וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: קיבוץ רשאי לשלול חברות מחבר שהוגשה כנגדו תביעה פלילית אף שעדיין לא הוכחה אשמה

עמירם כהן

21.8.2010 / 15:58

ההשלכה של שלילת חברות בקיבוצים מופרטים: החבר לא יהיה זכאי לחלקו בנכסים המופרטים



שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יורם נאור, דחה את ערעורו של הגזבר לשעבר של קיבוץ שפיים יהודה דורון ואשתו קטרינה, על החלטת האסיפה הכללית של הקיבוץ לשלול ממנו ומאשתו את חברותם בקיבוץ.



החלטת האסיפה הכללית התקבלה על בסיס סעיף בתקנון הקיבוץ המאפשר שלילת חברות בקיבוץ אם החבר פגע ביסודיות הקיבוץ ובאורחות החיים שלו. כמו כן דחה השופט נאור את הערעור שהגישה המשפחה על החלטת רשם האגודות השיתופיות עו"ד אורי זליגמן, שהחליט לא להתערב בהחלטת האסיפה הכללית שגם דחתה את בקשתן של שלושת בנותיו של הזוג דורון להצהיר עליהן כמועמדות לחברות בקיבוץ שפיים. על החלטת בית המשפט מדווח מקומון התנועה הקיבוצית "ידיעות הקיבוץ".



במהלך 2002 נחשד דורון כי ניצל את תפקידו ומעל בכספי הקיבוץ בסכום של כ-14 מיליון שקל, באמצעות ניהול השקעות שונות מכספים שנמסרו לו על ידי הקיבוץ. בהסכם פשרה שנחתם בין הצדדים במאי 2003, התחייב דורון להחזיר לקיבוץ 7.25 מיליון שקל מהכספים הללו אלא שלטענת הקיבוץ דורון לא קיים את חלקו בהסכם והחזיר לקופה 6.5 מיליון שקל בלבד ובשל כך הגיש נגדו תביעה כספית בסך 8.75 מיליון שקלים.



כמו כן פנה הקיבוץ למשטרה בתביעה לחקור את דורון על גניבת כספי הקיבוץ. התלונה נחקרה במשטרה במהלך כמה שנים וביולי 2008 הוגש נגד הזוג דורון כתב אישום על גניבה באמצעות מורשה, מרמה, הפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. ההחלטה בתיק עדיין לא התקבלה.



טרם הגשת כתב אישום פלילי, החליטה בדצמבר 2004 האסיפה הכללית של קיבוץ שפיים לשלול את חברותה של משפחת דורון בקיבוץ. המשפחה עירערה על ההחלטה בפני רשם האגודות השיתופיות, שפסק כי אינו מוצא מקום להתערב בהחלטת האסיפה הכללית וכי מועד פקיעת חברותה של משפחת דורון בקיבוץ שפיים, הוא המועד בו התקבלה החלטת האסיפה הכללית (דצמבר 2004) על פקיעות החברות.



המשפחה עירערה לבית המשפט המחוזי על החלטת הרשם, בטענה כי בבסיס החלטת האסיפה הכללית עומדת הקביעה, אותה מכחישה המשפחה, כי דורון ואשתו מעלו בכספי הקיבוץ, אשמה שכלל לא הוכחה.



השופט נאור דחה את ערעורה של המשפחה על החלטת הרשם וקבע כי לאסיפה הכללית של הקיבוץ היתה זכות לדון בשלילת חברותה של משפחת דורון כיוון שבמעשים שיוחסו לדורון יש לראות הפרה של חובתו המוסרית, החברתית, ההסכמית והמשפטית לקיבוץ ועל כן אין לראות בסנקציה של שלילת החברות סנקציה בלתי מידתית וכן כי בהחלטת רשם האגודות השיתופיות שלא להתערב בהחלטת האסיפה הכללית לא היה כל פגם.



לשלילת חברות ממשפחה בקיבוץ מופרט, עשויה להיות משמעות כלכלית רבה לגבי זכויותיה של המשפחה בנכסים היצרניים של הקיבוץ המופרט, בבעלות על דירת מגורים בקיבוץ ובזכאות לדיווידנדים מרווחי הקיבוץ. שלילת חברות טרם קבלת החלטה על הפרטה, אינה מקנה לחבר זכויות בנכסים. ההחלטה על הפרטת קיבוץ שפיים התקבלה במרץ ב-2009, כך ששלילת החברות ממשפחת דורון ב-2004 עשויה לשלול מהם את חלקם בנכסים המופרטים שבקיבוץ שפיים עשויים להסתכם בסכומים גבוהים מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully