וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכסף שהוצאנו על עריכת דו"חות יכול היה לבנות קמפוס ברעננה"

מאת ניר צליק וחגי עמית

22.8.2010 / 6:50

מנכ"ל קומברס אנדרה דהן נאבק כבר שלוש שנים עם נזקי ההונאה שהותיר אחריו המנכ"ל הנמלט קובי אלכסנדר * בראיון מיוחד ל-TheMarker הוא מספר על התיקון הבלתי נגמר של הדו"חות החשבונאיים ועל החשש של לקוחות החברה ליציבותה הכלכלית, וחוזה: "נחזור לגדול ולהכנסות של מיליא



>> אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס, מודה כי הוא מתוסכל. מי שמנהל את החברה בשלוש השנים האחרונות אינו מוצא תשובה מוצלחת לחידת ההיגיון שמטרידה רבים מהמשקיעים: איך הצליחה חברת ההיי-טק להוציא חצי מיליארד דולר על עריכה מחדש של הדו"חות החשבונאיים בשנתיים האחרונות - מבלי לחזור לפרסם דו"חות חשבונאיים בצורה מסודרת.



לפני שבוע רשמה מניית החברה היסטוריה קטנה כשאיבדה 32% מהשווי שלה ביום מסחר אחד. בראיון מיוחד ל-themarker, מודה דהן כי אחת הסיבות לקריסה בשווי המניה היתה עייפות של ציבור המשקיעים מפרשת תיקון הדו"חות של החברה שנחשבה פעם לספינת הדגל של ענף ההיי-טק הישראלי - פרשה שנסחבת רבעון אחר רבעון כבר ארבע שנים.

דהן, 61, נכנס לתפקידו בקומברס עם תום הרבעון הראשון של 2007. הוא הגיע לחברה כדי לכבות את שריפת הענק שהשאיר לו קודמו בתפקיד, קובי אלכסנדר - האיש שהביא את החברה למקומה הנוכחי. על הבחירה הזו אומר דהן, ששימש קודם לכן נשיא ומנכ"ל שירותי המולטימדיה הניידים של חברת at&t wireless, כי הסיבה המרכזית לכך היתה העובדה שמדובר בחברה ישראלית - ורצונו בקשר מחודש עם המדינה שעזב בשנות ה-60 לטובת ארה"ב.



"אף פעם לא היינו כה קרובים להגשת הדו"חות"



דהן, שמגדיר עצמו כמנהל עם אוריינטציה של שיווק פיתוח וצמיחה, מצא את עצמו בסבך של בעיות חשבונאיות, שלדבריו הפכו אותו למומחה בתחום. למרות זאת, הוא מתקשה כבר שלוש שנים לבצע את הדבר הבסיסי שיש לעשות כדי לצאת לדרך חדשה - לנקות את השולחן שהשאירו לו קודמיו.



"הבעיות", אומר דהן, "נוצרו עקב מרמה ומעשים שהוגדרו כמרמה בתחום הבקדייטינג. בכל תחום הטכנולוגיה העולמי זה היה כך, אבל בקומברס זה היה חמור עוד יותר. אחרי שהדירקטוריון הגיע לנושא הזה, הכוונה היתה שנגמור לטפל בבעיה בתוך כמה חודשים, אבל אז גילו שההנהלה הקודמת טיפלה גם במלאים. כשבאו רואי החשבון ואמרו שחייבים להסתכל על הכרת ההכנסות מההתחלה בקומברס שאלתי מה פתאום, ואז הם שאלו שאלות קשות שאי אפשר היה לענות עליהן. חלק מהדברים בחברה נבנו ברשלנות בגלל שהחברה החלה כסטארט-אפ.



"הכסף שזה עולה לנו יום יום כואב לנו - וזה כסף שלא יכולתי להוציא על צמיחה. אתה יודע כמה בניינים ברעננה הייתי יכול לבנות עם הכסף הזה?" הוא שואל, "הייתי יכול לבנות קמפוס שלם ברעננה". דהן מתייחס לכך שמצוקת המזומנים הביאה את קומברס לנהל בימים אלה מגעים למכירת הקרקעות ברעננה שבהן היא מחזיקה, ועליהן תיכננה בעבר להקים את "קרית קומברס", כחלק מחזון חברת הענק שלה דאז. "זו עלות אדירה שבאה על חשבון פיתוח החברה", אומר דהן.



למרות המצב הקשה, הוא מדגיש, "אף פעם לא היינו כל כך קרובים להגשת הדו"חות. אנחנו נמצאים בשלב האחרון, וכל אחד בחברה יעיד שנעשה כל מאמץ לסיים את ההגשה כמה שיותר מהר".



כמה חברה כמו שלכם אמורה להוציא ברמה הרבעונית על רואי חשבון בשגרה?



"6-7 מיליון דולר".



אז איך מגיעים לתשלום של מאות מיליוני דולר על דו"חות? הם גובים את הכסף לפי שעות?



"אלה רואי חשבון, יועצים בראיית חשבונות, עורכי דין. וכן - אנחנו פשוט משלמים על שעות. אנשי הרכש שלנו שמטפלים בזה יעילים ביותר, ומנהלים איתם מו"מ מתמיד על המחיר. זה לא רק דלויט, אלו חברות יועצים. ההונאה היתה כמעט בכל דבר, בכל תחום החשבונאות של החברה. פשוט לא דאגו לדיווחים נכונים ולמערכות נכונות. ניהלו את הדברים האלו בצורה מרושלת לגמרי".



אתם לא צריכים לתבוע את דלויט?



"האחריות בנושא הזה היא על ועדת הביקורת ומועצת המנהלים. בגלל ההונאה שהיתה פה במעשי המנהלים הקודמים - יש סיכון גבוה עבור כל גוף שהולך לבדוק את החשבונות ולחתום. זה כבר לא ריצת מאה מטר חשבונאית, אלא מרתון. את העומק והקושי אי אפשר לראות מבחוץ. בסופו של דבר רואה החשבון לא אחראי להציג את הנתונים, אלא החברה".



איפה היתה ההונאה?



"בכל דבר. בכל תחום בחשבונאות של החברה. קח לדוגמה את ורינט. היינו קרובים שם להגשת הדו"חות - ואז ברגע מסוים סמנכ"ל הכספים התקשר ואמר שקומברס קנתה חברה לפני עשר שנים, ומשום שוורינט היתה חלק מקומברס באותו זמן, קומברס היתה צריכה להקצות הפסדים חשבונאיים בגין הקנייה הזו - ואחרי הנפקת ורינט חלק מההפסדים היו צריכים להירשם בספרי ורינט. סיפור כזה דחה את הדו"חות בחמישה שבועות. אם למשל היה חוזה של 10 מיליון דולר שחתמנו עליו ב-99', ומתוך החוזה 50 אלף דולר הוצאו על הדרכות, ויום הדרכה של קומברס עולה 500 דולר - היינו צריכים ללכת ולאתר כל יום הדרכה".



איך אתה מרגיש כיום עם ההערכות שקובי אלכסנדר נמצא במשא ומתן להסדר?



"אין לי נטייה לנקמה על שום דבר. לי יש בעיות עם הדו"חות".



ומה לגבי הדברים שאמר כרמל ורניה, לשעבר מספר שתיים בקומברס - שצריך לפטר את הדירקטוריון וההנהלה?



"אני לא מכיר את כרמל באופן אישי. קיבלתי ירושה של קובי, ולא אנחנו יצרנו את הבעיות האלה. צריך להתעלם ממאמני יום ראשון שאין להם מושג מה באמת קורה. אגב, בתקופה ההיא החברה רשמה הכנסות של מיליארד דולר כשההכנסות האמיתיות היו 750 מיליון דולר", אומר דהן ומכוון לתקופה בה ורניה שימש מספר שתיים בחברה. "כרגע אנחנו מנקים את הזבל מהצדדים של הכביש, ובמקביל אנחנו גם בונים את הכביש מחדש".



"לקוחות עומדים לנו יותר על הראש"



בשוק ההון מתגברות באחרונה ההערכות כי דירקטוריון קומברס אינו עומד מאחורי דהן. לטענות אלה משיב דהן: "יש דירקטוריון של 11 איש והוא מאוד אקטיבי, ואני מרגיש שיש תמיכה, אבל יש מגוון של דעות. יש עובדות על השולחן והייתי רוצה לשנות אותן, אבל יש לי כלים מוגבלים. אנשים מאוד מתוסכלים מהדבר הזה".



איך אתה מרגיש עם הטענות של אנליסטים, שאתם מוציאים כסף כמו כוכב רוק?



"ההערות הן לא במקום. קומברס יצרה בארבע שנים תזרים מזומנים של 120-130 מיליון דולר. ב-2007 התזרים היה 200 מיליון דולר, ב-2008 60 מיליון דולר, ב-2009 שלילי של 35 מיליון דולר וב-2010 לפי התחזית תזרים שלילי של 100 מיליון דולר. בסך הכל בארבע שנים החברה ייצרה מעט מזומנים - והתחזית היא לחזור לגידול ולהגיע לרמת הכנסות של מיליארד דולר ורווח של 100 מיליון דולר, אבל זה ייקח קצת זמן. אבל צריך להוריד את כל הרעש הסביבתי הזה של הגשת הדו"חות המחודשת".



קריסת המניה בשבוע שעבר נבעה בין היתר מהצהרת החברה לרשות ני"ע האמריקאית, כי אם לא תגייס כסף ממימוש נכסים או בדרך אחרת - תיקלע למצוקת מזומנים. בדיווח נכתב כי בקופתה של החברה נמצאים רק 327 מיליון דולר, עובדה שהפתיעה את המשקיעים מאחר שבדיווח הקודם שהוגש בפברואר נכתב שלחברה יש כ-730 מיליון דולר; אלא שהדיווח הנוכחי לא כלל את החברות הבנות ורינט, אולטיקום וסטארהום - כאשר בקופת ורינט יש 140 מיליון דולר, באולטיקום 75 מיליון דולר ובסטארהום 15 מיליון דולר. בנוסף, החברה, שהצהירה שתגיש עד אוגוסט דו"חות מבוקרים על חלק מהשנים בהן לא הגישה דו"חות, דחתה את ההגשה לספטמבר.



לפני כמה ימים פסק בית המשפט הפדרלי כי יש למחוק את מניית קומברס ממסחר גם מהבורסות שמעבר לדלפק, על רקע כישלונה להגיש דו"חות מבוקרים. "ביקשנו מהרשויות שימוע בנושא מחיקת המניה מהמסחר, וקיבלנו מהן אישור לשימוע", אומר דהן. "זה נותן לנו זמן להסביר למה אין סיבה להוציא אותנו משוק ההון". אך המלה האחרונה היא של רשות ני"ע האמריקאית, וקומברס, כאמור, מערערת על ההחלטה.



"בגלל ההאטה בשוק הטלקום, עשינו הערכת מזומנים וייתכן שתהיה בעיית נזילות ב-2011. זה היה מספיק כדי להודיע לציבור על הבעיה הזו. נקטנו צעדים, הודענו על כוונה לממש מניות ורינט, אבל עדיין נישאר עם אחזקה של מעל 50%. חשבנו שראינו שיפור בסוף 2009 שיימשך ל-2010, אבל זה לא קרה - והגענו למסקנה שיכול להיות שתהיה בעיה בתזרים המזומנים".



קומברס הודיעה כי תחתוך כ-45 מיליון דולר מהוצאות התפעול בשלב הראשוני, וסכום דומה בשלב השני תוך שנה עד שנה וחצי. החברה גם צפויה לפטר חלק מעובדיה. "זה כואב שנצטרך לשלוח חלק מהאנשים הביתה", אומר דהן, "אבל צריך להתחיל לחשוב על פעילות חיובית בקומברס בעתיד. ביקשנו מהיועצים הפיננסיים עזרה בנושא מימון כדי שהסיכון הקטן של מחסור ב-50 מיליון דולר לא יגדל וייהפך למשמעותי בעתיד.



"בשנה האחרונה בקומברס היתה התקדמות רבה. ורינט ואולטיקום גמרו את הגשת הדו"חות, וגם בסטארהום השתפרו דברים. בנושא של קומברס, עשינו בנוסף להגשת הדו"חות מחדש התקדמות נפלאה בתחומים מסוימים", אומר דהן.



"לחברה יש כמה מוצרים שאנחנו מספר אחת בעולם בהם. בבילינג מאוחד אנחנו מספר אחת ויש לנו עמדה מצוינת בשוק, והשוק הוא בסך 13 מיליארד דולר. עם הגידול בתנועת האינטרנט הנייד, יש לנו את ה-hub לאינטרנט נייד. אנחנו חושבים שזה תחום של מיליארד דולר. אמנם התחום של התא הקולי לא גדל, אבל אנחנו נמשיך להחזיק בעמדה ולמצוא מנועי צמיחה כמו אינטרנט נייד, ונגיע ליעדים שהשוק מצפה שנגיע אליהם. המטרות שלנו ברורות: חזרה להכנסות של מיליארד דולר עם רווחיות של 10%".



לקוחות לא מפחדים להפקיד אצלכם את תחום הבילינג שלהם לאור המצב הכלכלי שלכם?



"אם היית שואל אותי עד אמצע 2009 אם המצב פוגע בנו, הייתי אומר שזה פחות משפיע. בחודשים האחרונים לקוחות עומדים לנו יותר על הראש ודורשים יותר הבטחות. חלק מהבעיות שלנו במזומנים נובעות מכך שבמקרים מסוימים, כדי להבטיח ללקוח גדול שנהיה אתו - אנחנו חוסמים מזומנים, כדי שלקוח שעושה מעבר למערכת בילינג יהיה בטוח שנהיה שם. אם הייתי אומר שזה לא גרם לנו נזק - הייתי משקר. אני מקווה שההד של התיקונים החשבונאיים לא יגרום יותר מדי נזק לעתיד החברה. הביטחון שלי בפתרון בעיית המזומנים גבוה, יש לנו נכסים בסדר גודל של מיליארד דולר".



אבל בעצם הפיטורים משדרים שאתה לא חוזה התאוששות בהזמנות בעתיד הקרוב?



"זו לא הצהרה. בחצי הראשון של 2010 ההזמנות היו נמוכות יחסית לתחזיות. אמנם החלק השני של השנה הראה חוזק ויגרום לכך שנגמור את 2010 בצמיחה לעומת 2009, אבל התחזיות לעתיד בשוק הטלקום הן לא ברורות לגמרי; התחזיות הן לצמיחה - אבל לא מספקות לרמת ההוצאות שלנו. לא כל הכסף שנקצץ מההוצאות יתורגם לעובדים. אפרד מכל עודף עלויות אפשרי לפני שאפרד מהמפתחים ואנשי המכירות. אבל קשה לסמוך על תחזית חיובית לעתיד ולא לנקוט צעדים. הריסטייטמנט לוקח לנו 39 מיליון דולר ברבעון, והסכום הזה לא יירד לאפס במכה אחת".



"הפרידה מעובדים קשה"



אתה לא מצטער שלקחת את התפקיד?



"לא. לעולם לא הייתי לוקח תפקיד כזה אם לא היה בו מרכיב ישראלי. אנשים כתבו שאני שונא ישראל - זה מצחיק אותי. לא ידעתי מה העומק של הבעיה כשלקחתי את התפקיד, יש לי דירה בתל אביב כבר שבע שנים והשכנים שואלים אותי כל הזמן ליד המעלית מה קורה בקומברס".



מה הדבר הכי חשוב שאתם עובדים עליו?



"קומברס וואן בילינג. השוני בינינו לבין אמדוקס הוא שהם מרוכזים בשירותים, ואנחנו יכולים להביא מוצר מוכן יותר ללקוח. הדבר השני הוא ה-hub לאינטרנט נייד".



אתה לא מרגיש שקומברס היא כמה חברות שאין ביניהן קשר?



"יכול להיות שיש פה כמה ממדים שונים. החוזק שלנו הוא שאנחנו גם בתוך הרשת וגם בתוך ה-it".



מה עם מכירה של חלקים מהחברה?



"גייסנו את גולדמן סאקס כדי לנתח את המצב הפיננסי, אבל אני לא רואה פירוק של החברה לשניים, זה לא באופציות שלנו".



מה עם מכירה של ורינט?



"זה שהיה מישהו שניסה לעשות m&a (מיזוגים ורכישות) דרך העיתון זה משהו אחד, אבל אנחנו חושבים על אסטרטגיה לטווח הארוך. במצב שלנו אנחנו בכל מקרה לא יכולים למכור חלק נכבד מהחברה עד שנגמור את הדו"חות. ככלל, אנחנו אוהבים את ורינט, זו חברת תוכנה עם עתיד שיכול ללכת רחוק. אנחנו לא קשורים לקרקע בעתיד של החברה. אנחנו מחפשים אפשרות למימון פיננסי עם הנכסים כערבות".



דהן אומר כי "הכרת ההכנסות השאירה אותי חשוף, בלי הגנה. בדצמבר 2009 בא אלי סמנכ"ל הכספים וניפץ לי את העולם. הוא אמר שרוב הרווחיות ששיפרתי היא בצבר ההזמנות. היום אני עם צבר הזמנות של 1.2 מיליארד דולר, כש-800 מיליון דולר הם מחשבונאות ו-400 מיליון דולר זה צבר הזמנות אמיתי. ראינו ענף שחששנו שהוא חלש והיה רבעון חזק, וחשבנו שהוא חוזר לעצמו אבל הוא לא חזר. גם התוצאות של אמדוקס הראו שאירופה לא חזרה לשולחן".



אתם חושבים על הנפקת סטארהום?



"החברה היתה במסלול של ipo, אבל זה תחום קשה. האם אי פעם נהיה שם? האפשרות קיימת. זו חברה קטנה שאני מאוד מרוצה מהביצועים שלה".



אחת מנקודות האור של החברה באחרונה היתה שהמיליארדר ג'ורג' סורוס גילה אמון בחברה, והגיע לאחזקה בה של יותר מ-5%. פגשת אותו?



"לא באופן אישי. אבל הוא משקיע כבר הרבה שנים - ונפגשתי עם מנהלת אחת הקרנות שלו. הקרן של סורוס נכנסה כמשקיעה בחברה - והם לא מתכוונים לנהל אותה. נפגשתי בימים האחרונים עם 30% מבעלי המניות של החברה".



יש לך מסר אחרון למשקיעים?



"אנחנו מבקשים שיהיו סבלניים, ונצא מזה ונבנה את העתיד. המסר הכי חשוב לעובדים הוא שהנושא של הפרידה מעובדים מאוד קשה וכואב לנו. התשובה הטובה ביותר לכל המקטרגים תהיה שנגמור עם הסיפור הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully