וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארכת נתיבי איילון צפונה - רק בעוד 5 שנים

אבי בר אלי

22.8.2010 / 8:50

הפרויקט להארכת נתיבי איילון צפונה יידחה בשלוש שנים ויושלם רק ביולי 2015. בנוסף תידחה גם סלילת כביש הרוחב 531, בין מחלף רעננה לבין מחלף רשפון

הפרויקט לסלילת כביש הרוחב 531 והארכת נתיבי איילון צפונה יידחה בשלוש שנים ויושלם רק ביולי 2015 - כך עולה מהתוכנית המחודשת שהוכנה לביצוע הפרויקט. זאת, לאחר שהוחלט על ביטול הסכם הזיכיון של שפיר הנדסה, ועל העברתו לביצוע במכרזים קבלניים במימון תקציב המדינה.

המועד המקורי להשלמת הפרויקט היה קיץ 2012. מתוכנית הביצוע שגובשה בידי החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה), עולה כי הפרויקט יפוצל לחמישה מכרזים נפרדים ומקבילים שלצורך הכנתם תידרש החברה לתקופה של ארבעה-תשעה חודשים. ביצוע המקטעים ייארך 24-39 חודשים נוספים. לפי הערכות, היקפם הכולל של המכרזים יהיה בטווח 3.5-4 מיליארד שקל.

סלילת תוואי כביש 531 בין צומת רעננה (כביש 4) לבין מחלף רשפון (כביש 2) תחולק בין שלושה קבלנים שיבצעו שלושה מקטעים בנפרד: מחלף רעננה-דרום, מחלף שפיים והקטע המרכזי שביניהם. בסך הכל מדובר בקטע כביש של 16 ק"מ ובו 11 מחלפים, כאשר חלק מהקבלנים יהיו אחראים עוד לפינוי תשתיות קיימות, ולהנחת היסודות למסילת השרון של רכבת ישראל.

כן תימסר לידי שני קבלנים סלילת המשכו הצפוני של כביש 20 (נתיבי איילון): ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף רשפון - ומשם עד געש. פרויקט זה צפוי להתארך משום הצורך בהפקעת שטחים. בחלק מן המקטעים תידרש מעצ ברכישת התוכניות שהכינה שפיר. בנוסף, צורף לפרויקט מכרז נוסף (שישי) להקמת מחלף ג'לג'וליה בהצטלבות כביש 531 עם כביש 444.

ביצוע הפרויקט - ללא חברת נתיבי איילון

כפי שפורסם ב-TheMarker החליט מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, כי ביצוע הפרויקט יוטל במלואו על מעצ החדשה - בלי השתתפות חברת נתיבי איילון, שביקשה לקחת לעצמה את המכרז להארכת נתיבי איילון (כביש 20) צפונה.

העברת הפרויקט למכרז קבלני, כמו גם ההחלטה על פיצולו, מהווים הישג ללובי חברות הקבלן הקטנות והבינוניות בענף התשתיות, שפעלו לביזור עבודות הפרויקט בין מספר רב יותר של קבלנים. זאת, לאחר שנכשל הניסיון להוציאו לביצועו באמצעות מכרז P.F.I שבו זכיין אחד אמון כל תכנון הפרויקט, מימונו, ביצועו ותחזוקתו למשך 25 שנה.

לפני חצי שנה בוטלה זכייתה של קבוצת שפיר הנדסה במכרז הזכייני לביצוע הפרויקט לאחר שלא הצליחה להגיע לסגירה פיננסית. שפיר זכתה בפרויקט בתחילת 2009 תמורת הצעה שהסתכמה ב-2.4 מיליארד שקל, אך הכרזתה כזוכה התעכבה, בין היתר בשל חששה של המדינה מאגרסיביות ההצעה שהגישה.

לאחר ביטול זכייתה, כשל גם המשא ומתן עם החברה שסיימה במקום השני במכרז, דניה סיבוס, בשל פערים תקציביים מהותיים בין המדינה לחברה. בכך, נדרשת המדינה לפרסם כעת מכרזים חדשים לביצוע הפרויקט - שלוש שנים וחצי לאחר פרסום המכרז המקורי, שנעשה אגב, בניגוד לעמדת משרד התחבורה.

סלילת כביש 531 והנחת מסילת השרון הם מהפרויקטים החשובים ביותר המקודמים כיום בתחום התחבורה, וישמש כעורק פרברי מהיר לאזור השרון, שיעקוף את גוש דן מצפון. המכרז המקורי שפורסם ב-2007 היה הראשון מסוגו בתחום התשתיות, המשלב הקמה ותחזוקה של פרויקט סלילת כביש לצד הקמת מסילת רכבת, תחנות והנחת קווי צינורות לחברת מקורות.

שר התחבורה ישראל כץ מסר בתגובה לאישור התוכנית: "פיצול המכרז המקורי נועד להגביר את התחרות בענף התשתיות, להגדיל את היקף המועסקים בו, וכן לייעל את קצב העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully