וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל המכרז להפרטת מרכזי חלוקת המתדון לנגמלים מסמים

רוני לינדר-גנץ

22.8.2010 / 14:28

בכוונת משרד הבריאות לפרסם משרד חדש שיהיה פתוח לחברות מסחריות



הישג לגופים הנאבקים בהפרטת מרכזי חלוקת המתדון: משרד הבריאות הודיע היום (ראשון) לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים כי החליט לבטל את המכרז של הפרטת מרכזי חלוקת המתדון לנגמלים מסמים. זאת, בעקבות טענות קשות שעלו בעתירתם של האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות האדם, יחד עם נפגעי סמים המטופלים במרכזי המתדון. עם זאת, משרד הבריאות לא חזר בו מהכוונה להפריט את המרכזים והודיע כי מכרז חדש צפוי להתפרסם במקום המכרז שבוטל בו יוכלו להשתתף גם חברות למטרות רווח.



מכרז הפרטת מרכזי חלוקת המתדון פורסם בסוף מאי 2010 ונועד להסתיים בסוף יולי האחרון, אך כאמור בוטל. כיום מנוהלים המרכזים על ידי האגודה לבריאות הציבור שעתרה אף היא נגד המכרז, למרות שניגשה אליו.



בעתירה של האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם הוצגה רשימה ארוכה של ליקויים שבארגונים הגדירו כ"מעוררים חשש ממשי לפגיעה קשה במטופלים". למשל, טוענים הארגונים כי שיטת התגמול של הזכיינים מעודדת אותם לחסוך בטיפול, היות שהם מתוגמלים בתשלום קבוע עבור כל מטופל, ללא קשר לעלות הטיפול הדרושה לו. שיטה זו מעוררת חשש כי המרכזים יספקו את תחליפי הסם עם תמיכה סוציאלית אפסית, מה שיהפוך את התחנות למעין "תחנות סמים חוקיות". בנוסף, לא נדרש אישור משרד הבריאות לצורך קבלת מטופלים חדשים - דבר שמעלה אף הוא חשש כי למרכזים ייכנסו מכורים שאינם בתוכנית המבקשים לצרוך את החומר בצורה מסוכנת או אף לסחור בו. עוד נטען בעתירה כי במכרז אין לזכיין תמריץ לעודד את המטופלים להיגמל מהמתדון, מכיון שכל מטופל שנגמל משמעותו ויתור על הכספים שמעביר עבורו משרד הבריאות. כמו כן, נטען כי תמחור המכרז נמוך מדי וכי הוא אינו כולל מנגנוני פיקוח ראויים.



בארגונים הביעו שביעות רצון על הודעת משרד הבריאות, אולם מתחו ביקורת על כוונת המשרד לפרסם מכרז חדש שיהיה פתוח לחברות מסחריות. לדברי עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "אוכלוסיית נפגעי הסמים היא אחת האוכלוסיות המוחלשות והמנודות ביותר בישראל, ואסור להפקיר אותה בידי קבלנים פרטיים. הניסיון המר בעבר של העברת המרכזים הללו לידיים פרטיות הראה כי שיקולי רווח והפסד, יחד עם פיקוח ציבורי אפסי הם הרי אסון עבור נפגעי הסמים המטופלים במרכזים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully