וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באלטשולר שחם מחפשים את הכסף בסירקיוז, ארה"ב

מאת ואדים סבידרסקי

23.8.2010 / 6:48

בלעדי קופות הגמל של בית ההשקעות הילוו בעבר 10 מיליון דולר לחברת אמריס לצורך השקעה במגדל מגורים בארה"ב. המפרקת של החברה מנסה בימים אלה למכור אותו לברקלי אקוויזישנס האמריקאית



>> כמעט שנתיים חלפו מאז עזב ארקדי גאידמק את ישראל כשהוא על סף פשיטת רגל. מאימפריית האחזקות שתיכנן האוליגרך הרוסי להקים בישראל, שהיתה אמורה לכלול חברות כמו טיב טעם, גילאון, צ'אם ואוסיף, נותרה כיום נציגה אחת נשכחת: אמריס, העוסקת בנדל"ן ובהפקה של נפט.

אמריס נמצאת בהליכי פירוק עקב אי עמידה בהתחייבויותיה. בית המשפט המחוזי בתל אביב עשוי לאשר עד סוף החודש בקשה אשר הוגשה על ידי המפרקת של החברה, קרן רייכבך-סגל, למכירת מתחם סימפוני פלייס (95%) בארה"ב. מדובר במתחם בעיר סירקיוז הכולל בית מלון היסטורי, חניון, מגדל מגורים וחנות כלבו גדולה - ונושא על גבו חובות המסתכמים ב-31 מיליון דולר. המחיר שאותו עשויה הרוכשת - חברת ברקלי אקוויזישנס האמריקאית - לשלם עבור הנכס, ששוויו מוערך ב-21 מיליון דולר, הוא 1.87 מיליון דולר.



אלא שיש מי שאינו מעוניין שעסקת המכירה תצא לדרך. קופות הגמל של בית ההשקעות פרפקט - שנרכש על ידי אלטשולר שחם - העניקו לאמריס לפני שלוש שנים הלוואה של 10 מיליון דולר. ההלוואה נעשתה תמורת ביטחונות בדמות בניין המגורים, אך עם פרוץ המשבר נעצרה הבנייה של הנכס והוא נכנס להקפאת הליכים. יאיר לוינשטיין, מנכ"ל קופות הגמל של אלטשולר שחם, יטוס ביום ראשון לארה"ב כדי לטפל בנכס.



באלטשולר שחם, בשליטת רן שחם וגילעד אלטשולר, אומרים כי לא ניתן למכור את הנכס - לאור העניין שיש להם בו. בבית ההשקעות מוסיפים כי יש בידיהם הערכות שווי לפרויקט שנוקבת בסכום של 16 מיליון דולר - אם המבנה ישופץ. אלטשולר מתחרה בקדימות החוב מול הקבלן המבצע, שלו חייבת אמריס כ-3.5 מיליון דולר.



המפרקת רייכבך-סגל סבורה כי אין ערך שיורי של ממש לנושי אמריס ממגדל המגורים (במלים אחרות, הם אינם צפויים לקבל סכום כסף משמעותי כתוצאה ממכירתו), ואולם ברקלי אקוויזישנס מבקשת לרכוש את האחזקות בו בגלל הסינרגיה שבפיתוח המתחם כולו. לדבריה, לאחר שנודע לאלטשולר שחם על המגעים הם ביקשו לחזור בהם מזניחת הנכס, ומאז הם מביעים את התנגדותם למכירת האחזקות.



חלק נוסף מהמתחם הוא בניין אדיס, ששימש בעבר חנות כלבו ונכון להיום, עזוב ונטוש מזה שנים רבות. גם על הבניין הזה רובצת משכנתה של אלטשולר שחם בסך כ-1.5 מיליון דולר, שאותה מבקשת אלטשולר לממש ולאכוף את השיעבוד. רייכבך-סגל טוענת כי גם הליך זה הוזנח על ידי אלטשולר.



בעסקה המקורית היה בכוונת הרוכש לרכוש את הנכס תמורת 14 מיליון דולר ללא נטילת החובות. את המבנה הנוכחי הגתה רייכבך-סגל. לברקלי יש אינטרס להזדרז, שכן אם תסגור את העסקה עד סוף אוגוסט תזכה במענק של כ-25 מיליון דולר מממשל מדינת ניו יורק. המענק מותנה בשיפוץ המתחם, שעלות העבודות בגינו צפויה להגיע ל-50 מיליון דולר.



המתחם אינו כשיר כיום לאכלוס. רייכבך-סגל מציינת כי ללא סיוע של מענקים לא ניתן לבסס תוכנית עסקית כלכלית למלון. על פי תנאי המענק חייב הרוכש להפקיד כ-20 מיליון דולר לקופת השיפוץ יחד עם כספי המענק, ולהתחיל בעבודות עד תום 2010.



על פי תנאי העסקה, כ-1.8 מיליון דולר יתקבלו במזומן לטובת קופת הפירוק של אמריס. כמו כן, הרוכש ייקח על עצמו את מסי ההעברה בגין העברת מניות. מהתמורה הנ"ל ייהנו נושי הנכס כגון ספקים, קבלנים ומלווים. עם זאת, בעלי האג"ח של החברה אינם צפויים ליהנות ישירות מן העסקה אלא רק בעקיפין, מהקיטון בנטל החוב הכללי של החברה.



מגדל המגורים במתחם אינו ניתן להפעלה לפני שיושקעו מיליוני דולרים בשיפוץ מערכות התשתית (מים, חשמל, חימום וגז). הנכס העיקרי במתחם הוא מלון היסטורי מתחילת המאה העשרים שבו התארחו בעבר פרנק סינטרה, ג'ון לנון וביל קלינטון - אלא שהמלון אינו פעיל ומחייב השקעה של מיליוני דולרים בשיקומו. החובות על המלון מגיעים לכ-10 מיליון דולר, בהם משכנתא מדרגה ראשונה לטובת פיננסיטק הישראלית בסך כ-5 מיליון דולר הנושאת ריבית שנתית של 12%.



הנכס היחיד הפעיל במתחם הוא חניון ששיפוצו הושלם. על הנכס רובצות שתי משכנתאות: הראשונה בסך 2 מיליון דולר, המצויה כבר בפיגור תשלומים, לטובת בנק אמריקאי, אדירונדק, והשנייה בסך 1.5 מיליון דולר לטובת פיננסיטק הישראלית.



לאמריס אחזקות גם בחברת נפט בשם קלינינגרד-נפט הפועלת ברוסיה ובחברת האחזקות הקפריסאית פבינה הולדינגס. את מתחם סימפוני פלייס רכשה החברה מחברת גמול לפני כארבע שנים במצב לא כשיר ב-3.5 מיליון דולר, ומאז השקיעה בשיפוצו כ-16 מיליון דולר.



מלבד גאידמק נמנים עם בעלי העניין בחברה לוי קושניר וצ'יינרי בלרם. החוב הכולל של החברה לנושיה מסתכם בכ-370 מיליון שקל - מתוכם כ-200 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully