מתבקשות על רכישת פוטאש, אולם הוסיפו כי קיים ספק לגבי יכולתן לגייס את המימון הנדרש לרכישת פוטאש, הנסחרת כעת בשווי שוק של כמעט 44 מיליארד דולר.



העיתון "פייננשל טיימס" דיווח היום על סימני התעניינות ראשונים ברכישת פוטאש גם מצד חברות בסין. חברת הכימיקלים הממשלתית הסינית, סינוכם, הודיעה היום כי בכוונתה לעקוב מקרוב אחרי הצעת הרכש העוינת של bhp לפוטאש, וכי החברה "מעוניינת בהזדמנויות השקעה בתחום האשלג מחוץ לסין".



דובר סינוכם, לי קיאנג, אמר לטיימס כי לסינוכם ופוטאש יש יחסי שיתוף פעולה טובים למדי. "אנחנו מקדישים תשומת לב רבה למה שקורה להם", אמר לי, אולם סירב לענות על השאלה האם החברה עשויה להגיש הצעת הרכש עבור פוטאש. סינוכם, חברת הנפט והגז הטבעי הרביעית בגודלה בסין, הגישה בשנה שעברה הצעת רכש בסך 2.3 מיליארד דולר עבור חברת נופארם, מתחרה אוסטרלית של מכתשים אגן, אולם ההצעה לא הבשילה לכדי עסקה.



bhp ביליטון, חברת הכרייה הגדולה בעולם, הגישה היום באופן רשמי את הצעת הרכש העוינת עבור מניות פוטאש. פרטי ההצעה זהים לאלו של שעליהם הודיעה bhp ביום רביעי, כאשר אמרה כי בכוונתה לעקוף את דירקטוריון פוטאש, שדחה את הצעת הרכש בטענה שאינה גבוהה דיה, ולפנות ישירות למשקיעים.



בהודעה היום הדגישה bhp כי תשלם 130 דולר עבור כל מניית פוטאש, וכי ההצעה תקפה עד ה-19 באוקטובר. bhp רכשה מודעות עמוד בעיתונים קנדיים על מנת לקדם את ההצעה בקנדה. מאז הצעת הרכש הראשונה, זינקו מניות פוטאש ביותר מ-35%, ואתמול ננעלו במחיר 148.84 דולר למניה. מניית פוטאש נסחרת כרגע בוול סטריט בירידות קלות של כ-0.6%.



bhp מעוניינת להגדיל את הנתח שלה בשוק האשלג, ומפתחת בימים אלה פרויקט אשלג בקנדה שצפוי להפיק 8 טונות של אשלג בשנה - כ-12% מתפוקת האשלג העולמית. בשנה שעברה אמר מנכ"ל bhp, מריוס קלופרס, כי החברה תשקיע מיליארדי דולרים בפרויקט.



פוטאש דיווחה בחודש שעבר על רווח רבעוני גדול מהצפוי של 472 מיליון דולר, זינוק של 153% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, על רקע עלייה חדה בביקוש לאשלג שהובילה לעלייה של 68% בהכנסות. פוטאש גם העלתה את תחזית הרווח לשנת 2010 כולה, וצופה כעת רווח שנתי של 5.5-5 דולרים למניה לעומת תחזית קודמת לרווח של 5.25-4.5 דולרים למניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully