וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם פייסבוק על המפה

גדי להב

23.8.2010 / 6:48

ווב 3.0



>> למעשה, אין שום דבר חדשני בשירות שהשיקה פייסבוק ביום רביעי האחרון - פייסבוק פלייסס (facebook places). פייסבוק מציעה לגולשיה לדווח על מיקומם - לעשות צ'ק אין - לחברים שלהם. שירות דומה מציעות כבר מזה שנה פורסקוור, גוואלה, ועוד אתרים.

במהלך הזה אולי אין חדשנות, אבל יש בו חידוש אמיתי. הוא יהפוך את תחום דיווחי המיקום מתחביב של גיקים, לפעולה סטנדרטית של אנשים מהשורה. מסימן סטטוס של מאמצים מקדימים, לאקט יומיומי של המיינסטרים. משירות בן שלושה מיליון אנשים, לכזה של 500 מיליון. וכשמשהו הופך למוצר להמונים, גם המהות והערך שלו משתנים.



השינוי הראשון הוא בשימושיות. צ'ק אין כיום, למשל בפורסקוור, הוא בעיקר משחק. גולשים מקבלים ניקוד על כל צ'ק אין, מה שיוצר אצלם מוטיבציה. צ'ק אין בפייסבוק יהיה פרקטי הרבה יותר. חישבו למשל על הפגנה בת עשרות אלפי אנשים. כל מי שמגיע להפגנה עושה צ'ק אין, ובכך הוא מעביר את המחאה גם דרך הדף שלו בפייסבוק. לשאלה כמה אנשים ישתתפו בהפגנה תהיה תשובה הרבה יותר מדוייקת.



ומהפרט אל הכלל - קחו את כל תחום האירועים בפייסבוק. כיום הוא איבד רלוונטיות בגלל שאנשים אישרו הגעה לאירוע מבלי להגיע באמת, ובגלל היצף האירועים. צ'ק אין יהפוך אותו לרלוונטי. בעזרת הודעה על מיקומנו נוכל לקבל הטבות מבעלי עסק במקום. נכון, זה אפשרי גם בפורסקוור, אבל גודלה העצום של פייסבוק ידחוף פנימה עוד ועוד גורמים ויאיץ את התהליך.



השינוי השני הוא ברובד החברתי. נוכל לדעת היכן נמצאים החברים שלנו ולדווח להם בחזרה. כל העניין יהיה נתון להחלטתנו, ונעשה זאת רק כשנרגיש צורך בכך. למשל, כשאנחנו מתכננים לצאת בערב, נוכל לדעת מה עושים החברים שלנו. אם אנחנו מתכננים ללכת למסיבה, נוכל לדעת מי נמצא שם כבר. אם אנחנו בדרך לסרט, נוכל לדעת מי מחברינו כבר ראה אותו ולהתייעץ איתו. נכון, זה אפשרי גם באתרי הצ'ק אין הקיימים, אבל הקשרים החברתיים שלנו נמצאים בפייסבוק. ואת זה אי אפשר למעשה להחליף.



השינוי השלישי יהיה בצורך הפסיכולוגי. פייסבוק עונה לנו על המון צרכים גלויים, אבל גם על כאלה סמויים. למשל, יצר המציצנות. מי מאיתנו לא צלל עמוק לתוך כרטיס של מישהו וגילה לפתע שעברה חצי שעה. דיווחים היכן אנשים נמצאים פותחים עולם שלם שאפשר להציץ לתוכו. ואם זה נשמע לכם מרתיע, צריך לזכור שבכל סוגיה הקשורה לפרטיות אנו מגלים שהפרה רוצה להניק יותר משהעגל רוצה לינוק. או במלים פשוטות - יש מספיק אנשים שרוצים שיציצו לתוך חייהם.



כל הנאמר פה תלוי בעניין אחד - עד כמה יאמץ הציבור הרחב את עניין הצ'ק אין. ההנחה שלי היא שאימוץ הצ'ק אין יהיה דומה לאימוצם של הטלפונים החכמים (שכך תחום הצ'ק אין למעשה נולד בעקבותיהם): שבוע מהשימוש הראשון בשירות, כל הנושא ייראה למשתמש טבעי וטריוויאלי, כאילו הוא היה שם מאז ומעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully