וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספין של משרד הבריאות? "עומס האשפוז האדיר" בבתי החולים אתמול היה בסך הכל יום שגרתי למדי

רוני לינדר-גנץ

23.8.2010 / 16:05

בכיר במערכת הבריאות: "זה נראה כמו ניסיון שקוף להשפיע על המשא ומתן עם האוצר"



האם "עומס האשפוז האדיר" בדרום עליו התריע אתמול משרד הבריאות היה למעשה ספין שנועד להגביר את הלחץ על משרד האוצר במסגרת המאבק להוספת מיטות אשפוז?. אתמול (א') בצהריים פירסם משרד הבריאות הודעה לפיה "בעקבות עומס אשפוז אדיר בארבעה חדרי מיון בדרום בבתי החולים סורוקה, ברזילי, קפלן ואסף הרופא, מנכ"ל משרד הבריאות ביקש לפנות את החולים החדשים לבתי החולים במרכז הארץ באופן זמני עד להפחתת העומס שנוצר".



הכותרות לא איחרו להגיע, ואיתן גם התגובות הנזעמות מצד גורמי רפואה. "זהו עוד שלב בקריסה בשל העומס הבלתי נסבל במוסדות האשפוז בישראל, וכבר מזמן עברה המערכת את הקו האדום", נמסר מארגון רופאי המדינה. יו"ר הארגון , ד"ר צאקי זיו-נר, הוסיף כי "קרוב הרגע בו הרופאים לא יוכלו להיות אחראים למצב זה ו"ימסרו את המפתח", כי זעקת החולים והמטפלים אינה נשמעת, והאדישות של קובעי המדיניות למשבר החמור מביאה לאסון".



אלא שבבתי החולים המדוברים לא לגמרי הבינו על מה המהומה. למעט ברזילי, שאכן התמלא עד אפס מקום ולא יכול היה אתמול לקלוט חולים חדשים גם מאיזורו, שאר בתי החולים היו אומנם עמוסים אך לא באופן חריג מימים אחרים, והמשיכו לפעול ולקלוט חולים חדשים. הם רק הודיעו למשרד הבריאות כי הם מלאים ולא יוכלו לקלוט גם את החולים של ברזילי, וכך נולדה ההודעה שהיכתה גלים. נכון לאתמול, נמשך העומס החריג בברזילי, וחולים חדשים ששייכים לו הועברו על ידי מד"א לאסף הרופא.



במשרדי הבריאות והאוצר נמצאים בימים אלה בעיצומו של משא ומתן לתוספת מאות מיטות אישפוז לבתי החולים. מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, הציב דרישה זו כמטרה המרכזית הראשונה בכהונתו, בטענה כי מערך האשפוז קורס. דרישות משרד הבריאות נכון להיום הן 260 מיטות לשנה למשך 4 שנים, כאשר עלות כל מיטה היא כחצי מיליון שקל - סכום המשקלל לתוכו את הבינוי, התקנים הנוספים וכו'. בסך הכל, מדובר בתוספת של יותר מחצי מיליארד שקל בארבע שנים.



במשרד האוצר וגם בקופות החולים טוענים כי המחסור במיטות אינו כה חריף כפי שמצייר זאת משרד הבריאות וכי תוספת המיטות צריכה להיות מופנית לטיפול נמרץ, פגים ויולדות ולא למחלקות הפנימיות. לדברי בכיר במערכת הבריאות, "זה נראה כמו ניסיון שקוף להשפיע על המשא ומתן עם האוצר, וזה חמור שמשרד הבריאות שאמור להיות המבוגר האחראי נוהג כך".



ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות אשר הורה על פרסום ההודעה, מודה כי הסיפור נופח מעבר לממדיו הטבעיים: "משרד הבריאות מצר על כך שההודעה לא שיקפה במדויק את המצב. גם השימוש במונח "עומס אדיר" היה אולי מוגזם. העומס העיקרי היה בברזילי - בתי החולים האחרים היו בעומס רגיל ולא יכלו לקלוט את החולים של ברזילי, ולכן הוריתי להפנותם לשיבא", הוא אומר ל- themarker.



לדברי גמזו, "המערכת מאד רגישה כרגע ואולי היינו צריכים להיות יותר זהירים. כולם בלחץ, יש כל כך הרבה אינטרסים לכל הצדדים, וכל צעד מתפרש כספין. תפקידי הוא לנתב נכון את מצוקות האשפוז, ובמצוקות הקיימות – זה כלל לא פשוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully