וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהל הישראלי: חסר סבלנות, לא רציונלי אך עצמאי וחרוץ

מאת עידו סולומון

23.8.2010 / 6:48

מנואלה אופנזלר אחראית ההדרכה בחברת התרופות העולמית MSD: "הדרכות לעובדים אינן תוכנית בידור"



"עבור חברות רבות מחלקות הדרכה הן למעשה מחלקות בידור לעובדים: יוצאים לכמה שעות או לכמה ימים של הרצאות וסדנאות, העובדים מתרעננים וחוזרים לעבודה כאילו לא קרה כלום. הם לא באמת לומדים משהו חדש, לא מקנים להם כלים אמיתיים להתמודדות עם עבודתם היומיומית ולאחר זמן קצר ההכשרה נשכחת כלא היתה", אומרת ד"ר מנואלה אופנזלר, אחראית ההדרכה בחברת התרופות העולמית msd שביקרה לאחרונה בישראל.



במהלך השנתיים האחרונות, כשחברות התמודדו עם המשבר העולמי, סבלו מחלקות ההדרכה באופן מיוחד. "בזמנים קשים לא צריך בידור לעובדים", היא אומרת בציניות, "אז חתכו".



תפישה זו, יעיד כל יועץ ארגוני, מוטעית. אופנזלר טוענת כי כדי שלא להתבלבל יש לשרש שתי הנחות יסוד: ראשית, ההדרכות אינן בידור אלא חלק אינטגרלי מהתנהלות החברה ומטרתן לשרת את האסטרטגיה של החברה.



שנית, דווקא בשל כך ובניגוד לתפישה הפופולרית, אין להפסיק את ההדרכות בתקופות קשות ולחוצות, שבהן העובדים זקוקים יותר מתמיד לתמיכה וליד מכוונת. "כולם מדקלמים את המנטרה שאנו חיים בסביבה עסקית דינמית ומשתנה", היא אומרת, "על אחת כמה וכמה בתקופות של אי ודאות ומשבר. בדיוק אז צריך להפעיל ביתר שאת את מערך ההדרכה ולוודא שהעובדים מקבלים כלים שיעזרו להם להצליח. בין אם אלה מיומנויות למשא ומתן או לפרזנטציות מול לקוחות ובין אם זה ניהול זמן. הדבר נכון לעובדים במחלקות הייצור בדיוק כמו לעובדים במחלקת השיווק, המכירות או כוח האדם.



"בזמנים טובים לכולם קל יותר. דווקא ברגעי סערה אתה צריך לחזק את האנשים. בצורה זו אתה מגביר את רמת הסיפוק בעבודה וביום שאחרי המשבר הם יהיו נאמנים לך יותר".







עצה למנהל הישראלי: לעצור ולהקשיב



אופנזלר, בעלת תואר דוקטור במיקרוביולוגיה וביוכימיה וניסיון עשיר במחקר ופיתוח של תרופות, החלה את דרכה בתחום הפארמה ב-1991 במעבדות המחקר של חברת סנדוז (sandoz) אשר לימים התמזגה לחברת נוברטיס (novartis). עם השנים עברה מתחום המחקר לשיווק ומכירות ועשתה את כל הדרך מנציגת מכירות, מנהלת מוצר, מנהלת שיווק בינלאומי ועד לתפקידה הנוכחי. msd היא מיזוג של החברות שרינג פלאו schering plough ומרק merck, ולשרינג פלאו הצטרפה אופנזלר ב-2006 - ומאז היא אמונה על פיתוח תחום ההדרכה ואחראית על התחום בכמאה מדינות באזורי אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.



עיקר גאוותה היא על מערך הדרכה פנימי, גלובלי ואחיד לכל עובדי החברה ברחבי העולם. כדי לשמור על אחידות בתכנים היא מבלה את רוב זמנה בנסיעות בין מוקדי החברה השונים הפזורים ברחבי הגלובס, ובנוסף היא מקיימת מדי שנה לפחות שני מפגשים מרוכזים עם כל מנהלי ההדרכה של החברה. האחידות היא אמנם נר לרגליה, אך היא מדגישה שיש התאמות שצריך לעשות בין מדינה למדינה.



"הישראלים ניחנים במיומנויות תקשורת מצוינות", היא אומרת. "אם היה גביע עולם במשא ומתן אין לי ספק שהם היו זוכים בו בקלות. הם אוהבים שמאתגרים אותם, הם אנשים יצירתיים, חרוצים, שלומדים מהר ומוכנים לעבוד קשה כדי להגיע לתוצאות.



"מצד שני, אם יש משהו שכדאי לשפר זה את מידת הסבלנות וכושר ההקשבה שלהם. בכל מה שנוגע לשיקוף והבנה של הצד השני יש עוד עבודה שצריך לעשות.



"מה שהבנתי במפגשים שלי בישראל הוא שצריך לעבוד עם מנהלים כאן על לקחת צעד לאחור, להביט על נושאים ממעוף הציפור וללמוד מה עשיתי טוב ומה אני יכול לשפר לקראת הפעם הבאה שאתקל באותה סוגיה".



אילו הבדלים יש בתכני ההדרכה במדינות שונות?



"לעובדים בישראל יש המון ידע תיאורטי, ואני יודעת שהעובדים הישראלים לומדים לבד - מספרים, מהאינטרנט, מקולגות. כדי להשלים את הידע אני מתמקדת באימון מעשי, תרגול של כלים. למשל, אחד הדברים שעבדנו עליהם הוא התמודדות עם מצבי עימות. כל מצב עימות מכיל עובדות, תפישות לגבי העובדות ורגשות. כאשר אלה מתערבבים, קשה מאוד למנהל לנהל את העימות.



"למשל, כשעובד לא מגיש לך דו"ח בזמן. כתוצאה מכך התפישה יכולה להיות 'העובד מזלזל בי' והרגש יכול להיות כעס. אנחנו מקנים למנהל טכניקה המאפשרת להפריד בין השלושה, להתייחס ראשית לעובדות כדי לתת אפשרות לעובד להסביר את עצמו. ולא פחות חשוב - לצאת עם תוכנית פעולה עתידית הן למנהל והן לעובד. מלבד פתרון הקונפליקט הספציפי, הטכניקה נותנת למנהל ביטחון לנהל את הקונפליקט הבא, גם אם אי אפשר להימנע ממנו".



עצה לעובדים: חפשו מחלקת הדרכה בחברה



איזו עצה את יכולה לתת למנהלים או לעובדים ישראלים?



"למנהלים - חשוב לדעת שהדרכה אמנם עולה הרבה כסף אבל גם משפרת את ביצועי העובדים באופן דרמטי. אם אין לכם מערך הדרכה פנימי, בחרו את המדריכים החיצוניים הטובים ביותר.



"לעובדים אגיד, שאם אתם מתחילים קריירה חפשו חברה שיש לה מחלקת הדרכה, זה אחד הפרמטרים לכך שהיא באמת דואגת לעובדים שלה. ואם מקום העבודה שלכם לא דואג להעשיר אתכם - קחו אחריות. השכלה היא המפתח לשיפור מיומנויות ולפתיחת אפשרויות בקריירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully