וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתאונות עבודה חסרים יחסי ציבור

ניר לשם

23.8.2010 / 6:48

בטיחות עובדים



>> 28 הרוגים מאז תחילת השנה, לפי נתוני התמ"ת - זה המחיר שגובות תאונות עבודה מקורבנותיהן, מבני המשפחות ומהחברה הישראלית.

לפי נתוני הלמ"ס, אחד מכל 40 עובדים ייפצע השנה פציעה כלשהי במקום עבודתו. ואולם אלה נתונים מטעים. הנתונים האמיתיים קשים יותר לאומדן, שכן יש הרוגים ופצועים נוספים עקב ליקויי בטיחות במקומות עבודה שאינם נכנסים לסטטיסטיקה. עובדים ששואפים חומרים מסוכנים לריאותיהם, למשל, ייכנסו לסטטיסטיקה עוד 20 שנה, אולי הרבה אחרי שייפרדו מהמעסיק ומהאפשרות להוכיח שהזלזול שלו בכללי הבטיחות גרם להם נזקים בריאותיים חמורים.



מאז בניית מגדל בבל ועד ראשית המהפכה התעשייתית, מנהלים התייחסו לעובדים כאל חומר גלם, לעתים אף חומר גלם זול. הרוגים במסגרת פרויקטים של בניית תשתיות, או כתוצאה מהתשה פיסית בסדנאות יזע בראשית המאה שעברה, נחשבו לעניין של מה בכך. מאז התמונה השתנתה. ארגוני העובדים וההכרה הגוברת בזכויות אדם בכלל, הביאו להגנה גם על זכויות העובדים וחייבו מעסיקים להשקיע בבטיחותם.



נכון, יש כיום מעסיקים הדואגים לבטיחותם ובריאותם של עובדיהם, אבל אינו מספק. חלק מהמעבידים פועלים להגברת הבטיחות, גם אם במינימום המתחייב לפי חוק, אך כאן תפקידם שלא תם. על המעסיקים לוודא שהעובדים עושים שימוש נכון בציוד בכל זמן שהם שוהים במקום העבודה. בכל הקשור לחוק - מצבנו לא רע. התקנות הרלוונטיות להגנה על בטיחות בעבודה אימצו סטנדרטים בינלאומיים מקובלים. אבל בישראל החוק אינו מביא לשינוי בשטח. מעבידים רבים יודעים שהסיכוי להיתפס בגין זלזול בכללי הבטיחות המחייבים, הוא נמוך. זאת, מכיוון שמספרם של פקחי התמ"ת למטרה זו מצומצם ביותר בשל חוסר תקציב.



לא יותר מ-45 פקחים צריכים לוודא שהבטיחות נשמרת במאות אלפי עסקים. באזור הדרום פועלים רק ארבעה פקחים שצריכים לשמור על בטיחות הפועלים, ובמחוז חיפה והצפון יש 11 פקחים האוכפים את חוקי העבודה בפרויקטים תשתיתיים, באתרי הבנייה ובתחום החקלאות. כאשר קטן הסיכוי לפגוש מפקח עבודה, הוצאות הבטיחות הן מקור נוח לקיצוצים וצמצומים. אף מעביד לא רוצה שעובדיו ייפגעו, אבל כאשר הסכנות אינן מוחשיות, וכך גם הלחץ מגבוה, בעלי המפעל אינם ממהרים להשקיע סכומים משמעותיים בבטיחות.



את העיניים צריך לשאת למשרד התמ"ת. הגדלת תקנים באגף לפיקוח על העבודה, הגברת האכיפה ואפס סובלנות להפרת כללי בטיחות מצד מעבידים, הם תנאי לשינוי התמונה.



הכותב הוא מנכ"ל חברת 3m ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully