וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצאה במכון ויצמן תאפשר למשותקים לנוע באמצעות הרחה

מאת גיא גרימלנד

22.8.2010 / 7:33

פרופ' נועם סובל פיתח מערכת המאפשרת למשותקים בכל גופם לנוע בכיסא גלגלים חשמלי וגם לכתוב טקסט במחשב באמצעות אפם



>> בשורה למשותקים בכל חלקי גופם: במכון ויצמן למדע פותחה מערכת המאפשרת למשותקים לתקשר עם הסביבה באמצעות הרחה של האף וגם לנהוג בכיסא גלגלים חשמלי.

מאחורי הפיתוח עומד פרופ' נועם סובל מהמחלקה לנוירו-ביולוגיה במכון ויצמן לצד ד"ר אנטון פלוטקין, מהנדס ושותף לצוות המחקר. קבוצת המחקר של סובל שהיתה שותפה לפיתוח כללה את אהרון וייסברוד, לי סלע, יערה ישורון, רוני כהנא וד"ר ליאור חביב.



"יכולת ההרחה, כלומר, הכנסת אוויר לאף, היא יכולת שנשמרת גם במקרים של פגיעות קשות", מסביר סובל. "משותקים באופן מולד עדיין מסוגלים להריח. החיך הרך השולט על מעבר האוויר באף לא נפגע, מכיוון שהוא מעוצבב בעצבים קרניאליים שאינם עוברים בחוט השדרה אלא ישירות מהמוח אל החיך הרך".



לדברי סובל, צוות המחקר פיתח אמצעי המודד שינויים בלחץ האף. "כשאדם מרחרח נוצר שינוי בלחץ האף. המערכת שפיתחנו כוללת צינורית שמונחת על האף יחד עם חיישן. היא מעבירה את שינוי הלחץ לחיישן - וזה מתורגם לאות חשמלי. האות החשמלי מאפשר לאדם המשותק להפעיל את כיסא הגלגלים, אך לא רק זאת. כתבנו קודים שמאפשרים למשותקים לכתוב טקסט במחשב, לשלוט על עכבר, לשחק במשחקי מחשב וגם לנהוג בכיסא גלגלים".



"עבדנו עם חולים כאלה המאושפזים בבית החולים לוינשטיין ברעננה, עם ד"ר נחום סורוקר, שאף עזר לנו בפיתוח המערכת", אומר סובל. "חיברנו את המשותקים למערכת והם התחילו לתקשר. היתה חולה שבזכות המערכת שפיתחנו הצליחה לכתוב מיילים לנכדים שלה בפעם הראשונה לאחר עשור. זה ריגש אותי מאוד".



סובל אומר כי מכון ויצמן רשם פטנט על ההמצאה. "אנחנו מקווים שגוף כלשהו יעשה שימוש בפטנט וימסחר את ההמצאה. לצערי, המציאות קשה. הגיעו גופים בינלאומיים גדולים בתחום הציוד הרפואי כדי לראות את ההמצאה. הם התלהבו, אבל אם להתבטא בעדינות - הם שוקלים אם להשקיע במערכת, מכיוון שזה לא רווחי לפתח מוצר שעוזר למשותקים.



"מה שכן, יש להמצאה גם שימושים אחרים. למשל משחקי מחשב. אחד השימושים המעניינים יכול להיות משחק באמצעות הרחה. מבחינת גיימרים מקצועיים שזמן התגובה במשחקים חשוב להם - זה יכול להיות מאוד מעניין. פעולת ההרחה הרבה יותר מהירה מתגובת עכבר או ג'ויסטיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully