וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי גוש דן: בקרוב תגיע הרכבת הקלה

אבי בר אלי

23.8.2010 / 8:00

הקו האדום של הרכבת, מבת ים ועד לשדרות ירושלים ביפו, יופעל עד ה-1 ביוני 2016. הקו האדום כולו יושלם עד סוף 2017 בעלות של יותר מ-10 מיליארד שקל

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יופעל עד 31 בדצמבר 2017, כאשר תוואי הקו הדרומי, מבת ים ועד לשדרות ירושלים ביפו, יופעל (כרכבת עילית) עד 1 ביוני 2016 - כך עולה מטיוטת הצעת המחליטים שתוגש לממשלה, כדי לאשר את ביצוע הפרויקט במימון תקציב המדינה.

מן הטיוטה עולה עוד כי תקציב הפרויקט יגדל מ-8.4 מיליארד שקל ל-10.7 מיליארד שקל, ויוסב לטובת חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שתהפוך לזרוע הביצוע של הפרויקט מטעם המדינה. זאת, תחת המתווה הזכייני הנוכחי, שבו מילאה משבצת זו קבוצת MTS.

בענף התחבורה מביעים ספק ביכולת המדינה לעמוד במסגרות תקציב ולוחות זמנים אלה. ואולם, עלות הפרויקט בתקציבו המקורי (הזכייני), כבר התייקרה בכמיליארד שקל בעקבות ההקלות שאישרה המדינה לקבוצת M.T.S. זאת, כאשר הזכיינית ביקשה עוד באחרונה להאריך את תקופת הסגירה הפיננסית של הפרויקט עד מארס 2011, וכן להאריך בחצי שנה את משך העבודות ל-5.5 שנים. לפיכך, מועד השלמת הפרויקט נכון להיום, לפי המתווה הזכייני, הוא ברבעון השלישי של 2016.

בטיוטת הצעת המחליטים מוצע להטיל על נ.ת.ע את ביצוע הפרויקט במקטעים. זאת, כאשר החברה תידרש לפרסם כבר השנה מכרז תכנון מפורט ל"קופסאות" המשמשות את תחנות הנוסעים, וכן למתקנים התת-קרקעיים האחרים שלאורך תוואי הרכבת, במטרה לפרסם ב-2011 את המכרזים לביצועם. כמו כן, נקבע כי תוקם ועדת היגוי להובלת הפרויקט, שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, ובה יהיו חברים נציג נוסף של משרד התחבורה, שני נציגי משרד האוצר, נציג חברת נ.ת.ע, נציג עיריית תל אביב ונציג יתר הרשויות המקומיות.

הפרדת כוחות

תפקידי הוועדה יהיו, בין היתר, לקבוע את חלוקת הפרויקטים למכרזים ולמכרזי משנה, לקבוע את שיטת המכרזים וכן לקבוע את אופן הפעלת המערכת, רכישת הציוד ומימונו, התחזוקה והפעלת חברות בקרה. לפי הערכות, יוסכם על פרסום מכרזי קבלן נפרדים לביצוע עבודות הכרייה, הנחת תשתית המסילה, והקמת המתקנים התת-קרקעיים לפי מקטעים שונים בתוואי.

שיטת המכרז שיפורסם לרכישת הרכבות ולהפעלת הפרויקט עדיין נותרה פתוחה. זאת, כאשר אגף החשכ"ל באוצר צפוי ללחוץ על פרסומו במתכונת זכיינית (B.O.T) מסוימת, שתכרוך את מימון רכש הציוד בזיכיון להפעלה. כמו כן, צפויה המדינה להחליף את שיטת הכרייה של MTS (Deep Mining) בשיטת הכרייה השכיחה יותר של Cover & Cut.

במקביל, יונחה שר התחבורה להקים צוות בהשתתפות ראש מינהל התכנון, מנכ"ל משרד התחבורה, הממונה על התקציבים ומנכ"ל נ.ת.ע לבחינת האמצעים הנדרשים להקלה על הליכי הביצוע של הקו האדום ולהאצתם. זאת, לרבות תיקון חוק התכנון והבנייה ותיקון פקודת מסילות הברזל. צוות זה יגיש המלצותיו לוועדת ההיגוי בתוך 60 יום ויניח הצעות לתיקוני החקיקה בתוך 90 יום.

טיוטת הצעת המחליטים מעדכנת את החלטת הממשלה מאוקטובר 2005, שבמסגרתה הוטל על משרד התחבורה לקדם את פיתוח מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב באמצעות נ.ת.ע. ההצעה כוללת שינויים נדרשים במבנה דירקטוריון נ.ת.ע, בהיקף כוח האדם בחברה ובתקנון שלה, במטרה להופכה כעת לזרוע הביצוע הישירה של הפרויקט. מן הטיוטה עולה כי נ.ת.ע תקבל לידיה את סמכויות התמרור לאורך התוואי והצמתים שבו, ואף יוטל עליה להציג תוכנית למיקסום הפוטנציאל הכלכלי מפעילות הרכבת על ידי פיתוח מסחרי סביב תחנות הנוסעים. עוד תונחה נ.ת.ע לקדם את התכנון של יתר הקווים הנכללים בתוכנית המתאר למערכות הסעת ההמונים במטרופולין. זאת, תוך ביצוע עבודות תשתית של הקווים הירוק והסגול.

טיוטת הצעת המחליטים תגובש בימים הקרובים בעקבות כניסתו אתמול לתוקף של ביטול הסכם הזיכיון עם M.T.S. זאת, לאחר שלא הצליחה להשלים את הסגירה הפיננסית של הפרויקט 3.5 שנים לאחר החתימה על הסכם הזיכיון. ביום חמישי שעבר דחתה M.T.S את הצעת הפשרה הסופית שהניחה בפניה המדינה באשר לתנאי המימון של הפרויקט. בעקבות הדחייה, נכנסה לתוקפה הכרזת המדינה על הפרת הסכם הזיכיון מצדה של M.T.S, ובתוך שלושה שבועות תחולט הערבות שהפקידה בסך 138 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully