וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוליווד ופייסבוק לא חברים

מייקל צ'יפלי ומיגל הלפט

23.8.2010 / 6:48

בחודש הבא יעלה למסכים "The Social Network" - סרטו של דיוויד פינצ'ר העוסק באירועים שהובילו להולדת פייסבוק. מארק צוקרברג וחבריו, שחולקים על אמינותו, כבר נערכים למגננה



ניו יורק טיימס

>> בחודש הבא, בפסטיבל הסרטים של ניו יורק, תירה הוליווד את יריית הפתיחה עם הקרנת הבכורה של "the social network" ("הרשת החברתית"), מעשייה נושכת על ענקית עמק הסיליקון פייסבוק ומייסדה, מארק צוקרברג. כעת, פייסבוק צריכה להחליט אם תתפתה ותתקוף חזרה.



לאחר שבמשך חודשים ניהלה דיונים פנימיים בשאלה כיצד להגיב לסרט, נראה שהחברה החליטה שהדרך הטובה ביותר היא להתעלם ממנו ולקוות שגם הקהל יעשה כך - שהסרט ייהפך לניסיון כושל נוסף להגדיר דור שלם, כמו במקרה של "צעירים במלכודת", ולא לאבן דרך תרבותית כמו במקרה של "וול סטריט" או "החברים של אלכס".



עם זאת, מאחורי הקלעים צוקרברג ועמיתיו נמצאים בעיצומה של מלחמה קרה ומתוחה עם יוצרי הסרט, שמציג את הרשת החברתית ככזאת שנוסדה על בסיס סדרה של בגידות והתפתחה הודות לתשוקה הבלתי נשלטת של כל אחד לחברים שמעולם לא יהיו להם. צוקרברג, מיליארדר בן 26, ועמיתיו, חוששים מהנזק שעלול להיגרם לפייסבוק מהסרט, שנפתח בדייט של צוקרברג בהרווארד ומתאר את הולדתה של תופעת האינטרנט בחדר המעונות באוניברסיטה.



לפי צוקרברג ולדברי רבים, רוב המאורעות המתוארים בסרט פשוט אינם נכונים. הוא מבוסס על ספר בדיוני שתואר בעבר על ידי מפרסמיו לא כ"דיווח" אלא כ"כיף עסיסי". "זה מטורף, כי פתאום מארק מתואר כאדם שיצר את פייסבוק כדי להשיג בחורות או כוח, וזה לא מה שקרה. המציאות היתה קצת יותר משעממת ושגרתית", אומר כריס יוז, ממייסדי פייסבוק שעזב ב-2007 כדי להצטרף למסע הבחירות לנשיאות של ברק אובמה.



סקוט רודין, מפיק הסרט, אמר כי שני בכירים בפייסבוק - סמנכ"ל התקשורת אליוט שרגה והסמנכ"לית התפעולית שריל סנדברג - "ראו את הסרט ולא אהבו אותו". רודין מספר על חודשים של מגעים חשאיים שבמהלכם ניסה להפשיר את היחסים עם צוקרברג ונתן לעמיתיו של מנכ"ל פייסבוק לקרוא את התסריט, גם אם יידרשו לשינויים קטנים. פייסבוק התעקשה על שינויים גדולים יותר, והמפיקים סירבו. בסופו של דבר, אומר רודין, "עשינו בדיוק את הסרט שרצינו לעשות".



צוקרברג עצמו סירב להתראיין לכתבה. בראיון שנערך באחרונה, אמר: "למען האמת, הלוואי שאנשים שמנסים להרכיב דיווח עיתונאי וכותבים דברים על פייסבוק לפחות ינסו לדייק". מאוחר יותר הוסיף כי "הסרט הוא בדיוני". עם זאת, רודין טוען כי הסרט עוסק בזיכרונות סותרים, כפי שעלה מעדויות שהשמיעו צוקרברג ועמיתיו בכמה תביעות משפטיות שבסופו של דבר הסתיימו בהסדרים. "אין דבר כזה 'האמת'", אמר רודין. בהצהרה רשמית, הכירה פייסבוק בכך ש"העובדה שנעשה סרט על פייסבוק, אפילו כזה שהוא בדיוני, מהווה עדות להשפעתה".



אני רוצה נשמה מושלמת



"the social network" נחשב אחד המועמדים הבולטים בעונת הפרסים הקרובה הודות לשניים מיוצרי הסרטים החזקים ביותר בהוליווד - במאי הסרט דיוויד פינצ'ר והתסריטאי ארון סורקין. השניים עבדו מבלי לרכוש את הזכויות על הסיפור מצוקרברג ומאישים אחרים, והסתמכו על הספר "מיליארדרים במקרה" של העיתונאי בן מזריץ' ועל ההגנה המשפטית שסיפק להם חופש הביטוי והחוש הדיפלומטי של רודין. הספר התבסס במידה רבה על ראיונות עם אדוארדו סוורין, ממייסדי פייסבוק ולשעבר חברו של צוקרברג, שלאחר מכן חש כי נדחק מחוץ לחברה באופן בלתי הוגן. במשך חודשים, אמר רודין, הוא שוחח עם שרגה ואחרים בפייסבוק כדי לשלב בסרט גם אלמנטים מספר אחר, שכתב דיוויד קירקפטריק. "לבסוף, הבנו שלא נעבוד ביחד", אמר רודין, שהקרין לשרגה וסנדברג גרסה כמעט גמורה של הסרט.



יוצרי קולנוע לרוב בוחרים לא לרכוש זכויות מאנשים שתפקידם בעלילת הסרט שולי. כך עושים גם יוצרים של סרטי טלוויזיה. אך כשמדובר בזכויות מצד מושאי הסרט המרכזיים, האולפנים אוהבים לרכוש את הזכויות, כדי שלא יידרשו להיצמד לפרטים המדויקים. לדברי רודין, במקרה זה לא היה צורך ברכישת הזכויות, בשל שובל המסמכים המשפטיים הקשורים למקרה.



אחת העובדות הבלתי מעורערות המופיעות בתסריט, שאחת מגרסאותיו כבר דלפה לרשת, היא שצוקרברג - אז סטודנט בן 19 בהרווארד - מילא תפקיד מרכזי ביצירתה של רשת חברתית מקוונת שגדלה מכמה מאות משתמשים ב-2004 לחצי מיליארד כיום. זה ברור שהסרט, שישוחרר לאקרנים על ידי אולפני סוני ב-1 באוקטובר, שואף להצטייר כחשוב. "אני רוצה גוף מושלם, אני רוצה נשמה מושלמת", שרה מקהלה בגרסת כיסוי לשיר "creep" של רדיוהד במהלך הטריילר לסרט, שבו נראה צוקרברג - שאותו משחק ג'סי אייזנברג - כשהוא עולה לגדולה כמו ילד פלא. בתסריט של סורקין צוקרברג אינו נבל באותה מידה שהוא אנטי-גיבור - אדם פגום שהצורך האנושי שלו להתקבל נהפך לכוח המניע מאחורי אתר שמציע אשליה של קבלה. אם "הסנדק" עסק במשפחה ו"רשת שידור" עסק בזעם, נראה ש-"the social network" עוסק בעיקר בריקנות. "אני מדבר על לקחת את כל המבנה החברתי של הקולג' ולהכניס אותו לרשת", אומר אייזנברג בסרט, ברגע של הארה.



הסרט עוסק בנושאים רבים המוכרים להוליווד, כמו חברות ובגידה, אך אינו טורח להסביר את עמק הסיליקון או את תופעת פייסבוק. חלק גדול מהסיפור שאוב מהתצהירים שהגישו עמיתיו לשעבר של צוקרברג - סוורין, דיוויה נרנדרה והתאומים טיילר וקמרון וינקלווס - בנוגע לייסוד פייסבוק והשליטה והבעלות עליה.



אותנטיות מוטלת בספק



הסרט גם עמוס בסצינות של מסיבות ראוותניות, שלא ברור עד כמה הן אותנטיות. נכון להשבוע, אומר רודין, השאלה שעדיין נותרה לא פתורה בנוגע לגרסה הסופית של הסרט היא אם הוא יכלול סצינה שבה מדבר שון פארקר, מייסד נאפסטר שהיה מעורב בתחילת דרכה של פייסבוק, בשעה שזוג נערות מציעות למשתתפי מסיבה להסניף קוקאין משדיהן החשופים. דוברו של פארקר סירב להגיב, אך גורם שהיה מעורב בתחקיר לסרט וביקש להישאר בעילום שם, אמר כי הסצינה היא אחת מכמה סצינות שהומצאו בחלקן הגדול.



"צוקרברג הוא באותו זמן גם יוצר וגם מחריב. זה נושא גדול. זו סוגיה אמריקאית חשובה", אומר רודין. קירקפטריק, שספרו the facebook effect הוא דיווח עיתונאי על הולדתה של פייסבוק, טוען כי רוב הסרט מומצא ו"לא הוגן באופן מחריד". הוא טוען כי פייסבוק תיאלץ להגיב בחריפות ברגע שהסרט ישוחרר לאקרנים, במיוחד אם ייהפך ללהיט. "הם הולכים לנסות להתעלם ממנו", הוא אומר, "אבל הם פשוט לא יוכלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully